Jump to content

Gøteborg-Kristiansand, meldingsplikt, radiosamband osv?

Buster Magnum

Recommended Posts

Buster Magnum skrev for 8 timer siden:

Tenker å farte fra Gøteborg over til Kristiansand til våren. Hvordan er det med meldingsplikt, radiosamband osv?

Fartøy med meldingsplikt;

Alla fartyg med en längd av 45 meter eller längre eller med en bruttodräktighet av 300 ton eller större samt bogserande fartyg som tillsammans med släp har en längd av 45 meter eller längre, är skyldiga att rapportera till VTS Göteborg enligt följande regler vid färd i VTS-området eller vid passage av en rapporteringspunkt.

anbefaling for ikke meldingspliktig fartøy;

Övriga fartyg bör, om det är praktiskt möjligt, delta i rapporteringen om det kan påverka övriga fartygs säkra framförande. 
Särskilt följande fartyg rekommenderas att delta i sjötrafikinformationstjänsten (VTS):

• Fartyg med en bruttodräktighet mellan 20 och 300
  • Fartyg med en minsta längd av 15 meter och en största längd av 45 meter
  • Mindre, registrerade fiskefartyg.

Alla fartyg som deltar i rapporteringssystemet ska kontinuerligt passa VHF-kanal 13 och kanal 16.

(Store båter med Unntak fra meldingplikt ferjer som inngår i veg-nettet....Dvs de gule ferjene som går Hjuvik-Björkö/Hönö) 

rapporteringspunkter ses på nedanstående kart

Bild%20VTS%20omr%C3%A5de%20G%C3%B6teborg

i Praktikken betyr dette for vanlige fritidsbåter at vi lytter til  CH 13,16 ........så vi vet vad vi kommer møte.

Kan også vare nyttig å vite att det går en parallell led sør for 'South Channel' fra Böttö og in mot Gbg's innerhavn, som er skapt for fritidsbåter, det går også en korsende led fra Rivö huvud opp til Skalkorgarna

fritidsbatsfarled.jpg

S/Y Gunga Din

Kanskje bør tillegge;

Jeg har seilt i området sen jeg var liten;  Mange av Gøteborgs småbåtshavner ligger fra Långedrag og sørover, hvilket betyr att tusenvis

av fritidsbåter korser og seiler i havneinnløpet hver helg under sommermånedene....og det går for det meste riktig bra !

hold stø kurs og fart og marker tidlig dine intensjoner,  hold så nære din styrbordsside i leia, eller gå utenfor farleden, er oftest dypt nok for oss..........skall du korse, prøv aldri å gå før om en stor båt, vis tidlig  att du tenker gå om akter om !

så går dette riktig bra

Gøteborgs havneområde er ikke noe å bli skremt over, men litt respekt skal man ha, før der kommer mange store båter døgnet rundt

S/Y Gunga Din

Den håndholdte radioen du refererer til er ment for radioamatører.  Den dekker forsåvidt frekvensene for de maritime VHF kanalene, men du må programmere den for dette.  En ganske kronglete prosess faktisk.  Om du ikke gjør dette må du legge inn frekvens i stedet for kanal nr.  Dessuten er den ikke godkjent for bruk som maritim VHF.  

Skal du først kjøpe en håndholdt VHF, så kjøp en som er godkjent for formålet.  Om de gir 8 eller 5 W spiller ikke så stor rolle egentlig.  Det viktige er å ha en tilpasset antenne og høyde over sjøen for å oppnå rekkevidde.    Dessuten kan den jo brukes lovlig senere om du tar VHF sertifikatet.....

Å drive å surre med slik amatørduppeditt, er noe jeg egentlig bare vil fraråde. Men her er i hvert fall en link til en oversikt over de internasjonale maritime VHF frekvensene og bruk av dem. Legg merke til at dersom du skal ha kontakt med en kystradiostasjon annet enn for nød og oppkalling på k16, er det forskjellig frekvens på sending og mottak. Det kan kanskje bli kronglete med en slik duppeditt du har bestilt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Flott info Lars. 

Jeg kjøper denne radioen mtp to tilfeller;  Hvis jeg er i nød og trenger hjelp eller om jeg plukker opp mayday fra andre i nærheten så vil jeg respondere.  Jeg har en rask båt og kan møte opp på kort tid. 

Ellers kommer jeg kun til å lytte på diverse nødkanaler. Har ingen interesse av å pjatte hit og dit og blokkere frekvensene. 

Kommer anskaffe VHF maritim sertifikat i Sverige. 

Skjønner at du ikke vet så mye om VHF ennå ?

du får sikkert litt mer kunnskap etterhvert. På VHF kurset vil du bla lære at rekkevidden av VHF er til horisonten, sett fra antennetuppen. 

Du skal over åpent hav. Det er ca 120nm. Vi brukte 4,5 timer. Du kan regne med lang tid uten å se andre båter. Derfor mitt råd om å kjøpe en PBL i stedet for VHF ?

Bærbar VHF er ikke egnet som nødkommunikasjonsmiddel på åpent hav. Knapt nok i kystnært farvann. Vi bruker bærbar VHF mellom jolla og båten. 

Bare av nysgjerrighet. Hva er din generelle erfaring med båt? 

Waypoints trenger du neppe på overfarten. Bare pass på å ikke treffe Skagens Rev ?

Swing and a miss, men morro med slike nedlatende svar som du kom med der. :) 

Jeg har brukt VHF, HF, Loran C, Sat Com, CPDLC i tillegg til morse kurs som jeg måtte bestå da jeg fikk mitt trafikkflygersertifikat i 2004.

Men på bøljan blå er jeg ny. Jeg er fullstendig klar over rekkevidden til VHF, line of sight osv men en radio kan være forskjellen på liv og død hvis jeg stopper midt ute på havet og redningshelikopter ikke kan se meg i bekmørket eller pga dårlig sikt. 

Du har rett i en ting da, det er 120nm great circle mellom Kr.sand og Gøteborg og det er ikke noe land så det er bare å plogen rett fram. Skagen nord i Danmark blir det nærmeste. 

Det er vel egentlig to etaper: GBG - Skagen som er cirka 30nm ( fran Vinga) og så Skagen - Kristiansand som er 75 eller deromkring.

Jeg formoder, at du sejler en dag hvor det er tilnærmet vindstille. Stykket fra GBG til Skagen er så lidt over en time og her er normalt masser af trafik. Lyngby radios sender står i Skagen og rækker laaaangt. Udfordringen er jo så stykket fra Skagen til KrSand. 85 nm er gjort på lidt over tre timer. Heraf er du uden for radiokontakt i mindst to timer. Kan du leve med det? (Hvis ikke, så har jeg en billig Raymarine stationær VHF til salg...?)

Det hele afhænger af din risikoprofil og hvor meget du stoler på din motor og udstyr. Sandsynligheden for at det går uden problemer er jo meget, meget stor. Konsekvensen HVIS det går galt, som du fx får brand midt på Skagerrak...Tja...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...