Buster Magnum Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2018 Nå vet jeg at der går både colorline og fjordline mellom Hirtshals og Kr.sand 4ggr om dagen om sommeren så hvis jeg skulle få motorstopp tror jeg at jeg skal få sagt ifra rimelig raskt. Mellom Skagen og Kr.sand er jeg aldri lengre enn 12-15nm unna fergerutene og det er innenfor rekkevidden til en VHF på 2moh og 30-40moh som fergene har. Jeg har også et drivanker og signalbluss om bord. Brann er alltid det værste du kan komme ut for, spesielt 10km over bakken. Nå har jeg aldri hørt om brann i en Buster Magnum men det er ikke sagt det ikke kan skje, så jeg takker nei til tilbudet ditt om din brukte Raymarine radio. Jeg kommer nok ta turen etter å ha studert værmeldingen grundig og mest sannsynlig når solen står opp om morgenen. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 (redigert) Buster Magnum skrev for 10 timer siden: Swing and a miss, men morro med slike nedlatende svar som du kom med der. :) Hovmod står alltid for fall ? Tenker du vet dette best selv, og at de som har erfaring fra sjøen i ulike settinger her neppe har så mye å bidra med uansett. ? Det er en flott tur gitt de rette forutserninger. Er man uheldig og faller overbord eller får motorstans er det fort en del strøm feil vei, men det skjer sikkert ikke deg ? Og faller du i vannet kan du jo bare vente på en av fergene som sikker ser deg og plukker deg opp ? god tur storsirkelseilas over Skagerak blir spennende. Redigert 17.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 (redigert) 11 hours ago, Buster Magnum said: Swing and a miss, men morro med slike nedlatende svar som du kom med der. :) Jeg har brukt VHF, HF, Loran C, Sat Com, CPDLC i tillegg til morse kurs som jeg måtte bestå da jeg fikk mitt trafikkflygersertifikat i 2004. Men på bøljan blå er jeg ny. Jeg er fullstendig klar over rekkevidden til VHF, line of sight osv men en radio kan være forskjellen på liv og død hvis jeg stopper midt ute på havet og redningshelikopter ikke kan se meg i bekmørket eller pga dårlig sikt. Du har rett i en ting da, det er 120nm great circle mellom Kr.sand og Gøteborg og det er ikke noe land så det er bare å plogen rett fram. Skagen nord i Danmark blir det nærmeste. PLB er et svært godt råd og jeg skjønner at han blir fristet til å skrive som han skriver dersom du har tenkt å krysse direkte med en slik VHF i en Buster og lite erfaring og i tillegg i vår når tempen i sjø er lav? Minner om et 40års krise stunt hvor du ikke vil ha ekstra god sikkerhet. Selv har krysset strekket noen ganger både i fly og båt. Første gang som et tilsvarende stunt i 15000 fot single engine on top uten oksygen for over 30 år siden. I sommer Lysekil-Arendal uten å møte en eneste båt på veien i flott vær for en 40 foter. Man kan undre seg om du er seriøs da det virker om du er voksen men alikevel er opptatt av å benytte dårligst mulig utstyr egnet til turen. Sier du hvor du bor får du kanskje lånt noe her dersom du ikke vil/kan ta deg råd til å kjøpe eget utstyr med lang levetid som sikkert kommer til nytte også ved annen anledning. Redigert 17.Februar.2018 av Nord West 420 Typo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
176-671 Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Bitteliten skrev 51 minutter siden: storsirkelseilas over Skagerak blir spennende. Jeg tenker mitt om at hele konseptet er spennende, uavhengig av storsirkelkurs, loksodrom eller alle varianter midt i mellom. Den BAOFENG'en ønsker jeg deg lykke til med. Av utstyr fra BAOFENG som jeg selv har prøvd, har dette vært alt fra rimelig grei kvalitet til rukkelverk med dårlig festede komponenter på printkortet, med tilhørende funksjonsfeil som resultat. Totalt uegnet som sikkerhetsutstyr. Gitt den lave prisen på en PLB og en håndholdt VHF - vel. Lykke til. Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
nofish Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Gøy med Buster )) Jeg hadde nok delt turen i to. Med en hyggelig stopp i Skagen. Etappen fra Skagen til Solkysten hadde jeg tatt grytidlig så er du i praksis over på flatthav. Sjekk selvfølgelig værmeldinger og gjør forberedelser på litt uforutsett. Du korter inn bittelitt på reiseveien i åpent hav ved å sette kurs mot Arendal eller der omkring. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 5 minutes ago, nofish said: Gøy med Buster )) Jeg hadde nok delt turen i to. Med en hyggelig stopp i Skagen. Etappen fra Skagen til Solkysten hadde jeg tatt grytidlig så er du i praksis over på flatthav. Sjekk selvfølgelig værmeldinger og gjør forberedelser på litt uforutsett. Du korter inn bittelitt på reiseveien i åpent hav ved å sette kurs mot Arendal eller der omkring. Grytidlig på våren i vindstille blir det tåke ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Bitteliten skrev for 3 timer siden: Hovmod står alltid for fall ? Tenker du vet dette best selv, og at de som har erfaring fra sjøen i ulike settinger her neppe har så mye å bidra med uansett. ? Det er en flott tur gitt de rette forutserninger. Er man uheldig og faller overbord eller får motorstans er det fort en del strøm feil vei, men det skjer sikkert ikke deg ? Og faller du i vannet kan du jo bare vente på en av fergene som sikker ser deg og plukker deg opp ? god tur storsirkelseilas over Skagerak blir spennende. Jeg registrerer din ønskede skadefryd. Er det janteloven som spiller inn her eller? Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 (redigert) 5 minutes ago, Buster Magnum said: Jeg registrerer din ønskede skadefryd. Er det janteloven som spiller inn her eller? Det har du selv bedt om. Men dine CPDLC kunnskaper kommer nok godt med ombord i Busteren på havet når uhellet mot formodning inntreffer. Det minste du kunne sagt dersom du ville ha gode råd var at du ikke ønsket råd i retning normal risikoprofil men at du ønsker å gjøre et stunt uten normal/anbefalt sikkerhet, da hadde jeg sagt fair enough dersom alle ombord er enige. Redigert 17.Februar.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Nord West 420 skrev for 2 timer siden: PLB er et svært godt råd og jeg skjønner at han blir fristet til å skrive som han skriver dersom du har tenkt å krysse direkte med en slik VHF i en Buster og lite erfaring og i tillegg i vår når tempen i sjø er lav? Minner om et 40års krise stunt hvor du ikke vil ha ekstra god sikkerhet. Selv har krysset strekket noen ganger både i fly og båt. Første gang som et tilsvarende stunt i 15000 fot single engine on top uten oksygen for over 30 år siden. I sommer Lysekil-Arendal uten å møte en eneste båt på veien i flott vær for en 40 foter. Man kan undre seg om du er seriøs da det virker om du er voksen men alikevel er opptatt av å benytte dårligst mulig utstyr egnet til turen. Sier du hvor du bor får du kanskje lånt noe her dersom du ikke vil/kan ta deg råd til å kjøpe eget utstyr med lang levetid som sikkert kommer til nytte også ved annen anledning. Så, du sier jeg har kun dårligst mulig utstyr. Båt og sikkerhet er elendig mao? Hva slags sikkerhetsutstyr mener du jeg bør låne for å komme opp på et minimum ifølge dine standarder? Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Nord West 420 skrev Just now: Det har du selv bedt om. Men dine CPDLC kunnskaper kommer nok godt med ombord i Busteren på havet når uhellet mot formodning inntreffer. Det minste du kunne sagt dersom du ville ha gode råd var at du ikke ønsket råd i retning normal risikoprofil men at du ønsker å gjøre et stunt uten normal sikkerhet, da hadde jeg sagt fair enough. Ja, jeg registrerer der er noen bedrevitere her inne som kun vil kverulere. Du sier jeg mangler minimum sikkerhetsutstyr men du er ikke i stand til å si nøyaktig hva det er. Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Nord West 420 skrev 1 time siden: Grytidlig på våren i vindstille blir det tåke ;-) Tror jeg skrev jeg skulle studere værvarselet, eller? Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Buster Magnum skrev for 21 timer siden: Jeg kjøper en Bao Feng BF-F8HP 8 watt håndholdt VHF radio så jeg er nogenlunde på nett. Har ikke noen innvendinger mot turen, ser man på værmeldingen(særlig i skagerak, korte krappe bølger) og har et kompass så er dette en svipptur. MEN den radioen skal du selvfølgelig ikke bruke, VHF er en viktig del av GDMSS nødkommunikasjon og det er en grunn til at apparater som brukes i dette frekvensområdet skal være godkjent for det, det er ikke bare deg selv det angår. I ytterste konsekvens kan liv gå tapt om kina-tingen din etter et uheldig vannskyll klikker og begynner å blokkere frekvenser. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Nord West 420 Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 1 minute ago, Buster Magnum said: Så, du sier jeg har kun dårligst mulig utstyr. Båt og sikkerhet er elendig mao? Hva slags sikkerhetsutstyr mener du jeg bør låne for å komme opp på et minimum ifølge dine standarder? Det kommer an på mye. Temp i vann, værforhold, hvem som er ombord osv. Flåte, overlevelsesdresser, VHF og PLB er et godt utgangspunkt. Skagerak er ikke akkurat varmt på våren. Stor mulighet for tåke eller bølger som busteren liker dårlig ved evt. motorhavari. Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 nofish skrev for 1 time siden: Gøy med Buster )) Jeg hadde nok delt turen i to. Med en hyggelig stopp i Skagen. Etappen fra Skagen til Solkysten hadde jeg tatt grytidlig så er du i praksis over på flatthav. Sjekk selvfølgelig værmeldinger og gjør forberedelser på litt uforutsett. Du korter inn bittelitt på reiseveien i åpent hav ved å sette kurs mot Arendal eller der omkring. Se her ja, der er faktisk noen hyggelige folk på dette forumet også. Jeg kommer ta turen flere ganger i løpet av sommeren og en stopp i Skagen er skrevet inn) Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 1 minute ago, Buster Magnum said: Tror jeg skrev jeg skulle studere værvarselet, eller? Har du hørt om at værvarselet ikke alltid stemmer og at man kan få motorhavari eller annet uhell underveis? Ideelt sett er du over på få timer og vil du satse 100% det, så trenger du ikke noe beredskap og det er jo det de harsellerer med over som du tydeligvis ikke skjønner. Normalt går det bra, men du ber om råd som virker svært lite viktig ift. å tenke på egen sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Nord West 420 skrev 3 minutter siden: Det kommer an på mye. Temp i vann, værforhold, hvem som er ombord osv. Flåte, overlevelsesdresser, VHF og PLB er et godt utgangspunkt. Skagerak er ikke akkurat varmt på våren. Stor mulighet for tåke eller bølger som busteren liker dårlig ved evt. motorhavari. Jeg har plb, VHF, signalbluss, drivanker og vester. Flåte er noe jeg ikke har investert i enda. Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Nord West 420 skrev 3 minutter siden: Har du hørt om at værvarselet ikke alltid stemmer og at man kan få motorhavari eller annet uhell underveis? Ideelt sett er du over på få timer og vil du satse 100% det, så trenger du ikke noe beredskap og det er jo det de harsellerer med over som du tydeligvis ikke skjønner. Normalt går det bra, men du ber om råd som virker svært lite viktig ift. å tenke på egen sikkerhet. Hvis du vet hvordan du skal lese været er det rimelig forutsigbart de neste 9 timene. Denne turen tar maks 4 timer. Jeg har ingen beredskap nei? Les svaret mitt over og forklar i detalj hvorfor jeg ikke har beredskap. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Jeg synes det er synd, at denne tråd skal udvikle sig til at være mundhuggeri og negativ diskussion om hvem, der har ret her. Risikoprofil er jo individuelt og hver især må jo gøre op med sig selv hvad man vil udsætte sig selv og sine familiemedlemmer for. I mine ti år herinde har jeg flere gange oplevet, at folk har givet sig i kast med ture, som jeg selv ville have bedømt som letsindige og flere gange oplevet, at der har været medlemmer, der har opfordret til sådanne ture med “tut og kjør” og lignende - efter min mening letsindige - kommentarer. På den anden side skal man heller ikke lade sin egen risikoprofil være styrende for andres. Mange, mange tusinde har gået den tur, du planlægger i meget dårligere både og det er som oftest gået fint, så du har statistikken på din side. Hvis jeg selv, med mine snart 20 års erfaring, skulle have taget sådan en tur i din båd, så ville jeg have medbragt: Stationær OG bærbar, vandtæt VHF Nødblus Overlevelsesdragt hvis vandet var under 10-15 grader, alternativt redningsflåde eller gummibåd Ekstra vand, mad og benzin Ekstra brandslukker Udvalg af værktøj Og sikkert mere, som jeg ikke kan kommer tanke om nu... og selv da er det ikke sikkert at jeg havde taget turen direkte. Ville nok være taget op langs kysten og over ved Færder. Men det er mig, da... Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Takk dansken. Ifølge deg er det eneste jeg bør utfylle min beredskap med en flåte. Det er noe jeg har tenkt på tidligere og mulig jeg legger til. Desverre har vi slike negative personligheter som bitteliten og nord west 420 som ikke er i stand til å undertrykke sin egen psykose nok til å formulere en konstruktiv kommentar i kommentarfelt. Takk til dere andre som var til stor hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 2 minutes ago, Buster Magnum said: Hvis du vet hvordan du skal lese været er det rimelig forutsigbart de neste 9 timene. Denne turen tar maks 4 timer. Jeg har ingen beredskap nei? Les svaret mitt over og forklar i detalj hvorfor jeg ikke har beredskap. Ideelt sett 4 timer mener du. Du har ikke med en gummijolle engang? Ikke overlevelsesdress heller? Hvor mange min. satser du på å holde i vannet? Er VHFen vanntett? God start mht. beredskap at du har PLB ja, det virket som om du ikke hadde det da du lot være å nevne det til tross for at det tidlig ble nevnt som viktig. Hvilken dato ca. går første tur? Til våren sier du? Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Nord West 420 skrev for 11 timer siden: Ideelt sett 4 timer mener du. Du har ikke med en gummijolle engang? Ikke overlevelsesdress heller? Hvor mange min. satser du på å holde i vannet? Er VHFen vanntett? God start mht. beredskap at du har PLB ja, det virket som om du ikke hadde det da du lot være å nevne det til tross for at det tidlig ble nevnt som viktig. Hvilken dato ca. går første tur? Til våren sier du? Slike som bitteliten og deg tar jeg ikke seriøst når jeg ser hvilken holdninger dere har. Er det mulig å blokkere xxxxx xxxxxxx på dette forumet eller? Kommentar fra moderator: Utidige personkarakteristikker fjernet. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Jeg kender Bitteliten og andre herinde som erfarne og hjælpsomme sejlere med stor viden om området, som de gerne deler med andre. Jeg er sikker på at I havde haft en god og konstruktiv snak hvis I havde mødtes face to face. Desværre er skriftsproget nogle gange lidt fattigt i forhold til det at mødes som mennesker og du kommer i dine formuleringer selv til at virke lidt passiv/agressiv hvilket jeg er sikker på at du ikke er som person. Jeg ønsker dig en god og sikker tur i din flotte, nye båd! Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Buster Magnum skrev for 11 timer siden: Slike som bitteliten og deg tar jeg ikke seriøst når jeg ser hvilken holdninger dere har. Er det mulig å blokkere xxxxx xxxxxxx på dette forumet eller? Kan jo minne om Sunseekeren på drøyt 60 fot som sank utfor lista 16. mai i forfjor og ble reddet i betydelig verre vær enn varslet senere på dagen men skjønner at du har tro på egne ferdigheter ift. yr.no osv. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Du ber om råd, og så kaller du dem som er kritiske til dine vurderinger idioter...? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Ida Marie III Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Buster Magnum skrev for 11 timer siden: Slike som bitteliten og deg tar jeg ikke seriøst når jeg ser hvilken holdninger dere har. Er det mulig å blokkere xxxxx xxxxxxx på dette forumet eller? Ja, der er blokkerings funksjon her inne.. Skjønner ikke problemet, det er vel bare å trå til når været er der... Går det gale, er det sannsynligvis ikke noe annet en litt stolthet som blir skadet.. Det er Skagerak, ikke Nordsjøen som skal krysses.. noen skal alltid overdramatisere.. Folk rodde over i robåter der for noen år siden, uten så mye som et stearin lys med seg.. Vil tro det går helt greit med en god melding, og det utstyret du tar med deg.. eksponerings tiden din er jo kort.. Er masse trafikk i det området... Husk å legge ut turen etterpå... God tur.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.