Jump to content

Gøteborg-Kristiansand, meldingsplikt, radiosamband osv?

Buster Magnum

Recommended Posts

8 minutes ago, Ida Marie III said:

Ja, der er blokkerings funksjon her inne..

Skjønner ikke problemet, det er vel bare å trå til når været er der...

Går det gale, er det sannsynligvis ikke noe annet en litt stolthet som blir skadet..

Det er Skagerak, ikke Nordsjøen som skal krysses.. noen skal alltid overdramatisere..

Folk rodde over i robåter der for noen år siden, uten så mye som et stearin lys med seg..

Vil tro det går helt greit med en god melding, og det utstyret du tar med deg.. eksponerings tiden din er jo kort..

Er masse trafikk i det området...

Husk å legge ut turen etterpå...

God tur.. :thumbsup:

Vil tro ja. Ingen som tviler på at det sannsynligvis med god forberedelse går bra 999 av 1000 ganger. Spm. er om han vil være forberedt på den ene gangen han er uheldig slik som han er forberedt i flybransjen med backup for de mest sannsynlige uheldige omstendigheter. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
4 minutes ago, bliss X said:

Jo men poenget her var vel at radioen ikke har K16 og at frekvensen må legges inn?

Hva med kallesignal og registrering hos telenor?

ja man tester ideelt sett kanal 16 etter at man ser at alt virker på arbeidskanal og evt. har sortert ut problemer der. 

man kan si det som det er at man tester en håndholdt vhf som ikke er registrert, kun ekstra backup ift. PLB som og gir nøyaktig posisjon og beskjed om nød, evt. (enda mindre ideelt) teste med en nabobåt i havna. 

bliss X skrev 4 minutter siden:

Jo men poenget her var vel at radioen ikke har K16 og at frekvensen må legges inn?

VHF selges fritt nå, uten lisens...og hjelp får du selv om du ikke har betalt "avlatsbrev" til Telenor...

Nord West 420 skrev 6 minutter siden:

Vil tro ja. Ingen som tviler på at det sannsynligvis med god forberedelse går bra 999 av 1000 ganger. Spm. er om han vil være forberedt på den ene gangen han er uheldig slik som han er forberedt i flybransjen med backup for de mest sannsynlige uheldige omstendigheter. 

Jeg kjenner ikke fyren, det gjør åpenbart ikke du heller...

Hvorfor tro at han er en idiot som ikke forstår sitt eget beste...???

bliss X skrev 8 minutter siden:

Kallesignal vil jeg få linket til båten min som blir registert i Sverige etter jeg har bestått marine kommunikasjon eksamen. Det er mulig jeg oppgradere min Kina radio med noe mer permanent installert på sikt. 

6 minutes ago, Ida Marie III said:

VHF selges fritt nå, uten lisens...og hjelp får du selv om du ikke har betalt "avlatsbrev" til Telenor...

Jeg kjenner ikke fyren, det gjør åpenbart ikke du heller...

Hvorfor tro at han er en idiot som ikke forstår sitt eget beste...???

Basert på posten hvor han fra starten fremsto som "fjern" mht. sikkerhet på sjøen. Etterhvert sier han at han er flyger, som nylig har kjøpt sin første båt og er helt grønn. Da følte jeg rådene jeg ga var på sin plass. Har møtt litt for mange som har blitt overrasket over været i Skagerak etter at de trodde det var en kosetur. At han skal ta turen i en 25 foter på MAKSIMALT 4 timer sier meg at han trenger ethvert råd han kan få av de som her har blitt gitt. Så er det valgfritt å følge dem. Forhåpentligvis (og som det og viser seg i senere poster) så har han forberedt seg litt mer enn han ga inntrykk av i første poster. 

Redigert av Nord West 420
typo (see edit history)
Ida Marie III skrev 21 minutter siden:

Ja, der er blokkerings funksjon her inne..

Skjønner ikke problemet, det er vel bare å trå til når været er der...

Går det gale, er det sannsynligvis ikke noe annet en litt stolthet som blir skadet..

Det er Skagerak, ikke Nordsjøen som skal krysses.. noen skal alltid overdramatisere..

Folk rodde over i robåter der for noen år siden, uten så mye som et stearin lys med seg..

Vil tro det går helt greit med en god melding, og det utstyret du tar med deg.. eksponerings tiden din er jo kort..

Er masse trafikk i det området...

Husk å legge ut turen etterpå...

God tur.. :thumbsup:

Enig. Desverre vil der alltid være kverulanter på slike forum. Ingen screening på hvem som får kommentere her, desverre. 

Skal forsøke å lage litt time-lapse film med noen gopro jeg har liggende. 

Nord West 420 skrev 3 minutter siden:

Basert på posten hvor han fra starten fremsto som "fjern" mht. sikkerhet på sjøen. Etterhvert sier han at han er flyger, som nylig har kjøpt sin første båt og er helt grønn. Da følte jeg rådene jeg ga var på sin plass. Har møtt litt for mange som har blitt overrasket over været i Skagerak etter at de trodde det var en kosetur. At han skal ta turen i en 25 foter på MAKSIMALT 4 timer sier meg at han trenger ethvert råd han kan få av de som her har blitt gitt. 

Det er nok heller bare du som har en tvangstanke til å kalle folk du ikke kjenner som "fjerne". 

Nå ber jeg deg vennligst "fjerne" deg fra min tråd takk. 

5 minutes ago, Buster Magnum said:

Enig. Desverre vil der alltid være kverulanter på slike forum. Ingen screening på hvem som får kommentere her, desverre. 

Skal forsøke å lage litt time-lapse film med noen gopro jeg har liggende. 

Og siden vi snakker om gamle dager og flybransjen så er det vanlig å gi råd om og forvente bedre sikkerhet enn man anså som std. i disse dager. 

Nord West 420 skrev 5 minutter siden:

Basert på posten hvor han fra starten fremsto som "fjern" mht. sikkerhet på sjøen. Etterhvert sier han at han er flyger, som nylig har kjøpt sin første båt og er helt grønn. Da følte jeg rådene jeg ga var på sin plass. Har møtt litt for mange som har blitt overrasket over været i Skagerak etter at de trodde det var en kosetur. At han skal ta turen i en 25 foter på MAKSIMALT 4 timer sier meg at han trenger ethvert råd han kan få av de som her har blitt gitt. 

Og jeg har møtt masse "verdensmestre" som stort sett ligger fortøyd det meste av sesongen...

Er der en facit der jeg ikke har oppfattet ??

Jeg forstår at han ble forbanne på dere...selv om dere mente det i beste hensikt...

2 minutes ago, Ida Marie III said:

Og jeg har møtt masse "verdensmestre" som stort sett ligger fortøyd det meste av sesongen...

Er der en facit der jeg ikke har oppfattet ??

Jeg forstår at han ble forbanne på dere...selv om dere mente det i beste hensikt...

Ja jeg forstår og at han ble forbannet, men som jeg skrev over, han la opp til det selv. Spesielt ved måten han tok imot et velment råd fra BL om at det minnet om litt vel dårlig backup  ;-)

La det være sagt at turen sikkert går bra, som regel vil ting gå bra:

Men når et medlem starter en tråd der det etterspørres kunnskap om meldeplikt, etterfulgt av spørsmål om det finnes kart med lat long som viser nødvendig informasjon - så tyder spørsmålene på at innlegget bærer preg av inkompetanse. Det er helt greit, for da spørr man, så lærer man, så har man den kunnkskapen man trenger.

Utfordringen  oppstår når spørsmålsstiller responderer med kritikk til svarene fra andre medlemmer gjennom å oppfatte svarene som "nedlatende" og "frekke". Responsen signaliserer at spørsmålsstiller ikke bare er inkompetent, men også ubevisst inkompetent. Det er en farlig kombinasjon, fordi man da kan overvurdere seg selv i situasjoner der man har minst peil.

Husk at motivasjonen til de fleste som svarer her på forumet har en uhildet og nøytral posisjon, og i utgangspunktet svares det fra et velmenende perspektiv.

Sånn, nå er min mening sagt. Tråden blir antageligvis stengt, og jeg får kjeft. Men dersom det får deg til å revurdere opplegget rundt turen din så mener jeg det er verdt det. Etterpåklokskap kan være dyrt!

PS. Troverdig tåkevarsel i Skagerrak uten internett, radio, radar, AIS - glem det. Men skulle jeg veddet penger på utfallet av turen, så hadde jeg satt pengene på at turen går helt fint.

Redigert av Bigmac (see edit history)
Bigmac skrev 57 minutter siden:

La det være sagt at turen sikkert går bra, som regel vil ting gå bra:

Men når et medlem starter en tråd der det etterspørres kunnskap om meldeplikt, etterfulgt av spørsmål om det finnes kart med lat long som viser nødvendig informasjon - så tyder spørsmålene på at innlegget bærer preg av inkompetanse. Det er helt greit, for da spørr man, så lærer man, så har man den kunnkskapen man trenger.

Utfordringen  oppstår når spørsmålsstiller responderer med kritikk til svarene fra andre medlemmer gjennom å oppfatte svarene som "nedlatende" og "frekke". Responsen signaliserer at spørsmålsstiller ikke bare er inkompetent, men også ubevisst inkompetent. Det er en farlig kombinasjon, fordi man da kan overvurdere seg selv i situasjoner der man har minst peil.

Husk at motivasjonen til de fleste som svarer her på forumet har en uhildet og nøytral posisjon, og i utgangspunktet svares det fra et velmenende perspektiv.

Sånn, nå er min mening sagt. Tråden blir antageligvis stengt, og jeg får kjeft. Men dersom det får deg til å revurdere opplegget rundt turen din så mener jeg det er verdt det. Etterpåklokskap kan være dyrt!

PS. Troverdig tåkevarsel i Skagerrak uten internett, radio, radar, AIS - glem det. Men skulle jeg veddet penger på utfallet av turen, så hadde jeg satt pengene på at turen går helt fint.

Hvis du hadde lest hva jeg faktisk skrev så hadde du sett jeg spurte etter et lat long kart over fiskebanker og vrak hvor det er bra å fiske. Negativitet startet med holdningene til bitteliten og den andre løken. Begge er forøvrig blokkert så de kan spre hatet sitt for andres øyne. Som sagt setter jeg pris på de andres innspill. 

Buster Magnum skrev for 3 timer siden:

Hvis du hadde lest hva jeg faktisk skrev så hadde du sett jeg spurte etter et lat long kart over fiskebanker og vrak hvor det er bra å fiske. Negativitet startet med holdningene til bitteliten og den andre løken. Begge er forøvrig blokkert så de kan spre hatet sitt for andres øyne. Som sagt setter jeg pris på de andres innspill. 

"Bravo Mike, copy. You are clr dct ENCN, CAVOK, sweet cheese and drinking wine - no traffic ahead. Contact Kjevik on GUARD!!!" .

Redigert av Bigmac (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...