Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Allan E skrev 27 minutter siden: Hvis det er din båt og du er norsk statsborger og har bostedsadresse i Norge bør du nok legge kursen en annen vei enn dette landet. Tollvesenet viser stadig større interesse for lystbåter. Jeg er skriven i Sverige så jeg har alt på det rene. Kommer litt an på hva de sier ang min Kina radio men det er enkelt å korrigere. Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Bigmac skrev 1 time siden: "Bravo Mike, copy. You are clr dct ENCN, CAVOK, sweet cheese and drinking wine - no traffic ahead. Contact Kjevik on GUARD!!!" . Lenge siden jeg var på encn) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Moderator Svart 17.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Skal tråden fortsette må deltagerne holde seg til sak og avstå fra personangrep. Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 17.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2018 Bare slett tråden. Jeg lager ny etter min overfart. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Om jeg skulle virke nedlatende, noe jeg har blitt fortalt at jeg kan være av og til her inne, så vit at jeg ikke har "onde hensikter" med det jeg skriver :-) -- La oss si at utstyrsdiskusjonen er sånn ca i havn, eller at du i hvertfall har fått nok innspill til å selv kunne gjøre en god vurdering. Hva med erfaring med å føre båten i dårlig vær? Har ikke veldig mye erfaring med småbåt, og ikke av den typen du har, men litt har jeg. Poenget mitt er at jeg et par ganger har blitt overrasket over hvor lite sjø og vind som skal til før det er "game over" i småbåt. Ikke at en havner i vannet men att en må så ned i fart at en ligger og stamper og er veldig glad for at det er kort til land eller håper det ikke blir værre. Og jeg har blitt overrasket over hvor fort været, vinden og sjøen går fra "helt toppers" til "faen i helvete, kommer vi oss til land tidsnok?", til tross for at jeg har sjekket og dobbelsjekket værmeldinger. Men kanskje det viktigste, har vært ombord i småbåt i alt for dårlig vær, men ført av en person med livslang erfaring som fører båten så trygt at det oppleves som det tryggeste en har vært med på. Og samtidig har jeg vært i tilsvarende situasjon og opplevd at det handler om liv og død fordi båtfører ikke har erfaring med å føre båt i såpass sjø og vind. -- Hvor mye må du avvike fra kurs om "sjøen reiser seg" og du må begynne å gå i mot, når må du evt begynne å gå i mot. Hvor mye og hvilken type medsjø tåler båten før det begynner å bli problematisk? Hvor lenge klarer du å holde hvilken fart om været endrer seg osv. Om du er godt utpå og nærmer deg kysten, været har slått om og blitt dårlig. Hvor er det best å gå inn for å komme mest mulig unna drittsjøen langs kysten pga strøm osv? I hvilke vindretninger er det problemet størst, eller ikke til stede osv. Hvor lenge orker du å ligge å stampe og kjempe før du begynner å gjøre feil? Småbåter er sårbare. -- Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 (redigert) TS ser jo ikke hva jeg skriver, så da kan jeg tillate meg en generell betraktning uten å bli kalt psykopatisk idiot Bare det å håndstyre en båt i så mange timer på fast kurs er krevende i seg selv. Selv på flatt vann er det krevende Vi var 2 ombord i en Nimbus 30S, og kryssa Grimstad Smögen på en sommerdag med flott vær, ca 90 nm. Dette er en båt som for størrelsen regnes som meget god i vannet. Den veier 4,5 tonn, har D6 310 motor. Pga tung sjø da vi kom halveis hadde vi snittfart på ca 20 knop. Vi måtte ned i 16 knop inn mot Sverige fordi solgangsbrisen kom og da gravde det en del sjø innover. Vi byttet på å styre. Det er ulike strøm systemer i Skagerak som gir en del sjø på begge sider. På midten er det ganske rolig om det ikke blåser mye. De andre gangene jeg har krysset har jeg hatt båt med autopilot. Det er betydelig mindre krevende. Båtene var også betydelig størrem hvilket naturligvis øker komforten ? Å tenke at man kan holde 30-40knop time etter time på åpent hav, da skal man være meget heldige med været. Det kan gå den ene dagen i året man møter helt flatt vann, men de dagene er sjeldne. Buster Magnum er 22 fot, veier 1500kg med motor. En flott skjærgårsbåt. https://www.buster.fi/no/modeller/buster-magnum#busterQ=&factoryOptions=&accentPanel=1626&hullSurfaceTreatments=&accessories=&motors=2018 tank kapasitet 300liter. Om det er 200hk Yamaha på båten drar den ca 70-80 liter i timen på maks. På marsjfart drar den nok fort 60 liter i timen. Om man tenker 25 knop i snitt og 5 timer for å ha litt margin har man med litt margin knapt med bensin. Man bør nok finne optimal fart med tanke på l/nm. Og jeg hadde nok tatt med en 25 liters kanne med bensin. Mtp at turen går på våren bør man kle seg meget godt. Det blir fort kaldt ombord om man ikke har varmeapparat, litt kaldt drag over havet og kaldt vann rundt. Særlig i en åpen båt. Kulda kommer snikende, og skal man holde relativt høy snittfart er det ikke enkelt å feks få i seg godt med varm drikke. Heller ikke enkelt å slå lens om det behovet skulle melde seg etter noen timer i sjøen. I Norge så er det slik at man får callsign til båten når man har personlig sertifikat og kan dokumentere lovlig VHF apparat ombord. Man får ikke callsign på båten uten å ha godkjent apparat ombord. Redigert 18.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 18.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Dette er en av grunnen du heller ikke er velkommen til å skrive i mine tråder. Du har en særdeles nedlatende holdning og har demonstrert en ønske om skadefryd tidliger i tråden. Ikke bare det, du kommer med feilinformasjon og rene løgner. Så vennligst fjern deg fra denne tråden og alle framtidige tråder jeg oppretter. Kommentar fra moderator: Ingen har anledning til å bestemme hvem som skal delta i diskusjoner. Tråder blir sjelden slettet, men de kan bli moderert og/eller stengt. Siden tråden ikke har blitt slettet slik jeg bad om blir jeg nødt å korrigere deg for andre som leser: Testdata fra Yamaha på en Buster Magnum med en 225F ligger ikke på 60liter i timen på marsj som du opplyser men rundt 20-30 som netter ca 1 liter per nautisk mil. Det er 120nm fra Gbg til Kr.sand og tanken er på 300liter. Data er med samme motor og propell på Buster Magnum. Riktignok forrige modellen som gikk fram til 2017 men Buster sier marsj forbruk er det samme. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 (redigert) Det er faktisk ikke din tråd. Alle tråder på Baatplassen er forumets egne. Og alle kan alltid kommentere alt. Det er hele poenget med forumet ? så kan du like eller mislike forumts regler. Min antakelse om forbruket er regnet ut fra den enkle regel som gjelder enhver bensin forbrenningsmotor. Den gir 2-3 hk per liter per time. Ut i fra dataene du har lagt inn regner jeg for høyt på hva den drar på marsjfart. Manges erfaring er at forbrukstallene til produsent er oppgitt på ideelle forhold med blank bunn og tom båt. Det finner du ut av etterhvert for din båt også. Men gitt 30 liter i timen har du god margin på drivstoff ? du vil lære båten din å kjenne og finne hva som er god marsjfart og hvor den er optimal mtp l/nm. at du tolker mine innlegg som nedlatende og fulle av løgn er jo trist. De er ikke ment slik. Men det er jo ditt valg hvordan du velger å tolke ting ?. Om du mener innleggende mine er i brudd med forumets regler så kan du jo rapportere de til moderator Redigert 18.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snemann Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Hvorfor er det alltid en masse brønnpissere som alltid skal forklare hvorfor ting ikke går. Her får trådstarter råd om utstyr fra redningsflåte, fastmontert vhf, varmeapparat, flytedrakter og gud vet hva mer. Det blir en tung båt om alt dette kostbare utstyret skal lastes ombord. synes rådene er helt hinsides for en relativt kort tur på god værmelding, som er det trådstarter snakker om. Litt på siden er rådet fra alle langtur seilere "go small, go simple, go now!" På forumet kan man se tråder startet i 2010 om jordomseiling fra folk som enda ikke har kommet seg avgårde og fortsatt trenger råd om utstyr de "må ha" før det er trygt nok å seile avgårde. Mitt tips er å ikke bry deg om råd fra disse. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Jeg havde Yamaha 225 V6 på min Beneteau i godt to sæsoner. Godt nok en anden bundprofil og tungere båd, men jeg havde svært ved at holde forbruget under 2 l/NM Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 (redigert) 6 minutes ago, Snemann said: Hvorfor er det alltid en masse brønnpissere som alltid skal forklare hvorfor ting ikke går. Her får trådstarter råd om utstyr fra redningsflåte, fastmontert vhf, varmeapparat, flytedrakter og gud vet hva mer. Det blir en tung båt om alt dette kostbare utstyret skal lastes ombord. synes rådene er helt hinsides for en relativt kort tur på god værmelding, som er det trådstarter snakker om. Litt på siden er rådet fra alle langtur seilere "go small, go simple, go now!" På forumet kan man se tråder startet i 2010 om jordomseiling fra folk som enda ikke har kommet seg avgårde og fortsatt trenger råd om utstyr de "må ha" før det er trygt nok å seile avgårde. Mitt tips er å ikke bry deg om råd fra disse. At det ikke går er det ikke mange som sier. Det som blir sagt er i hovedgrunn at det kan være lurt å ha en god plan med egnet utstyr og backup dersom noe skulle gå galt. Spesielt siden det er et strekk som før har overrasket mange småbåter og spesielt siden det er svært kaldt i sjøen på dette strekket på våren når han skal ta turen. Selv skulle jeg klart å fyke over i en 12 fots rib på en super dag, men jeg ville foretrukket følgebåt eller annen god backup. Redigert 18.Februar.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 (redigert) Snemann skrev 10 minutter siden: Litt på siden er rådet fra alle langtur seilere "go small, go simple, go now!" På forumet kan man se tråder startet i 2010 om jordomseiling fra folk som enda ikke har kommet seg avgårde og fortsatt trenger råd om utstyr de "må ha" før det er trygt nok å seile avgårde. Akkurat det kommer helt an på hvor ruta rundt jorda går ? Det skiller mye på krav til båt om man går Panama eller skal en tur ned til Antarktis og en liten tur til Sør Georgia feks Akkurat når folk skal dra kan jo avhenge av helt andre ting enn om båten er klar eller ikke ?. Redigert 18.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 18.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Oppriktige råd om sikkerhet og generelle tips om hvordan operere båten er alltid velkommen men folk som de jeg har referert til over har demonstrert en ønsket skadefryd og nedlatende holdninger. Det har jeg rett og slett ikke tid til så de blir blokkert. Alle dere andre er hjertelig velkommen til å komme med tips og råd så tar jeg en helhetsvurdering når det er dags for tur. Jeg kommer ta noen småturer over til Skagen og Læsø så jeg blir kjent med båten og utstyret før jeg farter over til kr.sand. Ang forbruk så kan du egentlig kun sammenlikne lik båt/motor/propell setup ellers blir det bare synsing. Ser jeg på en svipptur over til Skagen at forbruket er dobbelt av hva Yamaha oppgir så må jeg undersøke det nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Vil nok si meg enig i det som Bitteliten skriver her. Har selv en RIB på 23 fot med 200+ på hekken liggende på sommerhuset i gøteborg skjærgården. Har med den tatt et par turer over til Skagen når forholdene har lagt til rette for det (havblikk). Det er en tur på ca. 35 nautiske mil som i teorien lett skal gå på under 1 time, men i praksis er det alltid et eller annet sted på turen hvor det blir for ubehagelig og slitsomt å holde marsjfart og tidsforbruket går opp. Jeg regner 1,5 l/nm på et slikt strekke selv om jeg klarer akkurat 1,0 l/nm under ideelle forhold. Det er ikke mye sjø en båt av denne størrelse/vekt "tåler" - og de som er ombord tåler typisk enda mindre.... Om ikke dette er for å "teste" seg selv og båt hadde jeg nok valgt å følge kysten opp til Koster og latt forholdene bestemme hvor jeg tar landfall på andre siden. Mye lengre tur, men det er faktisk ikke helt utenkelig at forskjell i tid ikke blir så stor. En båttur i denne flotte skjærgården er nok det de fleste ville foretrukket fremfor å styre på kurs i blåmyra. Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 18.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Hei Nikk. Hva slags rib er det? Er sjøegenskaper lik buster magnum? Sitér dette innlegget Link to post
Nikk Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Buster Magnum skrev 8 minutter siden: Hei Nikk. Hva slags rib er det? Er sjøegenskaper lik buster magnum? Det er en Tornado Super 7. Vil nok tro at en buster magnum er noe tyngre og dermed mer komfortabel i noe sjø, men har ikke noen erfaring med buster. Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 18.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Er der noen i forumet som har erfaring med Buster Magnum i sjø? Jeg så en tidligere i tråden som hadde en Magnum. Sitér dette innlegget Link to post
Nord West 420 Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 (redigert) Mange her som har erfaring med Magnum og allerede har fortalt om dette. De fleste nevner sin egen båt som god i sjø enten det er Magnum eller ei. Generelt vil alle tester vise at båten er god i sjø, enten det er en Magnum eller Windy eller Hydrolift eller hva. (bladene må selge annonser og vet at Buster er en viktig kunde og blir skeptiske til annonsering dersom noen rakker ned på modellen) Noen Magnumer har sunket. Buster fikk da pes for at flyteelement ikke var godt nok og at båtene var tyngre enn spesifisert osv. Magnum er en populær modell i mange varianter som generelt har blitt utbedret på mange områder. Noen har og gjort egne modifiseringer på seter osv. som har vært elendig fra fabrikk på eldre modeller. 2018 modellen har jeg ikke noe erfaring med men som sagt tidligere i tråden i 999 av 1000 tilfeller (eller noe i den duren) går det greit å krysse Skagerak i supert vær. Får du noe tull med bensin, motor eller annet og tåka eller annet vær siger på evt. havner i sjøen av noen grunn eller dere vil gamble på at det ikke skjer noe uforutsett pga. ellers gode forberedelser så fair enough. De fleste av oss har sikkert gjort verre ting selv om det er greit å vite mest mulig om risiko i det man planlegger. Ofte er det lurt å være litt ydmyk overfor folk med mer erfaring slik at man slipper å gjøre en svært dårlig erfaring selv for å finne ut hvor grensen burde vært satt for å ha god sikkerhetsmargin selv om jeg har forståelse for at du siler ut det minst relevante. Redigert 18.Februar.2018 av Nord West 420 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Jeg går ud fra at Buster Magnum er CE klasse C. Kan der blive et issue med forsikringen hvis noget går galt fx midt i Skagerrak ? Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Buster Magnum skrev 1 time siden: Er der noen i forumet som har erfaring med Buster Magnum i sjø? Jeg så en tidligere i tråden som hadde en Magnum. En kompis av meg hadde en Buster Magnum E, ble kondemnert etter ca 27 timer i sjøen. Han kjører nok noe hardt og dette er på strekningen fra Hustadvika til Smøla her på Møre-kysten, så det er et strekk med betydelig sjø til tider. Men, det er det vel mellom Norge og Danmark også. Ikke stol blindt på utstyr, kjør med fornuft. Min kompis har bra med erfaring fra sjø, vokst opp i småbåt og jobbet på sjøen hele sitt voksne liv. Han har byttet til annen type Buster, men ikke sikker på hvilken type. Han er fornøyd med den. Tenk fornuftig når du starter, god tur?? Sitér dette innlegget Link to post
Buster Magnum Svart 18.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 (redigert) Takk Kondemnert etter 27timer. Hva skjedde? Redigert 18.Februar.2018 av Buster Magnum (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Buster Magnum skrev 23 minutter siden: Takk Kondemnert etter 27timer. Hva skjedde? Sveisene begynte å gå i oppløsning, såpass store skader at de tok ikke jobben med å fikse opp båten Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 SixPence skrev 6 minutter siden: Sveisene begynte å gå i oppløsning, såpass store skader at de tok ikke jobben med å fikse opp båten Buster er jo regner som relativt solide båter. Var dette normal kjøring? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 DR1 viste igår en sammenligning mellom aluminium og komposittmateriale brukt i fly. Strekktest. Komposittmaterialet tålte 27 ganger mer før det gikk av. Hvorfor kommer jeg trekkende med dette? Jo, jeg begriper ikke hvorfor man i 2018 vil bygge en båt av aluminium- Sitér dette innlegget Link to post
SixPence Svart 18.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2018 Bitteliten skrev 23 minutter siden: Buster er jo regner som relativt solide båter. Var dette normal kjøring? Han bruker båten til å kjøre til skjærgården på Smøla, er nok en av de som er tøffere på labben når det kommer til og kjøre hardt. Han ble meget overrasket selv over at båten ikke tålte mere. Den han har nå (eid i ca 1,5 år) har det gått fint med, dette er også en Buster, men en annen type Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.