Jump to content

Gøteborg-Kristiansand, meldingsplikt, radiosamband osv?


Buster Magnum

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Og jeg er tilbake igjen på erfaring med å føre båten i hardt vær. 

 

En kan utstyre og sikre og ha plan a-b-c. Den største faren er at man selv gjør en feil og velter/fyller båten. Resten er vel mer i kategorien "utfordringer" uten å være direkte livstruende på noen måte. 

 

Ville jobbet for å få erfaring i hardt vær under trygge forhold. Ut å kjøre i kulingen, hvordan er det å føre båten i medsjø, sidesjø, motsjø og hvordan er formen etter en times tid? 

Link to post
Buster Magnum skrev 27 minutter siden:

 

 

Hvilken fart vs bølgehøyde jeg kan holde blir interessant å finne ut av. 

Det kommer helt an på bølgenes krapphet og frekvens. 

 

er det strømsjø kan 1/2 meter være mer enn nok. Er det gammel rund sjø kan 4 meter være greit. Utfordringen er gjerne at strømmen går en vei og vinden drar sjøen motsatt vei. Da drar det opp en krapp sjø som kan opplevs å komme fra alle kanter. 

 

Det er noen strømbelter på begge sider som kan gi krevende sjø i liten båt. Disse går relativt nære land, men de nærmeste 5-6 nm inn mot hver av kystene er ofte rufsete. Når man kommer «midtfjords» roer sjøen seg ofte ved at bølgelengden øker, men bølgehøyden kan også øke.

 

Er du kjent med hva varslet om  signifikant bølgehøyde innebærer i opplevd sjø?  

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Signifikant_bølgehøyde

 

dvs at meldes det 2meter sjø må du regne med å treffe på 4 meter høye bølger. 

 

 

Eksempel på denne større bølgen kan sees her

jeg er på vei ut fra Havstensund. Båten er NordWest 420. Omtrent 25 knops fart. Blåser 10-12 ms om jeg husker rett

https://youtu.be/2oPvTTWGRL0

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Ja, jeg regner ut basert på fabrikksdata så tar jeg noen turer og tester om det stemmer på min båt. Skagen er enroute alternate. Fabrikksdata har jeg gitt en screenshot av tidligere og det ser ut som jeg ligger +-1L/NM mellom 20-35knop. Selvfølgelig er det blikkstille hav og enhver sjø vil øke forbruk. Men neppe doble det. Selv om det skulle doble seg så er jeg godt innafor marginalen. Går ikke under 30% reserve fuel, I såfall tar jeg med meg noen Jerry kanner om bord. Dobbelt forbruk ihht fabrikksdata ville gitt meg 240L på 120NM og med 300L i  tanken så er jeg fremdeles safe. 

 

Kommer vente til et solid høytrykk planter seg over området.  Sjekker også temp/dewpoint, vind, bølger og trykk kart. Noe jeg tar med meg fra luftfarten er å kikke raskt på jetstrømmer i øvre atmosfære som gir en indikasjon på hvor raskt et H trykk vil flytte på seg. 

 

Ellers er det bare å tute og kjøre. 

Link to post

Filmen minner meg om en 72 fots Sunseeker jeg var på tur med for noen år siden. Kaptein ombord jobbet for Sunseekerforhandleren i Moskva/St. Petersburg og hadde representert Russland i seiling osv. På vei til Stavanger ødela de en del elektronikk ombord.  De hadde sittet med taket åpent og etter sigende kom det en bølge "ut av intet" som de aldri hadde sett maken til og skylte over båten og navigasjonsskjermene ombord ble ødelagt. Sunseeker leverte på den tiden (ca. 2006), forholdsvis std. dataskjermer som ikke tålte vann.  

Link to post
36 minutes ago, Buster Magnum said:

Noe jeg tar med meg fra luftfarten er å kikke raskt på jetstrømmer i øvre atmosfære som gir en indikasjon på hvor raskt et H trykk vil flytte på seg. 

 

Ellers er det bare å tute og kjøre. 

Med dine meterologikunnskaper fra øvre atmosfære anbefaler jeg at du tipser de som utarbeider kystvarsel for Skagerak om dette "trikset" fra luftfarten dersom du mener dette ikke allerede er hensyntatt i deres varsel. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post

Jeg kan se på nettet, at Vi Menn for en del år siden kørte en Buster Magnum fra Helsingfors til Oslo via Stockholm og København. Jeg kan ikke finde selve artiklen - kun en omtale af den, men det var vist en frisk tur:

 

En nordisk "tour de force" for virkelig å bevise at Magnum var en tøffing.

Hvor god ideen egentlig var, med motvind mesteparten av veien, sommerens heftigste bygevær og bøtleggingsvillig svensk kystvakt, skal vi la ligge.

Men hovedinntrykket etter galskapens tur var enkelt: Buster Magnum tålte mer enn oss

Link to post
arkmarin skrev 2 minutter siden:

Er du norsk og kommer med en svensk båt til Norge er du meldepliktig til Tollvesenet. Er båten norsk og du har mer en tillatt kvote med alkohol og tobakk, er du også meldepliktig. 

Interessant. Jeg har utvandret og er registrert bosatt i Sverige. Betaler skatt der og ikke i Norge men jeg har norsk pass. 

 

Har jeg fremdeles meldeplikt? Har du tilgang til lovverk? 

Link to post

Jeg leste den artikkelen da jeg søkte etter alternative båter som passet mitt bruk for et år siden. De gutta der presset jo bare gjennom alt av drittvær som var på menyen.. Ikke akkurat hva jeg har tenk å gjøre men greit å vite skuta holder mål. 

 

Nå har Magnum blitt lengre og tyngre siden den gang 7.2m og 1200kg i stedet for 6.7m og 900kg men den har fått steglister. Hvor viktig steglister er i sjø vet kanskje noen her inne?

Link to post
Buster Magnum skrev 48 minutter siden:

Kommer vente til et solid høytrykk planter seg over området.  Sjekker også temp/dewpoint, vind, bølger og trykk kart. Noe jeg tar med meg fra luftfarten er å kikke raskt på jetstrømmer i øvre atmosfære som gir en indikasjon på hvor raskt et H trykk vil flytte på seg. 

 

Er ikke værvarselet som er tilgjengelig for folk flest basert på de beste tilgjengelige modeller og grunnlagsdata?  

 

 

Buster Magnum skrev 48 minutter siden:

Ellers er det bare å tute og kjøre. 

 

Også fra luftfarten? 

Any ship can be a minesweeper. Once.

 

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Link to post
46 minutes ago, Buster Magnum said:

Dette er grunnen til at du ikke er velkommen til å kommentere i min tråd. Sjekk hvilken holdning du har...... 

Er du ikke enig da? At dersom dette ikke allerede er hensyntatt i varsel og du mener det har avgjørende betydning at de bør få et tips? 

Du uttaler deg som om du er litt bedre enn de beste meteorologer på havvarsel for området og at jetstrømmen blir avgjørende. 

 

 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
8 minutes ago, Buster Magnum said:

Her ser dere to flotte eksempel på janteloven. De er antageligvis misunnelig på mitt yrke og benytter enhver mulighet til å spre sitt hat. 

 

Patetisk... 

 

 

Nå vet jeg ikke hvilket yrke du har, men jeg har sannsynligvis fløyet både betydelig høyere og raskere enn deg uten at jeg belærer andre hvordan man skal sjekke ytre atmosfære for å kunne tute å kjøre over Skagerak med marginal erfaring og utstyr. 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Nord West 420 skrev 1 time siden:

Nå vet jeg ikke hvilket yrke du har, men jeg har sannsynligvis fløyet både betydelig høyere og raskere enn deg uten at jeg belærer andre hvordan man skal sjekke ytre atmosfære for å kunne tute å kjøre over Skagerak med marginal erfaring og utstyr. 

Det du sier der tilsier at du er xxxx xx xxxxx og har null peiling på hverken luftfart eller annen operativ virksomhet. 

 

Det er ikke ytre atmosfære det er øvre og jeg belærte ingen jeg forklarte hva jeg sjekker, det bare virker slik på deg fordi du er meg underdanig. 

 

xx xxx xxx xxxxxx xxxxxx xx xxxxxxx xxx xxx x xxxxxxxxxx xx xxxxxx xxxxxxxx xxx xxx xxxx

Kommentar fra moderator:

Det holder, da stenges tråden.

 

Link to post
15 minutes ago, Buster Magnum said:

Det du sier der tilsier at du er full av dritt og har null peiling på hverken luftfart eller annen operativ virksomhet. 

 

Det er ikke ytre atmosfære det er øvre og jeg belærte ingen jeg forklarte hva jeg sjekker, det bare virker slik på deg fordi du er meg underdanig. 

 

Du har nok fløyet høyere og raskere enn meg i underbuksa på lukket avdeling vil jeg tro. 

 

Nei, du skrev det som om du har det som et avgjørende fortrinn ved å kunne sjekke jetstrømmene ift. det beste varsel som er å oppdrive fra profesjonelle aktører.  

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Buster Magnum skrev 46 minutter siden:

Dette er grunnen til at du ikke er velkommen til å kommentere i min tråd. Sjekk hvilken holdning du har...... 

Har du ennå ikke lest moderators kommentarer og reglene for forumet ?

 

bare til info så finner du reglene her https://baatplassen.no/i/terms#etikette

:yesnod:

??

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...