Grønnskollingan Startet 16.Februar.2018 Del på Facebook Startet 16.Februar.2018 Hei. Har alltid lurt på hvordan en juksamaskin egentlig fungerer. Og hva den gjør. Skal kjøpe meg makrelldorging utstyr til vår for å fiske opp mye agn. Lurte på om det da kunne ha vært lurt å hatt en juksamaskin. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Skal du dorge makrell er det en fordel med 2 maskiner slik at det alltid er kroker i vannet, da " mister" man ikke stimet så fort. Ellers kan maskinene programmeres og tunes slik man måtte ønske. Belitronic maskiner er mye brukt her i sør. Et slikt opplegg er dyrt, koster ca 70-100K inkl avrivnigskasser, løpehjul etc. Treffer du fisken da og unngår floker /vaser i krokene så har du et tonn på dekket på kort tid. Det er også mulig og rigge noe lavbudsjett greier med en maskin, men det koster litt tid og penger å få til noe som fungerer skikkelig. I min båt har jeg begrenset med plass og greier kun 8-10 kroker uten å måtte rigge løpehjul etc. Har da laget en enkel avrivingskasse og drar snøret for hånd ( tungt) Får da nok til agn og egen matauk. Avrivingskassa sparer mye tid og arbeid slik at man kan ha krokene mest mulig i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Skjønner og takk for svar. Må nok bli lavbudsjett, for meninga er og spare penger nå, og båten min er bare 15 fot har ikke mye plass i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingan Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Jeg skal fiske med nesten 100 teiner i sommerferien, så jeg vil trenge masse agn. Har du noe tips om hva slags utstyr som kunne passet for meg?http://www.webshop.okmarine.no/fiskehjul-sniksnorehaler/norice-smarthaler-med-100m-sene-og-makrellsnore kanskje en slik? Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Syns det er litt voldsomt å kjøpe juksamaskin til agnfiske i en båt på 15fot. Sats heller på et sildegarn til agnfisking. Mye bedre agn silda også. Juksemaskina mi er en brukt Beltronic jeg fikk for 10k. Bruker den til dybder på 50-150 m etter uer, sei og torsk. Da er den super, da du kan bruke tungt søkke for å komme ned, og slippe de tunge draga opp og ned. Hvis du investere i ei maskin, må du også tenke på at du behøver noe plass for et solid feste for maskina og litt ekstra strøm. Ser ikke for meg at dette kan fungere optimalt i din båt. Tenk også på at maskina lett kan bli stjålet hvis den ikke gjøres godt fast eller fjernes etter endt fiske. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøkaptein Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 Bare av ren nysgjerrighet er du yrkes eller fritidsfisker? 100 er teiner en del over hva som en tillatt for fritidsfiske Havressurslova https://lovdata.no/NL/lov/2008-06-06-37/§22 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.