Jump to content

BMW D 50-1 innenbordsmotor, stort oljeforbruk, olje i eksos


Pillik

Recommended Posts

Helt klart mineral olje, vanlig 15-40 vil nok kunne erstatte SAE 30 i dette tilfelle. Tviler på at du har fått lakkerte sylinderforinger. Dette oppstår når oljen har mistet den nøyttraliserende egenskapen, (lav TBN). Prøv en 15-40 og vil anbefale deg qmi olje tilsetting dersom du kan få tak i dette. Tror du har lekkasje i ventil tetting, men bedrer seg garantert når du gpr over til riktig olje.

 

Link to post

Det er i hovedsak to forhold (men kan være fler) som gir olje i eksosen:

  • Blow by i sylindrene (som f.eks. ødelagt honing/lakkering)
  • Lekke ventilstyringer

Og begge kan gi sjokkerende effekter. Det er to 'måter' å hone sylindre på (unntatt vinkling):

  • Pyramideformet mønster
  • Trapesformet mønster

Hensikten med honing er å gi overflaten evne til å holde på smøreoljen (i hovedsak).

Her har produsenten/forhandleren detaljkunnskaper. Det er derfor jeg ber trådstarter henvende seg dit. Jeg vet ikke. Og jeg tror heller ingen ting. Greia er i hovedsak at om man har trapesformet honing, så kan man kjøre syntetisk olje fra starten uten innkjøring og det er ikke annet enn fordeler med denne oljen. Vi har to Ford'er med dieselmotor i familien som begge kjører 10W-30 helsyntetisk i hht fabrikantens anbefaling. Og vi eksperimenterer ikke med denne anbefalingen. I Hulda har jeg en dieselmotor der fabrikanten spesifiserer 15W- 40 mineral som ett alternativ. Og med krigstyper: Do not use 10W- 30. Videre, etter boring og nye stempler på sistnevnte: Ved bruk av syntetisk motorolje opphører garantien. Så har vi en fjerde motor, bensin: For de første 12 000 km bruk 15W- 40 mineralolje. Deretter kan man gå over til syntetisk olje av samme viskositet om man ønsker lengre driftsintervaller mellom oljeskift. Altså, det er en rekke forskjellige anbefalinger fra produsentene av motorene, ut fra produsentens egen erfaring. Vi har også en 2007 BMW 3 liter diesel, syntetisk olje fra starten av er anbefalingen, denne motoren har nå gått 140 000 km uten et hikk. Og, igjen, jeg vet mindre om disse motorene enn produsenten. Og ser heller ikke økonomien i å eksperimentere. I dag går uansett en motor mer enn 500 000 km. Om man ikke styrer bevisst mot å kjøre den ihjel. 

 

Om man har fått ødelagt honingen i styringer eller sylindre, så er det remaskinering som gjelder. Der er ingen billigfiks som kan tømmes ned i bunnpannen som vil restituere forholdet. Også, om man har vært så uheldig å få ødelagt honing, det er ikke slutten for motoren. Den blir like fin igjen. Og blir nærmest nullstilt etter litt oppfiksing. Det har blitt markedsført produkter som skal fikse ødelagt honing. De sorterer under 'bløffprodukter' i mitt vokabular. 

 

Men som et forsøk, fyll gjerne på 15W- 40 mineral eller 20W- 50 mineral som en test. Det vil ikke skade. Men, for all del, du kan også ha blåst en tetning et eller annet sted som gir olje i eksosen som resultat. Konferer forhandler/produsent.

Link to post

Hvis vi snakker om den 3 syl motoren som det ble solgt en del av så snakker vi om en motor som er over 30 år.

Hadde en slik i en27fots Mørebas sjark for mange år siden og det var en helt grei motor uten for mye vibrasjon som 3 syl motorer ofte sliter med, spesielt på tomgang. Den hadde varmeveksler. Hvis jeg ikke surrer for mye ble det og bygget noen som var sjøvannskjølte. Om disse ble importerte her til lands er jeg usikker på?

 

Ville derfor først forsøkt rådet til Hulda.

Virker det ikke er spørsmålet om du vil overhale den. Ville i så fall sjekket om det finnes deler i landet uten de må lages. Viktig å summere alt og se hva du evt havner i.  En slik liten tass burde ikke koste alt for mye å få fikset på. 

 

Finnes flere klipp på youtube som viser overhalte, så det er jo et håp hvis rådet til Hulda ikke virker.

 

https://www.youtube.com/watch?v=oal_6qhGwP4

 

Lagt til:

Mens jeg leste litt på utenlandske diskusjonssider ser jeg det er flere som har måttet skifte oljekjøler på noen av de små BMW motorene. Er det slik kjøler på din?

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...