Pillik Startet 16.Februar.2018 Del på Facebook Startet 16.Februar.2018 Mørebas 20 fot 7200. Etter at eg skifta olje har eg fått stort oljeforbruk. Oljen kjem ut med eksosen. Brukt samme olje Heilsyntetisk 10/40 heile tida og skifter kvart år. Motoren gått ca. 1000 t. Skal kanskje prøve mineralolje 20/50 ? --Har nokon erfaring med dette - Gode råd mottas. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Hva sier instruksjonboken om olje? Sitér dette innlegget Link to post
Pillik Svart 16.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 API-CC/ CD SAE 30. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Antakelig har du polert (glassert) sylinderveggene. Oljen du har brukt er ikke innenfor motorfabrikantens spec. slik jeg forstår. Jeg ville luftet saken med motorprodusentens representant. Mulig du må hone sylindervegger og bytte stempelfjærer. Sitér dette innlegget Link to post
Seigmann Svart 16.Februar.2018 Del på Facebook Svart 16.Februar.2018 Denne motoren skal ha mineralsk olje. Jeg brukte 14w 40 på den jeg hadde. Sitér dette innlegget Link to post
Viknes 6BY Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 Helt klart mineral olje, vanlig 15-40 vil nok kunne erstatte SAE 30 i dette tilfelle. Tviler på at du har fått lakkerte sylinderforinger. Dette oppstår når oljen har mistet den nøyttraliserende egenskapen, (lav TBN). Prøv en 15-40 og vil anbefale deg qmi olje tilsetting dersom du kan få tak i dette. Tror du har lekkasje i ventil tetting, men bedrer seg garantert når du gpr over til riktig olje. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 Det er i hovedsak to forhold (men kan være fler) som gir olje i eksosen: Blow by i sylindrene (som f.eks. ødelagt honing/lakkering) Lekke ventilstyringer Og begge kan gi sjokkerende effekter. Det er to 'måter' å hone sylindre på (unntatt vinkling): Pyramideformet mønster Trapesformet mønster Hensikten med honing er å gi overflaten evne til å holde på smøreoljen (i hovedsak). Her har produsenten/forhandleren detaljkunnskaper. Det er derfor jeg ber trådstarter henvende seg dit. Jeg vet ikke. Og jeg tror heller ingen ting. Greia er i hovedsak at om man har trapesformet honing, så kan man kjøre syntetisk olje fra starten uten innkjøring og det er ikke annet enn fordeler med denne oljen. Vi har to Ford'er med dieselmotor i familien som begge kjører 10W-30 helsyntetisk i hht fabrikantens anbefaling. Og vi eksperimenterer ikke med denne anbefalingen. I Hulda har jeg en dieselmotor der fabrikanten spesifiserer 15W- 40 mineral som ett alternativ. Og med krigstyper: Do not use 10W- 30. Videre, etter boring og nye stempler på sistnevnte: Ved bruk av syntetisk motorolje opphører garantien. Så har vi en fjerde motor, bensin: For de første 12 000 km bruk 15W- 40 mineralolje. Deretter kan man gå over til syntetisk olje av samme viskositet om man ønsker lengre driftsintervaller mellom oljeskift. Altså, det er en rekke forskjellige anbefalinger fra produsentene av motorene, ut fra produsentens egen erfaring. Vi har også en 2007 BMW 3 liter diesel, syntetisk olje fra starten av er anbefalingen, denne motoren har nå gått 140 000 km uten et hikk. Og, igjen, jeg vet mindre om disse motorene enn produsenten. Og ser heller ikke økonomien i å eksperimentere. I dag går uansett en motor mer enn 500 000 km. Om man ikke styrer bevisst mot å kjøre den ihjel. Om man har fått ødelagt honingen i styringer eller sylindre, så er det remaskinering som gjelder. Der er ingen billigfiks som kan tømmes ned i bunnpannen som vil restituere forholdet. Også, om man har vært så uheldig å få ødelagt honing, det er ikke slutten for motoren. Den blir like fin igjen. Og blir nærmest nullstilt etter litt oppfiksing. Det har blitt markedsført produkter som skal fikse ødelagt honing. De sorterer under 'bløffprodukter' i mitt vokabular. Men som et forsøk, fyll gjerne på 15W- 40 mineral eller 20W- 50 mineral som en test. Det vil ikke skade. Men, for all del, du kan også ha blåst en tetning et eller annet sted som gir olje i eksosen som resultat. Konferer forhandler/produsent. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 (redigert) Hvis vi snakker om den 3 syl motoren som det ble solgt en del av så snakker vi om en motor som er over 30 år. Hadde en slik i en27fots Mørebas sjark for mange år siden og det var en helt grei motor uten for mye vibrasjon som 3 syl motorer ofte sliter med, spesielt på tomgang. Den hadde varmeveksler. Hvis jeg ikke surrer for mye ble det og bygget noen som var sjøvannskjølte. Om disse ble importerte her til lands er jeg usikker på? Ville derfor først forsøkt rådet til Hulda. Virker det ikke er spørsmålet om du vil overhale den. Ville i så fall sjekket om det finnes deler i landet uten de må lages. Viktig å summere alt og se hva du evt havner i. En slik liten tass burde ikke koste alt for mye å få fikset på. Finnes flere klipp på youtube som viser overhalte, så det er jo et håp hvis rådet til Hulda ikke virker. https://www.youtube.com/watch?v=oal_6qhGwP4 Lagt til: Mens jeg leste litt på utenlandske diskusjonssider ser jeg det er flere som har måttet skifte oljekjøler på noen av de små BMW motorene. Er det slik kjøler på din? Redigert 17.Februar.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seigmann Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 (redigert) Da jeg hadde slik motor for ca 5 år siden, mener jeg å huske at Solberg Motor Hadde det meste til denne motoren. Redigert 17.Februar.2018 av FJORDTROLL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stjernen ! Svart 18.Februar.2018 Del på Facebook Svart 18.Februar.2018 (redigert) Jeg har brukt denne på samme motor i mange år. D50-1 Saltvannskjølt D50-2 Ferskvannskjølt Sliter du med for varm motor ? Redigert 18.Februar.2018 av Stjernen ! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.