Jump to content

Krav til ICC og D5LA sertifikat


NorseNavigator

Recommended Posts

Hei båtfolk!:smiley: Har lenge vært en ivrig leser av Baatplassen.no, og har hatt mange timer med nyttig og interessant lesning foran skjermen:thumbsup: Dette blir mitt første innlegg her inne som aktiv bruker.

 

Jeg håper at noen med litt forståelse og erfaring med regelverket rundt utstedelse av sertifikater har noen nyttige innspill til min problemstilling. Det er sikkert flust av folk her inne som har søkt  slike sertifikater tidligere. Del gjerne din erfaring. Kanskje andre kan få bruk for den samme informasjonen senere også.

 

Jeg går for tiden å snuser på en Bavaria C57 og problemet blir nå at skroglengden bikker over 15m. Dermed må jeg løse sertifikat for å kunne føre denne herligheten her hjemme i skjærgården, og litt utenfor:saint: Jeg tenkte at D5LA ville være det som gjaldt her.
Jeg har gått en nautisk utdannelse og dermed har jeg det teoretiske grunnlaget for å løse ut sertifikat som Dekksoffiser klasse 1 (D1) i henhold til STCW. Har også helseattest fra sjømannslege og masse snacks i form av diverse kompetansebevis. Fartstid er det verre med, da jeg gikk rett i en landbasert jobb etter utdanningen. Erfaring fra fritidsbåt har jeg i bøtter og spann, da jeg er oppvokst på og ved sjøen. Alt fra plastjoller til seilbåter på 46 fot.

 

I følge sjøfartsdirektoratet har jeg da utfylt to av de tre første kravene til D5LA:

- Helseattest

- Bestått eksamen som dekker vedlegg III tabell A-II/3

På det tredje og siste feltet har jeg da to alternativer, slik jeg ser det:

- Praktisk utsjekk

- Disponert og brukt regelmessig et fartøy lengre enn 8 meter i minst 3 år

 

Det er ikke mange som tilbyr praktisk utsjekk her jeg holder til. Kan ikke si at det akkurat frister å ta seg fri fra jobb og familie for å reise landet rundt og fått gjennomført dette.

Har ikke eid båt som er over 8m på nesten 4 år. Men har hatt tilgang på en 39-foter som jeg har brukt regelmessig de siste 6 årene, både i norge og i utlandet. Spørsmålet blir vel da hvordan jeg skal få dokumentert dette? Båten er ikke i mitt eie og derfor er ikke mitt navn nevnt noe sted i noen av papirene som følger båten. Har ikke noe havnesjef jeg kan henvende meg til, da båten ligger på eierens egen brygge. Er heller ikke medlem i noe klubb. Er det slik at det må være en offentlig person som bekrefter denne disposisjonsretten, eller holder det at eier av båten skriver en erklæring? Og hvordan skal jeg dokumentere min egen bruk? Tullete system tenker jeg.

 

Hvis det er slik at det ikke er noen vei utenom praktisk utsjekk, så ser jeg på muligheten til å ta den i form av praktisk prøve for ICC. I følge sjøfartsdirektoratet er kompetansevurderingen av praktisk prøve (ICC) og praktisk utsjekk (D5L/A) omtrent identisk og burde gå om hverandre. Hvis jeg møter opp og gjennomfører en slik praktisk prøve for seilbåt, så vil jeg da kunne løse både ICC for seilbåt/motorbåt og D5LA på en og samme gang, slik jeg leser reglene. Seilfartøy med motoren i gang er jo å regne som motorfartøy, og kompetansematrisene og veiledningene for praktisk prøve/utsjekk er identiske.

 

Har i utgangspunktet ikke behov for ICC, da jeg har fått leid båt i Kroatia flere år på rad ved å vise frem de papirene jeg allerede har. Men kjekt å ha.

 

Noen som har levert inn erklæring på disposisjon av båt i forbindelse med D5L/A her? Hvordan gikk det med søknaden? Og er det noen som kan bekrefte det jeg snakker om i forbindelse med de praktiske prøvene på ICC og D5L/A?

 

Ser frem i mot fornuftige svar fra de kloke hodene her inne:wink:

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Er ikke spesielt klok når det gjelder dette tror jeg, men jeg foreslår å ta en telefon til Sjøfartsdirektoratet der du forklarer din problemstilling.  Jeg forsøkte meg med tanke på grensen på skroglengden, de lo litt og sa det er lov å prøve seg, men 8m var absolutt nedre grense. Det endte for min del med å ta "praktisk utsjekk" hos Poseidon i Stavanger. Veldig hyggelig "brukeropplevelse", og jeg kombinerte det med online kurs her på Baatplassen pluss intensivkurs/eksamen for A'en i sertifikatet hos Poseidon båtskole, og fikk dermed D5LA til slutt. Litt innsats/konsentrasjon var nødvendig, men lett som bare det.

 

Hvis du får en seriøs attest fra eier av den båten du regelmessig har brukt, tror jeg det kan gå å få godkjent fartstid på den måten. Men spør. Hvis ikke, er det ikke allverdens å gjennomføre en "praktisk utsjekk" heller!

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
  1. Sakset utfra sdir.no sine sider;.       Du har disponert og regelmessig brukt et fartøy lengre enn 8 meter (inntil 15 meter) i minst 3 år. Det betyr at du må ha hatt eierskap eller full og sammenhengende disposisjonsrett til fartøyet. I tillegg må du dokumentere at du har brukt fartøyet regelmessig.   
    • Disponert og regelmessig brukt sees på som to ulike faktorer og krever derfor ulike former for dokumentasjon.
    • Dokumentasjon på at du har disponert fartøyet kan for eksempel være forsikringspapirer, kjøpskontrakt eller registrering i NOR. Har du fått disposisjonsrett på et fartøy som ikke er ditt, så skal du kunne dokumentere full disposisjonsrett på båten.
    • Du må også kunne dokumentere at du har brukt fartøyet regelmessig. En slik dokumentasjon skal fremkomme skriftlig. Egenerklæring eller bekreftelse fra nær familie godtas ikke. Vedkommende som dokumenterer slik bruk skal ha kjennskap til din bruk av fartøyet. Ved regelmessig bruk menes med jevne mellomrom.

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post

Tror bare du må innstille deg på å gjennomføre praktisk utsjekk, eventuelt kjøpe deg en båt over 8 meter og vente tre år med å løse sertifikatet. Sjøfartsdirektoratet er vel akkurat så smidig som regelverket tillater og etter mitt syn er regelverket klart på hva og hvordan fartstid skal dokumenteres. Icc har jeg aldri skjønt vitsen med, er det noen steder dette etterspørres ?

Link to post
Propell1 skrev for 17 timer siden:

Er ikke spesielt klok når det gjelder dette tror jeg, men jeg foreslår å ta en telefon til Sjøfartsdirektoratet der du forklarer din problemstilling.  Jeg forsøkte meg med tanke på grensen på skroglengden, de lo litt og sa det er lov å prøve seg, men 8m var absolutt nedre grense. Det endte for min del med å ta "praktisk utsjekk" hos Poseidon i Stavanger. Veldig hyggelig "brukeropplevelse", og jeg kombinerte det med online kurs her på Baatplassen pluss intensivkurs/eksamen for A'en i sertifikatet hos Poseidon båtskole, og fikk dermed D5LA til slutt. Litt innsats/konsentrasjon var nødvendig, men lett som bare det.

 

Hvis du får en seriøs attest fra eier av den båten du regelmessig har brukt, tror jeg det kan gå å få godkjent fartstid på den måten. Men spør. Hvis ikke, er det ikke allverdens å gjennomføre en "praktisk utsjekk" heller!

 

Takk for at du delte din erfaring med å skaffe deg D5LA. Skal få eier til å skrive en attest til meg, nå i første omgang.

 

Furu skrev for 13 timer siden:
  1. Sakset utfra sdir.no sine sider;.       Du har disponert og regelmessig brukt et fartøy lengre enn 8 meter (inntil 15 meter) i minst 3 år. Det betyr at du må ha hatt eierskap eller full og sammenhengende disposisjonsrett til fartøyet. I tillegg må du dokumentere at du har brukt fartøyet regelmessig.   
    • Disponert og regelmessig brukt sees på som to ulike faktorer og krever derfor ulike former for dokumentasjon.
    • Dokumentasjon på at du har disponert fartøyet kan for eksempel være forsikringspapirer, kjøpskontrakt eller registrering i NOR. Har du fått disposisjonsrett på et fartøy som ikke er ditt, så skal du kunne dokumentere full disposisjonsrett på båten.
    • Du må også kunne dokumentere at du har brukt fartøyet regelmessig. En slik dokumentasjon skal fremkomme skriftlig. Egenerklæring eller bekreftelse fra nær familie godtas ikke. Vedkommende som dokumenterer slik bruk skal ha kjennskap til din bruk av fartøyet. Ved regelmessig bruk menes med jevne mellomrom.

 

Har lest dette og forstått dette. Det som er interessant er hvilke krav de stiller til dokumentasjonen. Derfor tenkte jeg det var nyttig om de som har søkt slike sertifikater tidligere ville dele sin erfaring:smiley:

 

Snemann skrev for 10 timer siden:

Tror bare du må innstille deg på å gjennomføre praktisk utsjekk, eventuelt kjøpe deg en båt over 8 meter og vente tre år med å løse sertifikatet. Sjøfartsdirektoratet er vel akkurat så smidig som regelverket tillater og etter mitt syn er regelverket klart på hva og hvordan fartstid skal dokumenteres. Icc har jeg aldri skjønt vitsen med, er det noen steder dette etterspørres ?

 

Blir nok praktisk utsjekk (D5L) eller praktisk prøve (ICC) på meg, hvis ikke den første søknaden min går igjennom. Er lite aktuelt å vente i tre år:tongue:  Det sjøfartsdirektoratet skriver på sine sider er vel mere retningslinjer. Men de jobber jo etter Forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, når de utsteder sertifikater.  Og det blir vel Paragraf 16 (8) som gjelder her:

(8) Fartstid for utstedelse av fritidsskippersertifikat skal dokumenteres ved sjøfartsbok, fartsoppgave eller erklæring som er bevitnet av politi eller andre som må anses å ha kjennskap til den fartstid som søkes godkjent.

Det er vel med hvilket skjønn de leser den siste delen her som er avgjørende.

 

Ruby skrev for 8 timer siden:

Da jeg tok D5L for noen år siden fikk jeg min nabo til å skrive en erklæring som bekreftet at jeg hadde regelmessig brukt båt over 8 meter de siste 3 år. Det holdt ?

 

Takk for nyttig innspill!:smiley: Regner med at naboen din ikke er en person med noe form for offentlig myndighet?:tongue:  Dette sertifikatet er så vidt jeg vet særnorsk, og er i hovedsak beregnet på personer som ikke skal benytte fartøyet i næringsvirksomhet eller ikke kan opprettholde krav til fartstid for å beholde de andre STCW-sertifikatene (D1-D5). Altså privat bruk i fritiden. Kan ikke være så vanvittige rigide her da, tenker jeg. Vet D5L blir brukt på mindre næringsfartøy, men da må man vel uansett ha IMO60/80 og et gyldig sertifikat som radiooperatør.

 

 

Sender inn papirene mine på mandag, med attester og det hele. Får jeg avslag blir det muligens praktisk utsjekk hos redningsselskapet. Snakket med en frivillig her igår, han sa de kunne tilby dette.

 

Takk til alle som har svart til nå!:thumbsup: Er fortsatt interessert i å høre mer om andre sine erfaringer. Om noen kunne bringe klarhet i teorien min om praktisk prøve (ICC) og praktisk utsjekk (D5L) går for det samme, er jeg også interessert i det:smiley: 

Link to post
  • 1 måned senere...
Ruby skrev On 17.2.2018 at 11.07:

Da jeg tok D5L for noen år siden fikk jeg min nabo til å skrive en erklæring som bekreftet at jeg hadde regelmessig brukt båt over 8 meter de siste 3 år. Det holdt ?

Mange sier det fartstiden skal være for de tre siste år, men ser ikke det på s-dir’s hjemmesider? Kun tre års fartstid 


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har noen spørsmål vedrørende ICC jeg håper noen her inne kan svare på.

 

1. Slik jeg har forstått det er det ingen krav om kompetanse, fartstid eller lignende om man tar ICC hos en godkjent ICC skole. Korrekt?

 

2. Etter endt ICC kurs kan man føre båt på enten > 10 eller > 24 meter, men bare i noen land. Hellas og Spania var vel noen av landene som ikke akspetere ICC. Korrekt?

 

3. Om man skal eie en båt i f eks Kroatia så holder det med ICC så lenge båten er under 10 eller 24 meter. Korrekt?

 

4. Har man mulighet til å føre båt i Norge over 15 meter med ICC? Er dette en «snarvei» til D5?

 

Christian 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...