Guest Thostr Startet 17.Februar.2018 Del på Facebook Startet 17.Februar.2018 Byttet for en tid siden kjølevæske på min Volvo Penta D1-30. Den har snurret 700 timer og vel 70 timer i mitt eie. Visste ikke service-status så derfor byttet jeg. Service-manual foreskriver kjølevæskebytte hver 500. time. Var grønn kjølevæske på motoren, fant ut at det skal være av spesifikasjon G48 og brukte derfor grønn 'Pro Meister Premium G48' fra Mekonomen. PH-verdi før bytte så ut til å ligge mellom 7.5 og 8: Etter å ha tømt ut gammel væske, skylt med ferskvann inkl renset varmeveksleren, så blandet jeg 50/50 med vann. Jeg hadde forventet å få PH-verdi mellom 8 og 11, som er det som er det jeg har fått ved tidligere bytte på biler. Ble derfor overrasket da følgende bilde avtegnet seg: Ser i databladet til kjølevæsken at PH-verdi er spesifisert til 7.1 ved 50% utblanding (http://mekocat.mekonomen.com/Images/MasterCopy/Info/PM_produktblad_GlycolPremium.pdf). Så dette ser jo ikke feil ut direkte, og sammenhengen er vel at mer moderne kjølevæsker har annen alkalitet enn det tradisjonelle kjølevæsker har? Noen som har kunnskap som kan kaste lys på hva som er forventet alkalitet for grønn G48-frostvæske, og hva relasjonen er til tradisjonelle frostvæsker? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 (redigert) Hvorfor dette fokus på ph - det er da mange andre egenskaper som er viktig for frostvæsken? Og ulike produsenter av frostvæsker har ulik ph - helt uavhengig av farge... Dette er ikke ment som kritikk, men som spørsmål. Jeg bare lurer på hvorfor du vil vite noe som er så ugreit å finne noe gode svar på annet enn som det oppsummeres fra uliek kilder - den vil ligge mellom ph7-11... Grønn VP sier ph 7,1-7,3 for konsentret produktnummer 22567206 på deres SDS ASTM D 1287 (Standard Test Method for pH of Engine Coolants and Antirusts) The pH of a coolant determines whether the coolant is alkaline, neutral or acidic. pH is used in quality control with the general desire that pH is alkaline. Depending on the technology of the coolant the pH may vary from approximately neutral (pH 7) to pH 11. https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwi-yMqGqq3ZAhVGhywKHcNsBRQQFgg1MAI&url=http%3A%2F%2Fwww.reco-cool.com%2Fmedia%2Fuploads%2Fdata_sheets%2FBulletin_0007_12.pdf&usg=AOvVaw1Uf5Pj7x-Gre0xOTbKVvLG -? ASTM.org skriver selv; pH is sometimes used for production quality control. It is generally desirable that engine coolants have an alkaline pH. pH is not significant from the standpoint of predicting service life. The pH of used engine coolants or antirust solutions is not a dependable indication of either existing effectiveness or remaining life of the solution. Redigert 17.Februar.2018 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 (redigert) Takk for svaret. Jeg hører ikke kritikk heller, en av fordelene med å ha 'learning mindset' :-) Kjølevæsken har som kjent to viktige egenskaper. Den forhindrer frostskader derav navnet, og så har den anti-korrosive egenskaper som skal forhindre rustdannelse i kjølesystemet. Dette siste er ikke en uviktig egenskap. Jeg er vant til at PH-verdi forutsier hvilke anti-korrosive egenskaper frostvæsken har. Et vanlig begrep man finner er for å beskrive dette er rest-alkalitet. Jeg målte altså for å finne ut hva PH-verdien var nå, slik at jeg kunne følge med på PH-verdien påfølgende år for å se om den endret seg. Kan være en rekke ulike årsaker til at PH-verdiene endrer seg. Aluminium har vel høy PH så hvis man får høy PH så kan det tyde på korrosjon i alu-deler. Får man gass dvs eksos inn i systemet så kan vel det også øke PH-verdiene (det har jo dog kanskje helt andre og mer alvorlige symptomer som man oppdager før?) Og så kan jeg ikke så mye om dette og ønsker å lære mer. Det sitatet du kom med fra ASTM tyder jo på at PH-verdi ikke er noe man kan bruke som en enkel indikator, slik jeg har forsøkt å gjøre. Er det noe annet man kan og bør gjøre, utover selvsagt å bare følge produsentens service-anbefalinger? Redigert 17.Februar.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 A Sitat Aluminium har vel høy PH Aluminium eller et hvilket som annet metall har i seg selv har ingen pH verdi. En pH verdi angir surheten/alkaliteten i en væske. Men feks. aluminiumsulfat i en væske senker pH verdien i den. Hvordan pH verdien i frostvæske endrer seg ved korrosjon av aluminium, har jeg ikke i hodet. Men det går det sikkert an å finne ut ved litt lesing eller Googling. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Vindøyet Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 Første bytte etter 500 timer høres noe betenkelig ut. Volvo anbefaler vel også bytte minst annet hvert år. De fleste av oss kjører vel ikke i nærheten av 250 timer i året? Og i hvertfall ikke med seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 500 timer eller annenhvert år, så for de fleste seilbåter så kommer nok annenhvert år først. Lars har rett i at googling kan gi svar på ... ting. Følgende ser ut til å bekrefte det jeg sa om aluminium-korrosjon og pH-verdier: http://www.labcheckresources.com/wp-content/uploads/2014/12/Coolant-System-Maintenance-Guide-FINAL1.pdf Om ph-verdien blir for høy så kan det skyldes "Severe aluminum corrosion; aluminum is an alkaline metal" Samme dokument sier at såkalt ELC-kjølevæske (Extended Life Coolant) gjerne har PH fra 7 og opp til 9.5, tror G48-væsken som jeg har benyttet er en såkalt hybrid-ELC ('HOAT' - inneholder ihvertfall ikke fosfater oh PH-verdien stemmer). Er jeg alene i verden dvs baatplassen om å bry meg om PH-verdien på kjølevæske? Er vel ikke tilfeldig at kjølevæske-test-stripene kommer med to seksjoner - en for frysetemperator og en for PH-verdi... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 Jeg har i hvert fall aldri hørt om pH verdi i forbindelse med kjølevæske. Kjølevæske-test-strips, var det noe du fikk med da du kjøpte en spesiell type kjølevæske? For å måle frysepunktet har jeg alltid brukt flytevekt. Jeg har en eske med generelle pH strips liggende, og imorgen skal jeg ta en tur i garasjen og teste pH på noen forskjellige typer kjølevæske, en blir jo litt nysgjerrig. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
bellen Svart 17.Februar.2018 Del på Facebook Svart 17.Februar.2018 Det er normalt å teste pH på rustinhibitorer, men aldri hørt om eller selv tatt pH-test på glykol. Kun testet frysepunktet på glykol. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 18.Februar.2018 Del på Facebook Svart 18.Februar.2018 (redigert) Her er typen test-strips jeg bruker: http://www.cooltrak.com/faqs.asp Dette var ikke noe jeg fikk 'gratis sammen med Kebab-en' - det ble kjøpt til formålet. Er enkelt og praktisk også for å måle fryspunkt. Fungerer forresten ikke med røde/oransje OAT-frostvæsker (organisk syre-teknologi). Redigert 18.Februar.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2018 Del på Facebook Svart 18.Februar.2018 (redigert) Men... hva var pH’n på vannet du blandet ut med? Kan dette være ulikt det som ble brukt sist? Nå husker jeg ikke det helt riktige ordet, men er det ikke deneutralisert vann man ideelt sett skal bruke? Redigert 18.Februar.2018 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Februar.2018 Del på Facebook Svart 18.Februar.2018 Deminiralisert? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 18.Februar.2018 Del på Facebook Svart 18.Februar.2018 Det var kanskje det ja ? så lenge siden jeg leste det kapittelet i D6 boka Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.Februar.2018 Del på Facebook Svart 18.Februar.2018 Om jeg får tenke litt høyt; ingen kjenner i detalj innmating i sin motor. Det er mange ulike metaller i en motor, med blokk i jern, en topp i alu/jern, varmevekslere i bronse og hva vet jeg. Det vil påvirke ph. Så om man fyller en kjølevæske på en motor og tester ph etter en stund. Hva vet jeg egentlig da. ph har kanskje endret seg? Men hvorfor? Det er så vit jeg kjenner til ingen referanse på akkurat min modell av motor med den typen kjølevæske eller ph som den inneholder. Så jeg vil etter noe tid og flere skifter (om jeg beholder akkurat samme kjølevæske, og den heller ikke endrer innhold) kan jeg plotte noen datapunkter. Tid fra skifte og endring i ph. Men jeg vil ikke ha noen årsakssammenheng for hvorfor eller om det er anderledes enn andre med samme motor/kjølevæskekombinsasjon etter samme tid. Derfor stiller jeg meg usikker på hva man reellt sett måler eller ønsker å mene at er en årsakssammenheng med endret ph over tid? Som jeg fant at standardiseringsorganisasjonene skriver selv om kjølevæske ASTM.ORG pH is sometimes used for production quality control. It is generally desirable that engine coolants have an alkaline pH. pH is not significant from the standpoint of predicting service life. The pH of used engine coolants or antirust solutions is not a dependable indication of either existing effectiveness or remaining life of the solution. VP sin grønne er 7.1-7,3 som er svakt alkalisk. Og dett eskal være i konsentrert form. Og det blandes med vann opp til 50%, mao så godt som nøytralt. Så i utgangspunktet har man man en væske som kan ligge på 7,1 i ph. Denne blandes med vann opp til 50% da vil på ligge mellom 7,1 og 7. (om vannet er nøytralt da, det vites ikke) Så om jeg så tester vannet og væsken og vet at den var 7,07 i ph, og jeg heller dette på motoren. Deretter vil jeg måle igjen og finne at den er 7,3. Hva er årsaken til dette? Og dersom en annen med en annen motor får 7,1. Hva er årsaken på hans motor. Som har andre metaller i annen kombinasjon i motoren? Og gjør det noe? Ikke sikker på slike absolutte målinger uten referanse som en sammenligning mellom to vidt forskjellige metallkombinasjoner i ulike motorer skal kunne gi noe info om årsakssammenheng av noe slag. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 18.Februar.2018 Del på Facebook Svart 18.Februar.2018 Husker ikke så mye om det, og pensum omhandlet heller ikke i særlig grad korrosjonsinhibitorer. Og temaet interesserer meg ikke i særlig grad. Men justering av pH og fjerning av fritt oksygen er to hovedretninger. Det har sikkert skjedd en masse siden midten av 90-tallet. For Hulda, med jernmotor, så gir jeg blaffen. Systemet er tett, og etter en tid forsvinner oksygenet. Da er det ingenting som kan oksidere. Pr. nå bruker jeg grønn Volvo. Det var vel i 2013 jeg byttet gir, og kjølevæsken ble byttet. Selve motoren er fra 1985. De som har aluminium i blokk eller topp må ikke ha en slik slapp holdning som jeg har. Dette er naturligvis på utsiden av hva trådstarter etterspør. Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 18.Februar.2018 Del på Facebook Svart 18.Februar.2018 Kan lite om innmaten i motor. Men er det aluminium i en D1-30? Og er det sinkanoder forresten (i kjølekretsen). Så lenge du har grønn væske tror jeg det er godt nok uansett. (Sorry, ble kanskje litt utenom spm). PS. Hvis du kjøper kebab der du kjøper ph-strips så hadde jeg vært mer skeptisk til babben :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.