Jump to content

PH-verdi grønn kjølevæske Volvo Penta - hva er riktig?


Guest Thostr

Recommended Posts

Byttet for en tid siden kjølevæske på min Volvo Penta D1-30. Den har snurret 700 timer og vel 70 timer i mitt eie. Visste ikke service-status så derfor byttet jeg. Service-manual foreskriver kjølevæskebytte hver 500. time. Var grønn kjølevæske på motoren, fant ut at det skal være av spesifikasjon G48 og brukte derfor grønn 'Pro Meister Premium G48' fra Mekonomen.

 

PH-verdi før bytte så ut til å ligge mellom 7.5 og 8:

 

28052931_10155140479681969_579491589_n.png.9aead7ec9849c84c335568483676bed9.png

 

Etter å ha tømt ut gammel væske, skylt med ferskvann inkl renset varmeveksleren, så blandet jeg 50/50 med vann. Jeg hadde forventet å få PH-verdi mellom 8 og 11, som er det som er det jeg har fått ved tidligere bytte på biler. Ble derfor overrasket da følgende bilde avtegnet seg:

 

20180216_191703.jpg.2bd6d41f21362dfb0024441622dac30a.jpg

 

Ser i databladet til kjølevæsken at PH-verdi er spesifisert til 7.1 ved 50% utblanding (http://mekocat.mekonomen.com/Images/MasterCopy/Info/PM_produktblad_GlycolPremium.pdf). Så dette ser jo ikke feil ut direkte, og sammenhengen er vel at mer moderne kjølevæsker har annen alkalitet enn det tradisjonelle kjølevæsker har?

 

Noen som har kunnskap som kan kaste lys på hva som er forventet alkalitet for grønn G48-frostvæske, og hva relasjonen er til tradisjonelle frostvæsker?

Link to post

Hvorfor dette fokus på ph -  det er da mange andre egenskaper som er viktig for frostvæsken? Og ulike produsenter av frostvæsker har ulik ph - helt uavhengig av farge...

Dette er ikke ment som kritikk, men som spørsmål. Jeg bare lurer på hvorfor du vil vite noe som er så ugreit å finne noe gode svar på annet enn som det oppsummeres fra uliek kilder - den vil ligge mellom ph7-11...

 

Grønn VP sier ph 7,1-7,3 for konsentret produktnummer 22567206 på deres SDS

 

ASTM D 1287 (Standard Test Method for pH of Engine Coolants and Antirusts)
The pH of a coolant determines whether the coolant is alkaline, neutral or acidic. pH is used in
quality control with the general desire that pH is alkaline. Depending on the technology of the
coolant the pH may vary from approximately neutral (pH 7) to pH 11.

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&ved=0ahUKEwi-yMqGqq3ZAhVGhywKHcNsBRQQFgg1MAI&url=http%3A%2F%2Fwww.reco-cool.com%2Fmedia%2Fuploads%2Fdata_sheets%2FBulletin_0007_12.pdf&usg=AOvVaw1Uf5Pj7x-Gre0xOTbKVvLG

-?

 

ASTM.org skriver selv;

pH is sometimes used for production quality control. It is generally desirable that engine coolants have an alkaline pH.

pH is not significant from the standpoint of predicting service life. The pH of used engine coolants or antirust solutions is not a dependable indication of either existing effectiveness or remaining life of the solution.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Takk for svaret. Jeg hører ikke kritikk heller, en av fordelene med å ha 'learning mindset' :-)

 

Kjølevæsken har som kjent to viktige egenskaper. Den forhindrer frostskader derav navnet, og så har den anti-korrosive egenskaper som skal forhindre rustdannelse i kjølesystemet. Dette siste er ikke en uviktig egenskap. Jeg er vant til at PH-verdi forutsier hvilke anti-korrosive egenskaper frostvæsken har. Et vanlig begrep man finner er for å beskrive dette er rest-alkalitet. Jeg målte altså for å finne ut hva PH-verdien var nå, slik at jeg kunne følge med på PH-verdien påfølgende år for å se om den endret seg. Kan være en rekke ulike årsaker til at PH-verdiene endrer seg. Aluminium har vel høy PH så hvis man får høy PH så kan det tyde på korrosjon i alu-deler. Får man gass dvs eksos inn i systemet så kan vel det også øke PH-verdiene (det har jo dog kanskje helt andre og mer alvorlige symptomer som man oppdager før?)

 

Og så kan jeg ikke så mye om dette og ønsker å lære mer. Det sitatet du kom med fra ASTM tyder jo på at PH-verdi ikke er noe man kan bruke som en enkel indikator, slik jeg har forsøkt å gjøre. Er det noe annet man kan og bør gjøre, utover selvsagt å bare følge produsentens service-anbefalinger?

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post

A

Sitat

Aluminium har vel høy PH

 

Aluminium eller et hvilket som annet metall har i seg selv har ingen pH verdi. En pH verdi angir surheten/alkaliteten i en væske. Men feks. aluminiumsulfat i en væske senker pH verdien i den. Hvordan pH verdien i frostvæske endrer seg ved korrosjon av aluminium, har jeg ikke i hodet. Men det går det sikkert an å finne ut ved litt lesing eller Googling. :smiley:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

500 timer eller annenhvert år, så for de fleste seilbåter så kommer nok annenhvert år først. 

 

Lars har rett i at googling kan gi svar på ... ting. Følgende ser ut til å bekrefte det jeg sa om aluminium-korrosjon og pH-verdier:

http://www.labcheckresources.com/wp-content/uploads/2014/12/Coolant-System-Maintenance-Guide-FINAL1.pdf 

 

Om ph-verdien blir for høy så kan det skyldes

 

     "Severe aluminum corrosion; aluminum is an alkaline metal"

 

Samme dokument sier at såkalt ELC-kjølevæske (Extended Life Coolant) gjerne har PH fra 7 og opp til 9.5, tror G48-væsken som jeg har benyttet er en såkalt hybrid-ELC ('HOAT' - inneholder ihvertfall ikke fosfater oh PH-verdien stemmer).

 

Er jeg alene i verden dvs baatplassen om å bry meg om PH-verdien på kjølevæske? Er vel ikke tilfeldig at kjølevæske-test-stripene kommer med to seksjoner - en for frysetemperator og en for PH-verdi...

Link to post

Jeg har i hvert fall aldri hørt om pH verdi i forbindelse med kjølevæske. Kjølevæske-test-strips, var det noe du fikk med da du kjøpte en spesiell type kjølevæske? For å måle frysepunktet har jeg alltid brukt flytevekt. Jeg har en eske med generelle pH strips liggende, og imorgen skal jeg ta en tur i garasjen og teste pH på noen forskjellige typer kjølevæske, en blir jo litt nysgjerrig.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Om jeg får tenke litt høyt; ingen kjenner i detalj innmating i sin motor. Det er mange ulike metaller i en motor, med blokk i jern, en topp i alu/jern, varmevekslere i bronse og hva vet jeg. Det vil påvirke ph. Så om man fyller en kjølevæske på en motor og tester ph etter en stund. Hva vet jeg egentlig da. ph har kanskje endret seg? Men hvorfor?

Det er så vit jeg kjenner til ingen referanse på akkurat min modell av motor med den typen kjølevæske eller ph som den inneholder. Så jeg vil etter noe tid og flere skifter (om jeg beholder akkurat samme kjølevæske, og den heller ikke endrer innhold) kan jeg plotte noen datapunkter. Tid fra skifte og endring i ph. Men jeg vil ikke ha noen årsakssammenheng for hvorfor eller om det er anderledes enn andre med samme motor/kjølevæskekombinsasjon etter samme tid.

Derfor stiller jeg meg usikker på hva man reellt sett måler eller ønsker å mene at er en årsakssammenheng med endret ph over tid?

 

Som jeg fant at standardiseringsorganisasjonene skriver selv om kjølevæske

ASTM.ORG

pH is sometimes used for production quality control. It is generally desirable that engine coolants have an alkaline pH.

pH is not significant from the standpoint of predicting service life. The pH of used engine coolants or antirust solutions is not a dependable indication of either existing effectiveness or remaining life of the solution.

 

VP sin grønne er 7.1-7,3 som er svakt alkalisk. Og dett eskal være i konsentrert form. Og det blandes med vann opp til 50%, mao så godt som nøytralt. Så i utgangspunktet har man man en væske som kan ligge på 7,1 i ph. Denne blandes med vann opp til 50% da vil på ligge mellom 7,1 og 7. (om vannet er nøytralt da, det vites ikke)

 

Så om jeg så tester vannet og væsken og vet at den var 7,07 i ph, og jeg heller dette på motoren. Deretter vil jeg måle igjen og finne at den er 7,3. Hva er årsaken til dette? Og dersom en annen med en annen motor får 7,1. Hva er årsaken på hans motor. Som har andre metaller i annen kombinasjon i motoren? Og gjør det noe?

 

Ikke sikker på slike absolutte målinger uten referanse som en sammenligning mellom to vidt forskjellige metallkombinasjoner i ulike motorer skal kunne gi noe info om årsakssammenheng av noe slag.

Link to post

Husker ikke så mye om det, og pensum omhandlet heller ikke i særlig grad korrosjonsinhibitorer. Og temaet interesserer meg ikke i særlig grad. Men justering av pH og fjerning av fritt oksygen er to hovedretninger. Det har sikkert skjedd en masse siden midten av 90-tallet. For Hulda, med jernmotor, så gir jeg blaffen. Systemet er tett, og etter en tid forsvinner oksygenet. Da er det ingenting som kan oksidere. Pr. nå bruker jeg grønn Volvo. Det var vel i 2013 jeg byttet gir, og kjølevæsken ble byttet. Selve motoren er fra 1985. De som har aluminium i blokk eller topp må ikke ha en slik slapp holdning som jeg har. Dette er naturligvis på utsiden av hva trådstarter etterspør. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...