Jump to content

Dieselvarmer på parafin?


bris

Recommended Posts

Hei

Er det helt ok å kjøre en dieselvarmer (f.eks. Wallas 3000D) på vanlig parafin? Da tenker jeg på samme type parafin som en kjøper til kaminer direkte fra tankbil.

Risikerer jeg ulemper på lang sikt?

Siden jeg skal montere varmeren langt fra båtens dieseltank, må jeg lage et opplegg med egen tank for brenneren. Det hadde da vært enkelt med en standard enkel tank for Wallas, og jeg har rimelig grei tilgang til parafin fra tankbil i nabolaget.

 

På forhånd takk!

 

Hilsen

Øyvind

Link to post
Share on other sites

En annen fordel med parafin er at den brenner renere.

 

Båtmagasinet hadde en artikkel der de viste hvordan verkstedene reparerte kranglete brennere. En runde med lampeolje ga en sotsky av dimensjoner ut gjennom eksosen i omlag 30 sekunder. Deretter brant den rent og stabilt.

 

Søker du på Båtmagasinets artikkeldatabase, finner du den sikkert. Dessverre uten bilder og bildene var imponerende for å vise effekten av rensingen.

Men som Will sier. Du får litt lavere brennverdi. Det koster deg derfor noen øre mer, men stor mer enn ører blir det ikke  :cheers:

 

Lotus

 

Fant artikkelen....

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...00?OpenDocument

Link to post
Share on other sites

Har min 2. Webasto. Den forrige hadde jeg i nesten 10 sesonger uten problemer, glødepluggen røk etter 8 år. Renset da varmeren og monterte sammen med nye pakninger. Har nå en ny Webasto 3500 W og går inn i den 4. sesongen uten problemer. Bruker den også jevnlig om vinteren i forbindelse med arbeid på båten i opplag. Den starter og fungerer bra alltid. Jeg bruker kun diesel fra samme tank som motoren. Vi bruker både båt og varmer mye og det tror jeg er en fordel. En annen ting er at på begge båtene når jeg monterte "sugerøret" i tanken så kappet jeg det slik at det suger 4+5 cm over bunn nivå i tanken. Det tror jeg sparer meg for mye problemer.

 

Jeg har ingen ting i mot at de som har problemer prøver parafin og det funger sikkert utmerket, men om du har en 1 år gammel webasto som ikke fungerer så er det nok en annen grunn til at den ikke fungerer. Urenheter i drivstoff, for lav spenning eller noe elektronikk som har gått i stykker. Ring Colberg Caspary maskin og be om råd. De er fryktelig dyre, men har noen veldig hyggelige(og flinke) medarbeidere som kan mye om disse varmerne.(Du har fortsatt reklamasjonsrett)

 

Min oppfating etter å ha snakket med båteiere og lest på disse og andre sider er at det er 3 varmere som skiller seg ut som meget driftsikre og det er: Webasto, eberspacher(har selv i bilen) og Mikuni.

 

En annen ting som det faktisk står om i bruksanvinsingen til Webasto og Eberspaecher er at varmerne bør startes og kjøres litt hver 14 dag hele året. Det som det meste med båt. Det er mer som står i stykker en går i stykker.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke om det er noe slik generell regel fo alle merker, men på wallas sine kokeaparater for parafin (wallas 1000 o.l.) kan man ikke bruke diesel på, i følge importøren. Hvorvidt det går i praksis skal jeg ikke uttale meg om.

Diesel på parafinapparat fungerer ikke...hovedskalig fordi det er en helt annen konstruksjon.

 

Dieselapparatene har glødeplugg og slikt, det har ikke parafinapparatene.

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post
Share on other sites

Diesel på parafinapparat fungerer ikke...hovedskalig fordi det er en helt annen konstruksjon.

 

Dieselapparatene har glødeplugg og slikt, det har ikke parafinapparatene.

 

mvh

Lars-Inge

Hvis du med "slikt" mener veke, så er det riktig at dette er spesielt for parafinbrennere.  De har også ganske riktig en glødetråd/glødespiral i stedet for glødeplugg.  Skal ikke gå inn på for mange detaljer, bare bekrefte at å kjøre diesel på et parafinapparat IKKE er å anbefale.  Det motsatte fungerer helt fint med Wallas sine apparater, når det gjelder varmeren Bris spør om, ble det først klarert med fabrikken i Finland, de hadde ingen innvendinger utenom det som allerede har kommet frem her; litt lavere effekt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...