Jump to content

Askeladden 14: Kort eller lang stamme?


AndersH

Recommended Posts

Heisann!

 

Har en Askeladden 14 fot av den litt gamle typen som er beige med brun fenderlist. Det er den motorvennlige modellen. Skal bytte motor på den men er usikker på om det er kort eller lang stamme på den. Er det noen som har peiling på dette? Jeg tror det er kort stamme, men det er kjedelig å finne ut at det er feil når jeg står på brygga med ny motor.......

 

I tillegg er jeg litt usikker på hvor stor motor jeg skal velge. Jeg har pr. i dag en Tohatsu 9.9 som er "skrudd opp" til 18 hk. Om den virkelig yter 18 hk aner jeg ikke. Den blir iallefall for slapp. Jeg klarer å tyne den opp i 18 knop alene i båten, mens den stopper på ca. 14 knop når vi er 2. Jeg har nå lyst at den skal krype opp mot en 25 knop minimum selv med 3-4 i båten jeg da.. dersom den tåler det selvsagt! Er det noen andre som har litt erfaringer med motorvalg på disse båtene og hva som er fornuftig? Jeg ser jo for meg en 30 hk eller noe lignende, men en som hjelper meg litt med å skaffe motor fikk akkurat en 40 hk for hånden og spurte om jeg kunne bruke den. Blir ikke 40 hk litt for ille til den båten?

 

Har forøvrig "bygget den om" til noe som minner om en skjærgårdsjeep. Jeg ville absolutt har midtstilt styrekonsoll siden jeg kjører en del alene i den. Her er resultatet..:-)

 

Bilde

 

Mvh

Anders Hauge

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Om det er den gode gamle modelle på 14 fot - noe det ser ut til å være - så skal det være kort stamme. Båten er vel godkjent for opp til 15 hk etter det eg husker, 40 hk blir alt for mykje og du risikrerer å rive av hekken om du er uheldig da den ikkje er dimensjonert for det :eek: . Ein kompis av meg hadde ein gang ein 25 hk på, men da var hekken forsterket mye. Båten gikk vel kanskje rundt 25knop med den, men motoren var alt for stor og kraftig til båten. Overplante så det holdt og hadde ikkje godt grep i sjøen i det heile tatt. Den båten vi hadde var det ein 9,9 totakt Johnsen på og da holdt båten godt oppunder 20 knop med ein person ombord. Med fleire falt selvsagt farten. Min anbefaling er å kjøpe ein 15 hester, kanskje maks 20 - båten tåler ikkje meir enn det. Hverken hekk eller skroget forøvrig. Skal du ha 25 knop med 3-4 personer må du nok skifte båt og ikkje bare motor :smiley:

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Hmmm.. noen som har erfaringer med slike "oppskrudde" motorer..? Er det sansynlig å anta at den Tohatsu'en jeg har faktisk yter 18 hk som de sier? Hvis du har gjort 20 knop med 1 mann ombord og 9,9, mens jeg gjør 18 knop med Tohatsu'en så er det jo noe som ikke stemmer....? Det er jo basert på 18 knop med 18 hk at jeg har konkudert med at jeg trenger større motor.. kanskje jeg bare trenger en ANNEN motor..:-)

 

Jeg får som sagt presis 18 knop med meg alene i båten. Det kan selvsagt forsvinne et par knop som følge av konsollet og stolen men det veier ikke mye mer enn 10-15 kilo så det kan ikke ta så mye "krefter".

 

Anders

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Det kan jo tenkes at det hjelper med ein annan motor ja, men på den annen side så har eg også prøvd båten med ein Johnson 9,9 firtakter og det var treigt det... Men der veier jo motoren ein god del meir enn ein to-takter da og det er tregere respons fra den, men mykje meir behagelig lyd og gange...

Troll 20

Kommedal 27
Coronet 26 Family

Link to post
Share on other sites

Akkurat. Til og med "Skuteviken Båt og Motor" som "er" Tohatsu i Bergen sa at den ble 18,4 hester eller hva det nå var om den ble "skrudd opp". Jaja. Men 25 hestere mener jeg at jeg har sett flere som har hatt på denne båten. Det må da være temmelig uproblematisk? Trenger jo ikke å kjøre på 100% hele tida.. jeg liker å ligge LITT under full gass. Sparer en del bensin på det.

 

Bør jeg i så fall forsterke akterspeilet på noen måte da?

 

Anders

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

25 hk må være for mye til denne båten. Jeg har en identisk båt selv, med 15 hk (opprinnelig 9,9) Yamaha. Med denne får jeg tynt båten opp i 22 GPS-knop. Mer fart tør jeg påstå at båten ikke tåler. Som Troll 20 påpeker vil skroget overplane, noe min båt viser klare tendenser til på toppfart.

Link to post
Share on other sites

Tydelig at det er store forskjeller ute å går på motorene... Tohatsu'en min som angivelig skal være 15 hk tryller båten opp i knappe 17-18 GPS-knop..

 

Når det gjelder overplaning så er ikke det noe som bekymrer meg. Det er jo bare å dra av litt det. MÅ jo ikke gå på flatt jern fordi om motoren er 20 hk. Men når vi er 2 eller 3 i båten så kunne det vert kjekt å fortsatt kunne ligge i 22-23 knop...

 

AndersH

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Ikke alle motorer som "angivelig" er skrudd opp til 15 som virkelig er det.

En kamerat av meg har en Yamaha 9.9, "visstnok" skrudd opp til 15, den yter omtrent det samme som andre 9.9 hestere.

 

Ang. overplaning, vi hadde en GH14 med 40hk yamaha tidligere. GH14 har lett for å overplane , og det gjorde den til gangs på full gass. Det hjalp jo heller ikke at båten hadde dekk, vindskjerm og styring foran. Men med litt ekstra vekt i hekken , og i fart opp til ca 26 knop så funket det meget bra. Utrolig behagelig å ha ekstra krefter til enhver tid i tilfelle mye last eller vannskikjøring etc.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Nå er jo dette et års tid siden, så jeg tenkte å gi en liten rapport om hvordan det gikk.

 

I vår kjøpte jeg en brukt 25hk Yamaha med kort stamme som jeg har montert på denne båten. På full gass alene i båten tangerer jeg 25 knop, noe som akkurat begynner å gi antydning til overplaning. Det merkes ved at den begynner å "gå litt på kjølen" og veldig lett tipper over på ene siden. Så lenge det er relativt stille på sjøen og jeg sitter midt i båten er det helt uproblematisk. Med 2 personer i båten hvor nr. 2 sitter midt på toften like foran konsollet holder den ca. 23 knop og viser ingen tendenser til overplaning. Sikkert pga litt lavere fart, men også litt mere vekt oppi båten.

 

Jeg er STRÅLENDE fornøyd med resultatet! Det er en fryd å ha litt ekstra å gi på for å komme kjapt på plan, for så å trekke av litt og gjerne cruise på 19-20 knop med 2 i båten. Helt nydelig.

Redigert av AndersH (see edit history)

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...