Jump to content

Saltvannskran i båten?

Dr.blind

Recommended Posts

Guest Avmønstret#
Tjorven III skrev for 2 timer siden:

Tenkte det samme, men kan det være muligheter for bakterier fra do å snike seg inn i det inntaket tro ?

Tjorven

Ville sett på konstruksjonen til dopumpa, røropplegget og doen for å konkludere der. Er det "åpent" på noe tidspunkt med luft så er jo muligheten der, kjenner at det lugger litt.. men jeg tror det er ett mer teoretisk enn praktisk og faktisk problem. 

En drikker jo ikke fra saltvannskrana. Og når vi brukte den (i forrige båten) til oppvask osv så skylte vi med ferskvann før tørking. 

Sparte mye vann med saltvannskrana. Men sparte nok enda mer ved å ha fotpumpe på alt ferskvann i båten. Tror vi trippla vannbruket når vi gikk over til trykkvann. Og jeg kan ikke si at komforten økte tilsvarende. Trykkvann støyer, bruker strøm og blir ett ekstra vedlikeholdspunkt. Om jeg skulle rigget båt for langtur hadde jeg gått tilbake til fotpumpe + egen saltvannskran. 

1 hour ago, Ida Marie III said:

Sjøvann kan ikke brukes til mye i mine øyne...

Sjøvann kan brukes til oppvask, kroppsvask, koking av poteter eller pasta (50/50 sjøvann/ferskvann blir bra) eller for å skremme bort fugler – skal en langt fra land med enkle midler er det bare å la det stå til. Om en aldri er mer enn noen dager fra nærmeste vannkran stiller det seg selvsagt litt annerledes.

Da er det vel også poengløst med 'større vanntank'? Tidligere var nok bruk av sjøvann om bord mye mer utbredt. Vi hadde ikke egen kran, men bøtte i tau. Til klesvask (skylte i ferskvann), oppvask, kroppsvask, bleieunger, dekksvask, matlaging og i det hele tatt. Koking av poteter, torsk og blåskjell. Ferskvann ble stort sett bruk innvortes. I dag er det vannkraner over alt, slik var det ikke før.

Større vanntank er ikke aktuelt. 

Mange ting man kan bruke saltvann til som ble nevnt over her.

Har ikke sett på muligheten til å hente vann fra kjølevann inntaket, mulig det er en bedre løsning.

Men garantert mer kronglete og får slangen frem.

Blir ikke noe ekstra hull i båten til dette, men ser ikke for meg at det er noen bakterievekst og snakke om fra skroggjennomføringen til septik til skyllevannet til toalett, man tømmer jo ikke septik når man ligger stille, og området blir jo godt skylla hver gang man beveger båten..

Vi har saltvannskran. Brukes til skylling av oppvask, koking av poteter, rensing av fisk mm. 

eget inntak i byssa. Fotpumpe. Mulig dette inntaket senere blir brukt til watermaker inntak

Jeg har en tanke om at denne kan være backup om fv krana tar kvelden. Dvs koble fotpumpa til ferskvannsystemet. 

Om du har tilbakeslagsventil på doinntaket bør du være rimelig sikker. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Ida Marie III skrev 4 minutter siden:

I 2018 syns jeg dette er en uforståelig tankegang...

Med mindre en skal krysse de stoooore oceaner...det er vel ikke planen her..

Ferskvann i Norge er like selvfølgelig som luft...

Hvem vet hvor man skal, jeg gikk tom for vann flere ganger i fjord uten mulighet for og fylle.Jeg har 350 Liter vann med meg... Spørs vell hvor man reiser til, vi bruker uthavn mye sjelden det er landstrøm og vann der. Kjedelig om vann og strøm skal være årsaken til at man må dra noe sted i 2018? 

Videre er det vell ikke umulig at man fantaserer om å krysse noen store oceaner på sikt. Og kostnadene med å montere dette er under 2 båtlapper.  

Har 500 liters tank, aldri noe problem, men en viss planlegging trengs..

Vi ligger også for det meste i uthavn, men passerer gjerne "siviliserte" områder på vår vei mellom

disse uthavnene...da glir en inn og fyller vann....

For meg virker dette som et blindspor, om det er vannmangel som er problemet..

Husk sjøvann råtner raskt når det blir stående, enten det er i slanger eller andre steder...

Det er ikke uvanlig på langturbåter å ha saltvannskran. 

Jeg ser det ikke som kulturkræsj overhode. Tvert i mot er det ulike løsninger på samme behov. Det hele kommer jo an på hva man skal og hvor ? og hva man har mulighet til å gjøre. Saltvannskrana skal uansett forbli stående hos oss. Om inntaket blir brukt til wm blir det dobbel funsjon på inntaket ?

vi har 800 liter fv ombord. Det blir for lite til 5-6 ukers strekk over havet. Watermaker om man seiler i Skagerak trengs vel strengt tatt ikke. Men utenfor Norge blir rent vann ikke nødvendigvis en selvfølge. 

Fotpumpe på fv er ikke dumt mtp å spare vann. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Bitteliten skrev 1 minutt siden:

Det er ikke uvanlig på langturbåter å ha saltvannskran. 

Jeg ser det ikke som kulturkræsj overhode. Tvert i mot er det ulike løsninger på samme behov. Det hele kommer jo an på hva man skal og hvor ? og hva man har mulighet til å gjøre. Saltvannskrana skal uansett forbli stående hos oss. Om inntaket blir brukt til wm blir det dobbel funsjon på inntaket ?

vi har 800 liter fv ombord. Det blir for lite til 5-6 ukers strekk over havet. Watermaker om man seiler i Skagerak trengs vel strengt tatt ikke. Men utenfor Norge blir rent vann ikke nødvendigvis en selvfølge. 

Opplevde aldri problem med å skaffe rent ferskvann på vår tur nedover i Europa...

Strendene langs Somalia er det sikkert langt mellom fylle stasjonene...men der er som regel andre problemer som er mye større...

For meg som bor i båt, er saltvann veldig nyttig. Jeg har 2 forskjellige ferskvannsforbruk gjennom året. Den varme årstiden, med ferskvann, sløser jeg, for å sirkulasjon på tanken. På vinteren er saltvann gull, når jeg noen ganger må bære saltvann ombord. Har watermaker som nesten ikke er brukt, men den har satt seg. Gleder meg til å ta den i bruk.

7 hours ago, Ida Marie III said:

Tviler på det er så mange som skal på Kontiki ekspedisjon her inne...

Nei, på Kon-Tiki var de vel til sjøs i rundt 100 døgn, er ikke så mange som bedriver slikt i dag. Vi har gått 40-50 døgn eller så uten å komme over noen vettig ferskvannskilde, men dro til gjengjeld på knapt 1/4 av vannmengden de hadde på Kon-Tiki. Selv når ferskvann har vært tilgjengelig har det ofte vært langt til krana, med lange etapper både til fots og med jolla for å få fylt noen kanner. Så jeg vil mene at saltvann på kran er relevant også i 2018.

Ville i hvert fall sjekket plassering på toalettinntaket i forhold til septik ut fra samme. På min Bavaria er disse uhensiktsmessig tett plassert og jeg ville derfor ikke brukt det inntaket. På min er det heller ikke en separat tilbakeslagsventil  på sjøvannsinntaket fra toalettet, så jeg ville nok også hatt bekymringen med bakteriekryp bakover i slangen. Tror fruen hadde lagt ned forbud mot et slikt vanninntak i oppvaskbenken.

Høres da mer fristende ut å hente fra motorinntaket.

På min forrige båt, Tresjord 31 Nova, var det et eget sjøvannsinntak med håndpumpe på kranen ved oppvaskbenken. Smart løsning når vanntanken var bare knappe 180 liter til familie på 5.

Euklid skrev 1 time siden:

Nei, på Kon-Tiki var de vel til sjøs i rundt 100 døgn, er ikke så mange som bedriver slikt i dag. Vi har gått 40-50 døgn eller så uten å komme over noen vettig ferskvannskilde, men dro til gjengjeld på knapt 1/4 av vannmengden de hadde på Kon-Tiki. Selv når ferskvann har vært tilgjengelig har det ofte vært langt til krana, med lange etapper både til fots og med jolla for å få fylt noen kanner. Så jeg vil mene at saltvann på kran er relevant også i 2018.

40 til 50 døgn uten vanntilgang er nok et stykke over normalen for gjennomsnittlig båtbruk for de fleste her inne...

Hvor var dere da ??

28 minutes ago, Ida Marie III said:

40 til 50 døgn uten vanntilgang er nok et stykke over normalen for gjennomsnittlig båtbruk for de fleste her inne...

Hvor var dere da ??

Har gått ganske lange strekk uten allverden av sivilisasjon både i Stillehavet, Syd-Atlanteren og det Indiske Hav. Det er ikke nødvendigvis de lengste havstrekkene som er utfordringen, men øyer og landområder uten enkel tilgang på ferskvann. Ikke vanskelig å være uenig i at en del av dette kvalifiserer til bruk noe utenom snittet.

Euklid skrev 11 minutter siden:

Har gått ganske lange strekk uten allverden av sivilisasjon både i Stillehavet, Syd-Atlanteren og det Indiske Hav. Det er ikke nødvendigvis de lengste havstrekkene som er utfordringen, men øyer og landområder uten enkel tilgang på ferskvann. Ikke vanskelig å være uenig i at en del av dette kvalifiserer til bruk noe utenom snittet.

Ja nærmest "banalt" i denne sammenhengen...

Folk som tutler rundt langs norske kysten har ikke i nærheten av slike utfordringer..

Laget dere en Blogg eller lign. jeg liker slike reise beskrivelser med bilder osv...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...