Jump to content

Saltvannskran i båten?

Dr.blind

Recommended Posts

Gøy å lese så mange engasjerte svar :)

Plassering på toalettinntaket i forhold til septik ut er ganske nærme hverandre på båten min også, men vi dumper jo ikke septik når vi ligger i uthavn, så tenker det skyller seg "rent" og skal nok mye til for at baisebasiluskene krabber opp til vanninntaket.

Men jeg skal titte litt nærmere på og hente vann fra sjøvannsinntaket til motor. Hadde tenkt til og lage en  patent med T kobling der med slange på for å kunne vinterkonservere uten og måtte demontere slangen av sjøvannsfiltret. Kanskje jeg kan lage en løsning der som blir pen.

Jeg går nok for fotpumpe :)

Guest Avmønstret#
Dr.blind skrev for 1 time siden:

Men jeg skal titte litt nærmere på og hente vann fra sjøvannsinntaket til motor. Hadde tenkt til og lage en  patent med T kobling der med slange på for å kunne vinterkonservere uten og måtte demontere slangen av sjøvannsfiltret.

Her kan du slå veldig mange fluer i en smekk. Du har nevnt konservering. Du har da også en nødpumpe så lenge motoren går. 

Men det må jo også sikres at motor ikke har mulighet til å trekke luft gjennom fotpumpen og krana. Kan tenkes at fotpumpa er konstruert på en sånn måte at det ikke er mulig, men ville sjekket det opp. 

Vannet i fotpumpen kan bare gå en vei, derfor kan ikke luften gå den gale veien. Men det er så lenge fotpumpen er i orden. For den tanken for feilmulighet er slett ikke dum i utgangspunktet. Sikkerheten for motoren kommer mye an på dimensjoneringen. Igjen, man kan titte på tråden om 'byggingen av Hulda'. Der har jeg to inntak, som begge kan kobles til motor. Og hvert inntak er så romslig at motoren ikke vil suge luft, dessuten ligger hele greia under vannlinjen slik at det blir et overtrykk av vann uansett. Men vann som skal innom hygiene i noen form ville jeg ikke blandet inn i toalettsystemet. 

Saltvannkrane er jo forsåvidt velprøvd.... men når man har erfart hvor stramt det kan lukte av saltvann som har stått i slangen på inntaket til toalettet, etter en uke uten bruk, så frister det jo ikke å bruke det til annet enn å skylle ned i do.. 

men som det blir nevnt, det funker. 

En bøtte gjør også det ? 

hva med en pickupsalange, koblet til pumpa, som du hiver over ripa, ved behov? ( i uthavn  etc) 

Ida Marie III skrev for 6 timer siden:

Har 500 liters tank, aldri noe problem, men en viss planlegging trengs..

Vi ligger også for det meste i uthavn, men passerer gjerne "siviliserte" områder på vår vei mellom

disse uthavnene...da glir en inn og fyller vann....

For meg virker dette som et blindspor, om det er vannmangel som er problemet..

Husk sjøvann råtner raskt når det blir stående, enten det er i slanger eller andre steder...

Er heilt usamd med deg. Kvifor drasse rundt med ein 500 l tank når ein seglar i "reint" sjøvatn som kan brukast til det meste ombord? Og ikkje alle har eit hav av plass. Me er ikkje i tankfart. Det er tungt og tek plass. Og kven har snakka om lagring?  Det gode er me slepp tenkje på slikt, me siglar i det og har flust opp.

No har eg berre det halve, men kunne godt tenkt meg ei slik ordning med saltvatn. Men blir nok ikkje eg lagar det til. Noko blindspor er det definitivt ikkje. Lagar ein inntaket heilt framme , på den andre sida av kjølen for utkast frå septikken bak, skulle ikkje forureiningsfaren vere stor. So trådstartar; dette er ei god løysing om du har ein mindre båt.

Mange gode tanker, det med nødpumpe likte jeg også veldig godt.

Med et blandebatteri som dette er det jo stengekran, så det vil jo være to hinder for å trekke luft, både fotpumpa og i krana.

https://www.maritim.no/kran-enkel#.Won6Y2aDoWo

Råtten lukt fra saltvann som står i toalettslangene er jo velkjent. Men kommer det kun av saltvannet som står eller er det pga alt mullig anna dritt som ligger i rørene og koser seg? Men skulle det bli et problem er det jo ikke verre en å koble seg inn på ferskvann tanken og ha mulighet for å vaske kopper når man er fri for strøm på batteriene hehe 

- i seilbåten har jeg bare 60 liter fast vanntank pluss vvbereder. Det holder faktisk ei stund. Drikkevann har jeg på 5 liter oldendunk. Og så har jeg 25 liter dunk med tappekran i nøden. 

Rennende vann er ikke tillatt ombord. Vannglass til tannpuss. Vaskeklut funker faktisk bra til kroppsvask. 

Har to uttak på vanntanken, ett er plugget. Nå fikk jeg lyst til å montere fotpumpe tilknyttet det ene uttaket! ? 

kjerringa er dårlig på å overholde vanndisiplinen ombord....

Ida Marie III skrev for 4 timer siden:

Ja nærmest "banalt" i denne sammenhengen...

Folk som tutler rundt langs norske kysten har ikke i nærheten av slike utfordringer..

Laget dere en Blogg eller lign. jeg liker slike reise beskrivelser med bilder osv...

Den finner du her:

https://baatplassen.no/i/topic/111230-origo-på-langtur/

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Dr.blind skrev for 9 timer siden:

Råtten lukt fra saltvann som står i toalettslangene er jo velkjent. Men kommer det kun av saltvannet som står eller er det pga alt mullig anna dritt som ligger i rørene og koser seg? Men skulle det bli et problem er det jo ikke verre en å koble seg inn på ferskvann tanken og ha mulighet for å vaske kopper når man er fri for strøm på batteriene hehe 

Saltvann råtner veldig fort, i motsetning til ferskvann...

Blir direkte uhygienisk når det blir stående...

Er masse levende organismer i saltvann, som du ikke kan se...

Har saltvannspumpe i båten, og den er jeg veldig glad i. Jeg har hverken plass eller ønske om å ha større vanntank, og ettersom jeg er glad i utehavner er det veldig greit å kunne spare litt på vannet. Jeg har også opplevd at en god del av havnene nedover svenskekysten ikke har så veldig mye ferskvann å by på. 

Ja, jeg kunne sikkert klart meg uten pumpe og brukt bøtte, men du verden så mye enklere det er når man har tråkkepumpe og dobbel oppvaskkum (orginalt på båten fra 1982). 

Guest Avmønstret#

Har opplevd råttentsjøvannlukta en eneste gang på do når båten lå i vinteropplag på sjøen. Men da snakker vi om mange uker, om ikke måneder uten bruk av dassen. Det stinker helt sinnsykt heftig. 

Opplevde det aldri i vasken på båten med sjøvannskran. 

--

Problemet med råttent sjøvann handler vel mer om lite bruk enn noe annet ;-) Og det er bare å pumpe på, lufte ut, ferdig. 

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 37 minutter siden:

Det der med lukten fra sjøvannskranen er nok et kunstig oppkonstruert problem. Og i dassen, en liten skvett eddik, vannet holder seg helt klart, luktfritt og null urinsten. Underlig hvor lite det skal til for å endre ting fra katastrofemaksimering til suksess. 

Neh. Det er vannet fra sjøvannsinntaket til dassen, i selve slangen, som råtner. 

I et realt tilfelle, som jeg har opplevd en eneste gang, så stinker det faktisk så jævlig at det er minneverdig i lang tid. 

Tipper du bruker båten alt for mye til å kunne oppleve det noen gang ;-)

Det blir helt klart fotpumpe i balja :) 

Det med støgg lukt fra sliter jeg kun med på bakre dassen som har laaaaang slange til septiken, der har jeg prøvd eddik og sterkere saker uten at det har gjort det noe bedre. 

Fremre dass er det kun en kort slange rett i tank der er det aldri noe stank..

Blir sur lukt noe stress kobler jeg heller fotpumpa over på ferskvann som jeg sa tidligere så kan jeg vaske kopper mens jeg venter på nye batterie :) 

Guest Avmønstret#
Euklid skrev 34 minutter siden:

Saltvann som har blitt stående lukter jo litt sært, men det er jo bare å skylle unna? Klarer ikke helt se at det er noe det er verdt å ta særlig på vei for.

Enig. 

Men har vel noe med bruksmønster å gjøre også. Mener å ha lest tråder her inne hvor folk har lagt opp til ferskvann i dassen fordi de stadig opplever dette (pluss noen andre grunner også). 

• 3 uker senere...

Saltvannskran høres veldig fint ut. Jeg har inntak til saltvannskjølinga under oppvaskbenk, så naturlig at jeg bruker dette. Ser 2 mulige problemer og 2 soleklare fordeler ved å bruke en T kobling over krana ved inntaket. Det ene problemet er nevnt tidligere, nemlig faren/muligheten for å suge luft gjennom en fortpumpe. Ok, om det ikke er mulig, og gitt at saltvannskrana kun blir brukt når ikke motor er i drift. Vil man, ved bruk av pumpa, like gjerne suge vann fra motsatt side, dvs kjølesløyfa, og vil dette kunne ha negative sider?  Bør man i såfall ha en treveis ventil eller kran, som gjør at vann kun kan komme fra sjøsiden? En slik kran vil jo skape et kontrollproblem, at man glemmer å skru over til kjøling av motor, men kan selvsagt løses ved en "forigling", at man lager en bryteranordning ved kran som bryter motorstrøm om kjøling ikke står på.

Fordelene er jo de at det som nevnt, kan bruke dette uttaket som en nødlensepumpe, i tillegg at det også vil være enklere for meg å vinterkonservere sjøvannsiden via dette uttaket. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...