Jump to content

Rundt lysende blå lanterne, hva symboliserer det?

Star1

Recommended Posts

Rundtlysende blinkende blått = utrykkningsbåter som vill påkalle oppmerksomhet typ sjøreddning, kystvakt, politi etc..........sjøveisregler gjeller fullt ut. Blålysbåter har ikke per automatikk forkjørsrett, som på land

Rundtlysende fast blått i mastetoppen = Isbrytare i statens tjeneste (svensk særregel, du ser dette i hovedsak i Østersjøen)

blå lanterner på fritidsbåt, beror i hovedsak på att eieren satt inn ikke godkjente erstatnings LED-pærer i gamle lanternehus, som skall ha vanlig glødtrådspærer.

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

regel 53d :

I tillegg til posisjonslanterner, skal norske kystvaktfartøy vise en blå lanterne som kjennetegn under kontroll med fiske. Lanternen skal plasseres på høyeste mastetopp og lyse med et ubrutt, blått lys i 360 grader og være synlig på minst 2 nautiske mils avstand.

0 Tilføyd ved forskrift 25 april 2002 nr. 474 (i kraft 1 juli 2002), endret ved forskrift 11 aug 2014 nr. 1944.
Redigert av dude (see edit history)
Guest Avmønstret#
Eureka skrev for 10 timer siden:

Om det er på en privatbåt, kan det jo være et dårlig LED-valg

Scand Baltic skrev for 10 timer siden:

Deler den tanken Eureka. 

Synes det er tildels mye dårlig fargegjengivelse på LED lanterner. 

En skal jo ikke sette led pærer i lanterner beregnet for glødepærer, men mange gjør det og resultatet kan bli katastrofe. Husker det var en tråd på en unevnelig FB gruppe hvor folk i motorbåt var sååå fornøyde med sine ledpærer i gamle lanterner. Påpekte at det antagelig ble dårlige greier. Gjett hvem som var dusten ;-)

Googlet frem en del artikler fra det store utland som viser at det ikke fungerer. 

BØstrøm skrev for 20 timer siden:

Finnes vel noe blinkende gult også(skyter trål, om jeg husker rett)

Hmm... En eller annen bjelle ringer «luftputebåt» i bakhodet mitt. Men jeg har ikke sjekket opp. Ikke noe man ser veldig ofte uansett. 

Og jeg forholder meg vel til lanterner som jeg gjør til innsekter; for mange farger og blinkinger så holder jeg meg unna. Uansett hva det måtte være. 

• 5 år senere...
Guest Avmønstret# skrev On 18.2.2018 at 19.27:

En skal jo ikke sette led pærer i lanterner beregnet for glødepærer, men mange gjør det og resultatet kan bli katastrofe. Husker det var en tråd på en unevnelig FB gruppe hvor folk i motorbåt var sååå fornøyde med sine ledpærer i gamle lanterner. Påpekte at det antagelig ble dårlige greier. Gjett hvem som var dusten ;-)

Googlet frem en del artikler fra det store utland som viser at det ikke fungerer. 

Du kan Google til du blir blå i fjeset:wink:, røde og grønne led pærer av høy kvalitet fungerer helt utmerket i eldre sidelanterner. Lanterne husene mine er hvite så jeg har foret dem på innsiden med sort tape for å forhindre lyslekkasje.

abbor skrev for 3 timer siden:

Du kan Google til du blir blå i fjeset:wink:, røde og grønne led pærer av høy kvalitet fungerer helt utmerket i eldre sidelanterner. Lanterne husene mine er hvite så jeg har foret dem på innsiden med sort tape for å forhindre lyslekkasje.

Det er jo noen som setter xenon og led pærer i frontlykter på bil som er beregnet for halogen pærer som selv syntes det fungerer utmerket.
Poenget var nok att det ikke er lov å bygge om type godkjente lyskilder til båt/bil selv om man er aldri så fornøyd med resultatet selv.

Sammenligningen med hovedlys for bil er ikke relevant, der er det svært viktig at lysstyrke, lystemperatur og lysmønster fra lykta er korrekt, hvis lanternene på en liten båt er synlig på 2NM, har riktig farge og ikke for stor feil på lysvinkelen så gjør de jobben godkjent eller ikke.

Med vanlige pærer så måtte jeg bytte flere ganger i løpet av en sesong, selv om jeg hadde reservepærer så var det ofte ikke før det ble skikkelig mørkt jeg la merke til det så det var til tider manglende lys. Kjøpte pærer på Seasea og Maritim, men holdbarheten var elendig. Led pærene jeg bruker kostet ca 250 kr pr stk hos i 2008 eller 2009, de har IP68 vanntetthet og minimum levetid på 50.000 timer, ser at Seatronic fortsatt selger lignende pærer fra samme produsent. Jeg er klar over at det blir en liten feil på lysvinkelen med engang led pære i en konvensjonell lanterne, men om det kommer i tillegg til, eller korrigerer for feilen som det at lanternene er montert på en flate som ikke er fullstendig paralell med midtlinjen til båten har jeg ikke sett på, lanternene er godt synlige og gjør jobben. Originalt var det en kombinert lanterne rett foran frontruta som lyste opp fordekket, en totalt ubrukelig løsning som tok nattsynet. Plassen lanternene er montert er den eneste som fungerer og i 2006 da jeg kjøpte båten og monterte nye sidelanterne var vel ikke led lanterner tilgjengelig. 

abbor skrev for 10 timer siden:

Med vanlige pærer så måtte jeg bytte flere ganger i løpet av en sesong,

Det er helt unormalt må være feil med pærer eller anlegget

Til bake fant denne

DHR35 – Rundtlysende, Blå, Base Montert

Det mest kompakte konvensjonelle navigasjonslyset med glødepærer. Ideell for mindre sjøgående og innlandsfartøy med en lengde på opptil 20 meter.

Bruksområde
Sjøgående fartøy med lengde mindre enn 20m.
Små innlandsfartøy
Som signallys for innlandsfart

11. aug. 2014  Forsvarets operative hovedkvarter (FOH) foreslår at ordlyden i regel 53d endres til at det «kan» brukes blå lanterne i stedet for «skal».

https://www.sdir.no/contentassets/c8ec447b42f747beab4dfa7b5b97d565/rsr-14-2014---endring-i-sjoveisreglene.pdf?t=1693730591465

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...