Elise Startet 18.Februar.2018 Del på Facebook Startet 18.Februar.2018 På Princess båter med fly bridge er det montert to antenner, den ene er til vhf, den andre er det vhf eller fm antenne ? Tenkte å montere AIS, så da hadde det vært greit å bruk den andre til det.. Sitér dette innlegget Link to post
Captain Chaos Svart 19.Februar.2018 Del på Facebook Svart 19.Februar.2018 (redigert) På min Fairline er det VHF og FM. Selv om FM antennen ser helt identisk ut som VHF antennen så er disse ikke like. De er optimalisert for forskjellige frekvenser. Du kan bruke VHF antennen til AIS (med splitter dersom du har VHF). Hvis jeg ikke husker helt feil så er også selve antenneledningen til FM antennen på 75ohm men VHF/AIS skal ha 50ohm. EDIT: Selv satte jeg opp en helt ny separat VHF antenne for AIS for best mulig sending og mottak, ble for mye skjøting og mekk med Glomex sin VHF/AIS spiltter. /Chaos Redigert 19.Februar.2018 av Captain Chaos (see edit history) Sitér dette innlegget Høne, øl og hornmusikk! Link to post
ebonita Svart 19.Februar.2018 Del på Facebook Svart 19.Februar.2018 (redigert) Hej Elise! På min P40 var det 2 st 2,7 meters antennspröt, den ena till VHF och den andra till FM-radio. Ser likadana ut, men mina var märkta nederst med typ. Eftersom jag behövde en extra VHF-antenn i samband med montering av AIS klass B och inte ville ha splitter så bytte jag sprötet på den 2,7 meters antennen som varit kopplad till FM-radion till ett som var anpassat för VHF och drog den till AIS:en. Dom bör ju se likadana ut med tanke på symmetrin, men Googla på 2,7 meters VHF-antenn så hittar du nog någon kandidat tiill rimligt pris. FM-radion har jag gett en egen Biltema antenn som jag monterat dolt bakom inredningen, men det skulle nog fungera med vilken lagom lång sladdbit som helst. Fråga Antenn-Lars...... Redigert 19.Februar.2018 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 19.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2018 Hei og takk for svar, det var det jeg mistenkte at det var en av hver. Tror ikke det står leselig lapp på mine antenner. Får se hva jeg gjør, kankje bytter ut bb antenne til VHF.. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 19.Februar.2018 Del på Facebook Svart 19.Februar.2018 Sikker på at du ikke har duplex antenner ti VHF'en ? Sitér dette innlegget Link to post
Gunnis Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 VHF antenne på styrbord side. AM/FM antenne på babord side. Mulig å splitte signalet til VHF og bruke den antennen også for AIS. feks. glomex splitter her; https://seatronic.no/glomex-ais-vhf-radio-splitter AM/FM antennen kan enten byttes i en dedikert antenne for AIS eller bytte til Glomex RA300 Dab antenne. AM/FM er uansett ikke brukenes lenger. Sitér dette innlegget Medlem av Sande og Havna Båtforening - KNBF Medlem - RS Totalmedlem Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Gunnis skrev for 5 timer siden: AM/FM er uansett ikke brukenes lenger. Vel, ferdes en nedover svenskekysten, er det jo fremdeles FM som gjelder, nix DAB der. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Noreide Svart 29.Mars.2018 Del på Facebook Svart 29.Mars.2018 Dersom du tenker å ha symetri og ha en eksistermede 2,6 meter VHF antenne og en ny VHF antenne til AIS så vil jeg anbefale å anskaffe en Celwave CX3 5/8AIS antenne. Dette da en "normal" VHF antenne på 2,6 meter har for bratt frekvenskurve slik at AIS frekvensene ikke blir helt optimal og man får for mye reflektert effekt. Installerte selv en 2,6 meter VHF antenne men da fikk jeg antenne feil error på class A transponderen. Målte da ca 20% reflektert effekt. Byttet til 5/8AIS antennen og da ble alt flott. Antenne lengder på ca 1,2 meter gir ikke dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 4.Juni.2018 Del på Facebook Svart 4.Juni.2018 Håper det er greit jeg låner denne tråden litt. Har en P430 og skal skifte ut VHF antennen og hele kabelen. Men gammel VHF kabel sitter helt fast inne i taket en plass. Prøvde å trekke ut FM antenne men også den sitter bom fast.... Noen som har vært borti dette og har noen tips? Har lite lyst å demontere takplater..... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.