Jump to content

Erfaring med Victron EasyPlus


Kjetil Solheim

Recommended Posts

Phoenix laderene er den moderne avanserte typen som har 4 trinn.  Denne typen lader finner du også i kombi inverterene. Mener å huske at man ikke får så store  phoenix ladere som du trenger, men at man ved å gå for en kombi inverter får phoenix typen lader i større versjoner. (feks. 70A i trådstarters versjon)

 

Centaur er en enklere type som jeg ikke ville brukt permanent på AGM om du har planer om å ligge kontinuerlig på landstrøm. (kun ett float trinn, ikke storage trinn). Den er imidlertid sikkert fin til å lade med.

 

Hvis batteriene i batteribanken din leverer jevnt, så ser ikke jeg noen problemer med å bruke en inverter innenfor de strømmene som batteriprodusenten oppgir som max. ladestrøm. Mine batterier har max ladestrøm på 54A pr. stk, og jeg har 2 stk i paralell. Da regner jeg med at temperaturen på batteriene holder seg innenfor normale verdier om jeg lader eller inverter med i teorien inntil 108A, dvs. ca. 1300w over lengre tid. Mener å ha hørt at en økning i temp. på mer enn 10 grader i forhold til omgivelsestemp er en grense. Tipper disse 54A er satt i forhold til en slik grense. Men den handler nok mer om slitasje enn om sammenbrudd.  Har man mange batterier i paralell, og en inverter opp mot en slik grense, eller en lader gir total ladestrøm opp mot en slik grense, så kan det nok fort bli redusert levetid på banken.....slik jeg tenker. Men støvsuging og kortvarige laster tror jeg ikke kan være noe problem. Da ville jo inverter vært en meningsløs ting å selge til båtfolk. At det er en sammenheng mellom store kontinuerlige strømmer og økt temperatur med kortere levetid som resultat tror jeg man kan regne med....om strømmene er store nok og ofte nok.

 

Ideell ladestrøm på AGM batterier ble sagt i en annen tråd her inne at var 18,5% av C20 kapasiteten mener jeg å huske. På mine to c20 190Ah batterier er om man regner slik ideell ladestrøm 70A, og max ladestrøm oppgitt i datablad til 108A. Inverteren (Victron multi 1600/70) kan kontinuerlig levere 1600VA/1300W, men blir aldri brukt til max. last annet enn i forbindelse med start strømmer og slikt. 

 

Du har 700Ah, og stor inverter er greit nok det, men man må vel nødvendigvis tenke slik at en stor inverter som brukes hardt er i stand til å tømme og slite mer på batteriene enn diverse 12V utstyr av mindre strømstyrke. 

 

Men å bevise ting i batteriverden, det er ikke nødvendigvis enkelt.

 

Redigert av Seilars
stavefeil (see edit history)
Link to post
dennrick skrev for 11 timer siden:

Kan du utdype det med forholdet til installert kapasitet, @diaX?

 

Det er hvor stor kapasitet/Ah du har i båten. Om du har ett 140Ah batteri og vil dra 70A ut av dette mye i forhold til kapasiteten. Om du har seks 140Ah er ikke lenger 70A mye å ta ut. Bittelitens erfaringsdeling mangler denne parameteren og dermed konteksten.

 

En inverter er ingen skummel gjenstand, og er ikke noe annet enn en omvendt lader. Den vekselretter i stedet for å likerette, - og den kan ses på som hvilken som helst annen belastning i båten. En likestrømskilde (batteriene dine) ser kun _aktiv effekt_ og aner ikke om det er en inverter som ønsker effekt eller hva det nå er. Så lenge den installerte kapasiteten står i forhold til størrelsen på belastningen (uavhengig av hva den belastningen er) så ligger ting til rette for et trygt og godt liv for batteriene.

 

Skal man følge resonnementet hvor invertering av strøm og spenning nesten uten forbehold ikke er bra, - skulle det tilsi at mange elbiler burde ha defekte eller vesentlig reduserte batterier nå 7 år etter deres inntog (f.o.m. Nissan Leaf) i Norge. Hvilket kunne ikke vært lengre fra sannheten. Alle elbiler har store invertere for å vekselrette likestrømmen fra batteriene.

Redigert av diaX (see edit history)
Link to post

Det sies vel at landstrømslader bør være minimum 10% av forbruksbanken+forbruks strøm ved lading. Det vil si minimum 70A+ feks. 10A til forbruk gir minimum 80A lader på en 700Ah bank.  På mine AGM batterier er max. ladestrøm oppgitt til å være 28% av C20 kapasiteten på 190Ah. Det er sikkert ikke noe unormalt for vanlige AGM forbruksbatterier. Sett at dine 700Ah AGM batterier har 25% som max ladestrøm. Da vil man kunne lade eller forbruke kontinuerlig 175A dersom alle batteriene yter eller tar imot det samme. Har du 5x140Ah i parallell blir det 35A inn/ut pr. batteri.  Det er en fin teori, men jo flere batterier man har i parallell, desto større er muligheten for at ett eller to batterier henger litt etter. Da vil strømmene fordele seg ulikt. Litt margin på max. verdiene kan derfor være lurt i det daglige. Å sette opp en 175A lader mot 5x140Ah er i hvertfall ikke noe jeg ville gjort. Om ett av disse batteriene leverer/tar vesentlig mer lading enn de andre, så blir slitasjen på banken ujevn. Har man litt margin på disse maksimale strømmene i det daglige, så blir problemet mindre. Jeg ville om jeg hadde feks. 5x140Ah ikke valgt  å kjøre/lade banken like hardt som om jeg hadde 3x240Ah.  2kw inverter og 120A lader høres for meg greit ut på 700Ah. Men det finnes nok noen proffe victron forhandlere som kan gi deg fasiten, og regne litt på lader innstillinger basert på hva slags opplegg du har ombord.  Å si at inverter er feil å ha på generelt grunnlag er jeg ikke enig i.  Men ett stort forbruk med store strømmer, og en bank som  ikke er koblet opp riktig kan nok være en utfordring. Vil derfor anbefale færre og større batterier fremfor mange små om man skal lade/forbruke med veldig store strømmer.  Dessuten....3kw inverter på 12V trekker enorme strømmer.  Jeg starter støvsugeren uten problemer på min 1600w victron inverter, så startstrøm er ikke ett argument for å måtte velge 3kw slik jeg ser det. 

Link to post
  • 9 måneder senere...

Jeg overvejer også at skifte til en sådan Victron EasyPlus , som TS omtaler. Den ser ud til at dække alle mine behov især fordi min nuværende lader også har en integreret landstrømssentral. Så denne virker lige i øjet. Men fik du installeret denne, @Kjetil Solheim ? Jeg er I tvivl om hvor enkelt det er og om det er noget for en hobbymekaniker som mig. Ser fx at der skal bruges særlige gst18 connectorer til 220v ind og ud. 

 

 

Link to post

Denne er montert og har fungert utmerket. Koblet den inn på det originale landstrøm anlegget slik at det alltid er 230v i kontaktene, med unntak at et stikk i motorrom som brukes til frostvakt. Denne boksen er helt genial med en lader som er fullt konfigurerbar og med mulighet til å begrense uttak fra landstrøm.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...