Jump to content

Sognefjorden med pappas båt, gjestehavner?

trinets

Recommended Posts

Hei,

jeg har fått låne pappas båt/familiebåten i 3-4 uker i juli, og har tenkt meg innover Sognefjorden. Jeg har vokst opp med flere ukers båtturer, så jeg er vandt til å være på sjøen, men dro ikke alene på tur før i fjor sommer. Da var jeg og seks venninner på tur fra Haugesund og sørover, inn Lysefjorden og til Hommersåk. Dette ga mersmak, men jeg ønsker nå å gå nordover. Ser at det er en del som har erfaringer fra Sognefjorden, men synes det er vanskelig å samle alt, og det er mye gammelt. Så mine spørsmål er: hvordan er det med gjestehavner innover? Går fra Haugesund rundt 1. juli, tenker å bruke litt tid oppover og innover. Setter veldig stor pris på svar :)

No veit ikkje eg kor lengt du vil gå pr dag, men det er mangen kjekke plasser å besøke på vegen.

Foretrekker du å ligge til kai ved gode fasiliteter og uteliv eller uthavn?

I hodet så kjem eg på følgende fra Haugesund som eg synest ok plasser. Ser du har ei god gammal skøyte så ankring er vel kansje ikkje noko du satser på? Så eg tenker gode kaiplasser med litt fasiliteter.

Langevåg bømlo. Om du har god tid så er jo Espevær ein veldig fin plass.

Leirvik, Sagvåg eller Fitjar. Om du skal nyleia eller Langenuen.

Så kjem jo selfølgelig Bekkjarvik på Austevoll.

Så er det jo ikkje alt for langt inn til Bergen derfra.

Og kansje ta turen til Feste etter Bergen.

Når eg tenker meg om, så skildra eg litt fra min tur fra Stord og opp mot Stadt. Der kan du sjå eit par bilde fra forskjellige plassar oppover.

Om du vil sjå, så heiter tråden Midgard på tur :

Uansett så er det mangen flotte plassar oppover. Berre synd ein ikkje rekker over alle, hehe.

I sjølve Sognefjorden er eg desverre ikkje kjent, så der har eg ingen tips :/

Redigert av Steini (see edit history)

Fra Bergen og nordover til Sognefjorden er dette aktuelle steder (via Alværstraumen):

• Feste
  • Kjelstraumen
  • Mjømna
  • Skjerjehamn

Alle disse er vel vanlige gjestehavner.

Ytterst i Sognefjorden er det mye fint i Solund (Hardbakke, Utvær, etc). I tillegg Dingja i Gulen.

Innover i Sognefjorden begrenser det seg i mine øyne litt, det blir mye transport og ikke i nærheten av samme gjestehavnliv som lenger ute. Mange av stedene er gode utgangspunkt for flotte fjellturer om man er interessert i det.

• Finnabotn/Finden (pass på størrelsesbegrensninger/dybde for å komme inn) (her er vel det meste av brygger privateid)
  • Balestrand (gjestekai med strøm, vann, toalett (og tror dusj))
  • Fjærland (bokby, bremuseum, fjell) (bygde ny kai for noen år siden, usikker på fasilitetene)
  • Flåm (Flåm marina ligger sentralt og har flytebrygger med alle fasiliteter) (utgangspunkt for Flåmsbanen, Rallarvegen, etc så her er det mye fint (og dyrt))
  • Gudvangen (usikker på fasiliteter)
  • Skjolden (lengst inn) (usikker på fasiliteter)

Ellers er det båthavner i de fleste bygder innover, men lite kommersielle gjestehavner.

Redigert av aroneid (see edit history)

Å sette kursen nordover høres ut som en veldig god ide. Har feriert mellom Bergen og Florø i flere år nå men enda ikke tatt turen inn Sognefjorden, først og fremst fordi den er lang, veldig lang! Men det står på listen. Om dere ikke er fast bestemt på å ta turen inn Sognefjorden ville jeg vurdert å følge kysten nordover, ett fantastisk landskap og hyggelige mennesker. Her er plasser som Hardbakke, Værlandet, Bulandet og Svanøy noen av mine favoritter. Også morro å ta turen opp på Alden og nyte utsikten om det er fint vær.

Uansett hvilken vei dere velger kan det være greit å sjekke ut: https://www.fjordkysten.no/

De har også laget en egen brosjyre for båtfolk: https://issuu.com/fjordkysten/docs/kystguiden_lowres

Vurderte Sognefjorden med seilbåt, og fant ut at det var alt for langt og kjedelig. Med båt ville jeg holdt meg ute ved kysten. Har bare padlet kajakk i Sognefjorden, og det var veldig kjedelig. Snakket med en som bodde langt inne i en fjord, han valgte å ha båtplass ute i skjærgården og ha en times kjøretur for å komme til båten fremfor å bruke 8 timer med båt. 

Har vært mye i Sognefjorden, og liker meg der. Men jeg bruker bil hver gang. Ytterst i havgapet er båt veldig mye bedre en bil. 

En løsning kan være å legge igjen båten ytterst i Sognefjorden, og ta hurtigbåten (Bergen - Flåm) innover fra ett av stoppestedene ute i fjorden og inn til Flåm. Den kan du ta inn om morgenen, ha noen timer i Flåm (middag, ølsmaking på Ægir og litt bading), og ut igjen på ettermiddagen. Da får du se det som trengs i et Sognefjordbehagelig tempo (30-35 knop), og du får noen fine timer i Flåm. Eventuelt legge inn en overnatting der inne for å få en liten avveksling fra båten, og utforske lokalmiljøet litt. Blant annet går det flere små fjordcruisebåter til Gudvangen, RIB-safari, etc.

Har du ikke vært ytterst og nord for Sognefjorden ville jeg heller vurdert å bruke tid der før jeg gikk innover, slik flere har nevnt (altså om det er båtferien i seg selv som er målet, vil du ut av båten og gjøre ting er Sognefjord-området fenomenalt, hilsen sogning).

Som nevnt tidligere - Sognefjorden er laaaaang - men du all verden så flott dersom en er heldig med været.  Ikke veldig mange organiserte gjestehavner, men alltid en brygge eller liten båtforening som en kan få lov å legge til hvis en spør.  Gjestfriheten er stor :) 

I 2014 brukte vi noe over en uke i strålende flott vær, med Sognefjorden som viste seg fra sitt beste.  Et sted som ikke er nevnt tidligere er Sogndal.  Her fikk vi ligge gratis i båthavnen, og fikk utlevert nøkler til foreningens bygg med dusj, toalett, kjøkken og sittegrupper -- alt til fri benyttelse !   og kun en spasertur fra sentrum med alt som er der.  Legger ved et foto fra Sogndal som illustrerer hvor flott det kan være.

Anbefales

Sogndal 2014.jpg

BONITA I

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...