Norsken Startet 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2018 Har bestemt meg for å selge huset å flytte i seilbåt, og har med det noen ting som jeg må finne ut av. Det jeg stusser mest på er båtplass til en seilbåt på 45-50 fot. Jeg har planer om å studere eller flytte på meg til jeg finner meg en god jobb, og trenger dermed litt oversikt over plasser det kan være greit å få seg en båtplass. Jeg har sjekket i Trondheims seilforening, og de har kun plasser opp til 42 fot. Er det stort sett dårlig med store båtplasser rundt om? Og hvor mye må man regne med å betale for å leie en båtplass i den størrelsen, med fasiliteter som dusj og vaskemaskin osv? En båt jeg har stussa en stund på er Columbie 451, er det noen som har erfaring med de? Er teakdekket på disse skrudd eller limt? Ellers har jeg sett på Beneteau og Bavaria, men er litt usikker på om de blir litt svake for mine fremtidsplaner om langtur og eventuelt vinterseilaser i tøft vær her hjemme i Norge? Vet de har noen litt mer robuste båter, men det er sjeldent de kommer for salg, og i mitt budsjettområde. Ellers er det jo interessant å høre litt om hvor mye dere med større seilbåter bruker på båten i året? Har masse spørsmål, men begynner med dette i første omgang. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Trondheim Havn har båtplasser for båtboende studenter. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Eureka Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Er du båtvant, seil mye før? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 (redigert) Skrudd, i hvertfall dette dekket. Redigert 21.Februar.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 En Beneteau eller Bavaria vil ganske sikkert tåle ditt bruk. Men selvsagt finnes det 'ekspedisjonsbåter', for de med helt spesielle behov. Som båter ville jeg heller sett på forhold som isolasjon og bokvaliteter. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Norsken Svart 21.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Jeg vet kanalen og muligens en plass til som trondheim kommune styrer, men det er vell kun i vinterhalvåret, samt at det er litt så som så om man får plass eller ikke. Tror det må søkes hvert år om plass? Har seilt og bodd i båt tidligere så har litt peiling. Dog var dette i varmere strøk og i mine yngre dar. Nå vil jeg ha litt mer komfort og plass med tanke på at jeg permanent skal bo der og har mye fra heimen som skal være med. Takk skal du ha, lite informasjon å finne om Columbie 451. Fryktet igrunn at det var skrudd med tanke på når båten er bygd. Blir mye styr og ekstra kostander om dekket må byttes. Hvordan ser du igrunn at dekket er skrudd og ikke limt? Jeg liker Bavaria og Beneteau veldig godt innvendig og utvendig, men litt usikker på om den komforten er verdt sjø egenskapene man eventuelt taper. Og skal man sammenligne Columbie med 451 med tilsvarende Bav eller Ben båt, så er det forskjell på 5-7 ton, noe som jeg regner med vil gjøre en stor forskjell i mye sjø? Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Columbie 451 har skrudd teakdekk. Den fremstår som et panserskip og veier bortimot 16 tonn - går som et tog i sjøen. Den virker/er imidlertid mer gammeldags en de alternativene du ser på, og er relativt mørk under dekk slik som båtene var på 80-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Kombinasjon av skruer og lim, noe som var vanlig på 80-tallet. Tenker du vil se rundt 3000-4000 plugger som er limt over skruhodene når du ser ned på dekk. Med tanke på å legge nytt dekk hvis det noen gang skulle bli aktuelt så er ikke skruene noe problem med mindre det er lekkasje rundt en eller flere skruer, noe som vi kunne gi fukt/råte i dekket. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Columbie 451 ble tegnet/bygget av Petter Lie som også stod bak den populære Columbie 66. Sistnevnte har vært plaget med vannlekkasje i dekket som består av balsa-sandwich. Om 451 også har balsa i dekket ville jeg vært skeptisk, spesielt med skrudd teakdekk. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 21.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Det er nok fare for at også 451 har balsadekk, det var vell det vanlige på 80 tallet. Men Petter er vell her på forumet, får prøve å sende han en melding og høre. En pluss side er jo prutningsmånn ved kjøp. Dekket kan vell i værste fall fjernes for så å legge kork, eller noe annet sklisikkert? Noe annet jeg kom til å tenke på. Ser det er vanlig med surveyors eller fagmenn til å gå over båter i utlandet, hvordan fungerer dette i Norge? Skal man handle båt i millionklassen er det greit å koste på seg noen med peiling til å gå over alt som må byttes og ordnes osv. Har prøvd å søkt litt men ikke klart å finne noe/noen som kan ordne med slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 21.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2018 Om det er en båt i millionklassen vil jeg tro teakdekket er "tatt" siden byggeåret? Et raskt googlesøk gir meg priser på alt fra 370 000,- danske (https://www.dba.dk/columbie-451/id-1029766968/) til rundt 6-700 000,- i andre deler av verden. Da ligger vel antagelig den du ser på i øvre prissjikt og er i ditto skikk. Leser på columbieklubben at båten er bygd med tanke på langturseiling, ser ut som solide greier, men med den alderen så betyr vel vedlikehold og historikk alt uansett utgangspunkt. Syns det ser ut som en flott båt. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 22.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Den jeg ser på ligger nok ikke helt opp på miljonen, og det kan se ut som den mangler natemasse noen plasser på dekk, samt at polering av skrog ikke er gjort i det siste. Sistnevnte er vell ikke en tragedie, men kan vell si litt om vedlikeholdet ellers. I salong osv ser den meget bra ut, men har kun sett bilder. Mye gammelt utstyr ombord, som med tiden må regnes med å byttes. Er en meget fristende båt, meget bovennlig inne, samt at den er langturvennlig med tanke på fremtiden. Den danske du linker til har jo fjernet teakdekket, og har en nyere motor. Det første trekker vell kanskje prisen ned, men ny motor trekker jo opp. Så der har man vell kanskje noe å vise imot ved eventuelt pruting og bud. Synd den båten var malt innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Umulig i sammenligne båter sånn på Internett egentlig :-). Men jeg klarer ikke å vekte det negativt om en har fjernet et teakdekk fra 80 tallet lagt på ett dekk med balsakjerne hvis jobben er gjort ordentlig, særlig ikke om jeg hadde hatt langtur/jordomseiling i tankene. Har lest nok om grisevarme teakdekk, nater som smitter i varmen osv. Tvert i mot vil jeg si at det er positivt. I en prutesituasjon derimot, ja da er det kanskje tragisk at teakdekket er fjernet ;-) 370 000,- danske er jo en veldig lav pris, vil tenke den bærer preg av det. Tror neppe det er noen "gullbåt". Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 22.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Nå er jo den danske uaktuel med tanke på at interiøret er malt, og det ser dårlig ut. Men den ligger også ute til under halv pris av den jeg selv sitter og ser på. Og den kan sikkert prutes ned mer. En direkte sammenligning blir vell kanskje feil, men det kan helt klart taes med i vurderingen når man skal forhandle pris. Du får gjort mye på en båt med 300-400 tusen. Hjemmemekk og endringer trekker som regel ned på en båt, uansett om det er gjort bra eller dårlig. Og selv om jeg ikke har noe imot å fjerne teakdekket, så er det fortsatt noe jeg ikke vil betale mer for. Iaf når jeg selv må ta jobben for å fjerne det og fikse underlaget. Jeg ser for meg generelt at det er litt å trekke ned på denne båten, som ikke er nevnt i annonsen. Men det er kun en konklusjon jeg har tatt utifra bildene, så jeg kan ha feil. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Norsken skrev for 14 timer siden: Dekket kan vell i værste fall fjernes for så å legge kork, eller noe annet sklisikkert? Mulig jeg misforstår, men verste fall er om balsaen har råtnet opp, da har ikke dekket lenger strukturell styrke. Å reparere en slik skade er svært kostbart. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 22.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 19 minutes ago, Ingar said: Mulig jeg misforstår, men verste fall er om balsaen har råtnet opp, da har ikke dekket lenger strukturell styrke. Å reparere en slik skade er svært kostbart. Det stemmer nok det, så det er nok viktig å få dit en fagmann for å sikre seg at det ikke har skjedd. Men det finnes vell også tilfeller hvor det holder å tørke dekket, for så å tette, men kommer vell litt an på hvor lenge og hvor stor lekkasje det har vært. Sitér dette innlegget Link to post
Autofil Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Når det gjelder båtplasser i Trondheim så er jo det aller meste styrt av Trondheim Båtforening. Mer info finner du her: https://trondheim-baatforening.no/ Selv ringte jeg dem for et par år siden og fikk god hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 22.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Perfekt, akkurat noe slikt jeg har sett etter. God oversikt over de fleste havner som er i Trondheim og omegn. Takk skal du ha! Så jo meget bra ut på grilstad. Er det flere som har slike oversikter over andre byer i Norge så tar jeg gjerne imot det. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Columbien som jeg har siklet på en god stund er bekreftet solgt. Makan så trist det er å se seg blind på en båt, for så å se den forsvinne. Noen som har tips om lignende båter som columbien, gode offshore båter med litt størrelse, vekt og god kvalitet? Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Et spennende og positivt ladet prosjekt! En liten kommentar på båtsalg. Du snakker om at bl.a. Bavaria leverer dårlige sjøegenskaper og at de vil være for svake for langtur og vinterseiling hervhjemme. Ut fra din spec snakker vi trolig om f eks Bavaria 46 Cruiser, en båt jeg nettopp nå i februar seilte langs hele Vestlandskysten. Skal forresten ut igjen i morgen mot Hustadvika. Jeg skal foreløpig ikke påberope meg all verdens erfaring med båttypen, men det hadde overrasket meg grenseløst om den ikke innfridde. Skal du på ishavseksoedisjon må du selvsagt oppgradere mye utstyr, men det må du nok med de fleste produksjonsbåter. Dersom økonomien tillater eget spesialdesign og dedikerte ekspedisjonsbåterbblir det selvsagt noe annet. Poenget mitt er egentlig bare å oppfordre til ikke å begrense båtvalget for tidlig i prosessen. Lytt også til folk som faktisk har og seiler disse båtene, uansett type, ikke til dem som har en løselig basert oppfatning. Uansett båtvalg, lykke til med interessante planer! Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Jeg tror vell igrunn ikke at Bavaria eller noen av de andre masseproduserte båtene er for svake for langtur og vinterseilas, det er jo allerede mange som har seila jorda rundt i slike båter. Men for meg som skal seile mesteparten solo, og muligens i mye dårlig vær vil ha noe som er tiltenkt akkurat det formålet. Gjerne en båt med overdimensjonert rigg og med mye ballast. En båt som pløyer istedenfor å surfe over bølgene. Det har mye med sikkerhet å gjøre, samt komforen under seilas i dårlig vær over lengre perioder. Det som var så flott med den columbien var at alt var perfekt, den hadde en meget god planløsning, fint og någenlunde modernt interiør, samt rikelig med ballast og antagelig en meget solid og bestemt sjøgange. Føler igrunn den hadde det beste fra begge verdener. Jeg ser stadig på Bav og andre masseproduserte båter for å se om det dukker opp noe interessant, og det gjør det jo. Men synes de alle har til felles at det er litt lite stuveplass, og alt for mange lugarer og for små bad osv. Flatbunnet og lite ballast gjør dem vell også litt for leken i grov sjø for mitt tykke. Har sett på den 473'n som ligger på finn.no, og den ser jo høvelig grei ut til prisen. Men så er det den langsgående byssa, lite stuveplass, 4 lugarer som da krever ombygging for å få en stor kapteinslugar, litt lite navbord, og alt for små bad. Og for meg ser det ut som at det er null å gripe tak i når man skal bevege seg under dekk i sjøgang. Blir en rett og slett for åpen båt med dårlig utnyttelse. Noe som jeg synes alle masseproduserte båter har til felles. De fremstår som billige og ikke helt gjennomtenkte, og selv om man sikkert kan seile nesten hvor som helst med de i teorien, så er det mye av det kjekt å ha løsningene og små detaljene som mangler. Ellers er jo Beneteau og Bavarias center cockpit båter interessante, men igjen veldig dyre og sjeldne og se her til lands. Mener ikke å være kritisk til ditt båtvalg. Jeg har selv sett på langt flere ''billigbåter'' enn eldre ''langturbåter'', rett og slett fordi mange av langturbåtene er kjedelige og mindre pen med tanke på innredning osv. Og om det ikke blir noe lignende som Columbien, så ender jeg nok selv på en Bav eller Beneteau, og blir nok helt fornøyd med det. Men først må jeg få solgt huset og alle tingene, så får vi se om det dukker opp nå fint når den tid kommer. Håper igrunn ikke den 473'n blir solgt før jeg får solgt mitt. Kunne tenkt meg å tatt en nærmere titt på den. Har sett litt i tråden din, og vil gratulere deg med ny flott båt! Sitér dette innlegget Link to post
lasmarquezas Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Du har svært gode poenger ut fra dine planer og en meget positiv holdning til omgivelsene, og jeg gleder meg til å følge realiseringen av planene! Dette blir både spennende og interessant! Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Store bad er oppskrytt. På sjøen foretrekker man små bad der man står støere. Når det gjelder soliditet er det ikke så enkelt som at en tung solid tåler mer juling. For jo mer ballast og vekt, jo mer juling får båten og tilsvarende styrke trengs. Så det er ikke nødvendigvis bedre med mer vekt, for da trenger man mye mer styrke òg. Mitt inntrykk er at benetau oceanis har lav ballast men plenty styrke for det er tilsvarende lite seilareal. Brede skrog funker fint på lens og ruller mye mindre. Men siden større del av stabiliteten gjøres av skrogbredden vil den være mer "kilen" i krapp sjø. Alt er kompromiss... Som bobåt er de brede båtene bedre. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Norsken Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Skjønner hva du mener med store bad. Ser det er noen båter som har 2 bad, hvor det ene er lite og enkelt, og det andre er større med eget dusjrom. Det er en god løsning om du skal på langtur eller bor i båten. Men om det er masseprodusentens hensikt at du skal klare å pisse sikkert i sjøgang lurer jeg fælt på hvorfor salongen og ned gangen er såpass åpen og med lite feste for passerende og rørende. I ett bobåtperspektiv så er jo Beneteau og Bavaria meget fine og romslige innvendig, og det liker jeg. Men savner ofte det ekstra badet med eget dusjrom. Samt noe å holde seg i og støtte seg på når du først er ute å seiler. Det er sant det du sier om vekt. Skal du ha en solid båt, må den ekstra vekten være inkluderende i konstruksjonen. Kan ikke hive gråstein i båten og forvente en sterkere båt. Men generelt sett så er en tyngre båt en sikrere og behagligere båt, iaf etter min egen mening og erfaring. Det samme går igjen i fiskeflåten også feks. Jeg sier ikke at en lettere båt ikke kan være komfortabel i dårlig vær, men heller det at en tung båt vil være behagliere enn en lett båt. Og når jeg har planer om å seile solo, og muligens i dårlig vær er det viktig for min del at jeg har en stødig og bestemt båt. Om noe skjer med meg eller båten så er det viktig at man har en litt mer rolig og ''selvstendig'' båt så man får fiksa problemet, eller lagt opp en midlertidig løsning. Jeg tror rett og slett det som er til salgs får bestemme hvilke planer som blir lagt. Viktigste for min del er å få komme meg i båt igjen. Hvordan gjør folk det med internett i bobåtene feks? Kjører dere mobilbredbånd eller er det ofte internett i havnene? Sitér dette innlegget Link to post
aleksbe Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Norsken skrev 1 time siden: Hvordan gjør folk det med internett i bobåtene feks? Kjører dere mobilbredbånd eller er det ofte internett i havnene? Mobilt bredbånd her. Trur dei fleste brukar det. Har Telia og betaler 599,- i mnd for 100gb. Fungerer godt det. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.