Frehau Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Hvis du planlegger å seile mye solo, samt ikke behøver mer enn to lugarer, trenger du da så stort som 45? Jeg seilte langtur med en Bavaria 42 cruiser og vi var da tre i familien og hadde god plass. Har nå en 38 ocean, som nok er lettere solo, da seilarealet er mindre, samt at du har skjøtene til begge seil i umiddelbar nærhet ved rorplass. Ved litt mindre båt vil du jo øke utvalget innenfor samme budsjett... Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post
Norsken Svart 2.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2018 Har sett på mobilt bredbånd, men er veldig usikker på om 100-200gb i måneden holder. Det går jo mye i netflix og youtube osv, og da går det fort data. Såklart under seilas og på tur går det jo ikke så mye, men skal man bo bestemt på en plass går det fort mye. Noen som har prøvd satelittbredbånd i båt? Eller blir det ugunstig med tanke på rørelsen i båten osv? Er igrunn ikke bestemt på så stor båt, jeg har søkefilteret på 36-50 og ser på det som er interessant. Men det over 40 er mest interessant. Har sett på Bavaria 40, 42, 44cc og det er jo også kjekke båter, men muligens en smule dyre. 44cc er dessverre ikke så ofte å se til salgs. Liker centercockpit båtene veldig godt, som 38'en du har, men når jeg ser på planløsningen så ser det en smule trangt ut for mitt behov. Jeg har en middels stor hund som må ha litt plass, samt at jeg nå selger huset og flytter i båt så blir det mye rart som må være med. To ekstra lugarer for å oppbevare ting er greit. Ser litt på Sun Magic og Sun Kiss nå. De får du relativt billig, og kan heller legge unna noen kroner til oppgradering og vedlikehold. Uff, det gjelder å få solgt fort som fy nå, så jeg får hoppa i båten. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 3.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2018 Atlantik 49? Ikke så mange av dem i Norge, men de er store og relativt rimelige. Har dog ingen praktisk erfaring med dem selv. Sitér dette innlegget Link to post
Taucher Svart 7.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2018 Jeg hører at du har mange ting du vil ha med fra huset, men må de være med? Du er bare ett menneske, og kan bare sitte et sted av gangen, og sove i en seng av gangen. Dekk dine behov, ha plass til å bevege deg og husk at uansett hvor stor båt du har blir den ikke et hus. Skulle jeg bodd alene i en båt ville jeg sett på noe rundt 35 fot, med god bredde. Jeg er ikke en bo-i-båt ekspert, men jeg er ganske vant til å bo i en ryggsekk, og jobber i servicebil. Da blir man vant til å prioritere knallhardt og man ser hva som ikke funker å klare seg uten, og hva du kan droppe. Jeg ville leid et minilager hvor du har alt det du ikke vil kvitte deg med, om det er farmors stålampe eller ski, eller den stasjonære pcen du bruker tre ganger i året. Forstår at dette ikke fører deg nærmere et valg, men du kan kanskje vurdere hva valget blir. Litt av poenget med å bo i båt må jo være friheten, med lite gjeld og få forpliktelser. Hvis du vil bort, er det bare å kaste loss. Litt verre med et flytende lån som er vanskelig å seile solo. Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 8.Mars.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Jeg har bodd i en mindre båt tidligere og det gikk helt greit, og du har rett i mye av det du skriver, men også synes jeg det er litt romantisert. Når jeg igjen tenker på å flytte i båt og selge huset så må jeg ha mulighet til å drive med det jeg gjorde før. I min sammenheng så er det musikk, så ett par gitarer og noe studioutstyr er ting som blir flytta fra huset og ned i båten, og selv om det ikke tar så alt for mye plass så er det ting jeg vil ha gjemt unna når det ikke er i bruk. Her er en ekstra lugar som er gjort om til lager/verksted/studio ett stort pluss med større båt. Litt usikkert enda, men noe jeg vurderer ved kjøp av båt er plass for dykkekompressor, solceller og jolle osvosv. Skal man bo ombord å ligge mye for anker er jeg avhengig av en god del solceller for å være selvforsynt med strøm, eventuelt en generator osv, dette er utstyr som tar ufattelig stor plass og er bortimot umulig i en liten seilbåt. Man kan klare seg med en mindre båt, men for min del sånn som planen er for tiden så må jeg ha en båt med god plass og muligheter. De eneste fordelen jeg ser med en mindre båt er håndteringen og muligens havnepriser, men håndteringen var ekkel med mindre båt i starten også, så det er nok bare en vanesak. Hvor mye jeg får for huset, og hva som er tilgjengelig ved det tidspunket avgjør nok hva jeg går for. Men akkurat nå så frister det med en Sun Kiss. Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 8.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 8.Mars.2018 Bra du har valgt gitar, og ikke piano eller klaver Før du laster ombord kompressor og annet dykkerutstyr bør du tenke på at det er mye vekt, i tillegg til plassen det tar. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.