Jump to content

Kan rørlegger montere kuleventil i båt?


MegaTrondy

Recommended Posts

Rørleggere i områder med mye båter pleier å ha erfaring med slikt.

Har selv brukt rørlegger ved bytte av store gjennomføringer på trange steder - de har verktøyet som gjør jobben så mye lettere, og så kan de dette med å få det tett permanent. Føler trygghet ved å la fagfolk ta seg av noe så kritisk viktig. 

 

Og skulle det skje noe er det vel heller ikke ugunstig forsikringsmessig å ha papirer på at en fagmann har gjort installasjonen.

Link to post
EiSvIn skrev for 10 timer siden:

, en rørlegger som aldri har vært i båt hadde jeg latt være - og heller overlatt det til en annen båtkyndig handyman.

Enhver rørlegger bør være i stand til å montere en kuleventil i en båt slik at det blir tett. Hvis ikke bør han kjøre opp til fylkeskontoret og levere inn fagbrevet sitt asap. Det er kanskje snakk om 0,2 - 0,5 bars overtrykk, så det meste blir tett. Forbauser meg ikke om det blir tett om du legger litt Hubba-Bubba i gjengene og skrur til :giggle:

 

Rent bortsett fra det støtter jeg deg (trådstarter altså) 100% i å sette bort monteringsjobben til en fagmann om du ikke føler deg komfortabel med å gjøre det selv. Det er jo tross alt en viktig installasjon!

 

bellen skrev 3 minutter siden:

Jeg bruker stort sett kun gjengetape, det blir alltid tett og har holdt seg tett i mange år. Noen sier at gjengetape ikke er bra, men den erfaringen har ikke jeg.

Gjengetape holder tett på trykk opp i mange hundre bar. Frykten mot gjengetape er meget overdrevet. Ulempen er at man ikke kan skru fittingsen noe tilbake for å få passelig indeksering. Personlig sverger jeg til hamp og guffe (unilock e.l.). Blir alltid tett, holder alltid tett, lett å demontere, kan skrus mye fram og tilbake under montering uten at det blir lekk, og sist men ikke minst; billig (viktig poeng for folk fra Hvaler :giggle:)

 

Link to post

Fordelen med hamp og gjerne tjære eller lignende guff er at man kan vri både en og 2 gjenger frem og tilbake uten at det blir lekkasje av det. 

 

Med gjengetape kan man stramme til mer etter det er montert, men tørner man den litt tilbake kan det fort oppstå en lekkasje. Det er dog viktig at både hamp og gjengetape er rullet på riktig vei på gjengene for at man skal være sikker på å oppnå tilstrekkelig resultat.

 

Locktite er også likt, her kan man tørne både av og på, helt til det herder. Etter det har herdet oppstår det veldig fort lekkasje om man prøver å gjenge den noen vei. Iallefall disse gule rør-tett produktene jeg har vært borti. Her er det viktig at begge parter er veldig rene og fettfrie før man monterer.

Link to post
Komodo skrev for 9 timer siden:

og sist men ikke minst; billig (viktig poeng for folk fra Hvaler :giggle:)

 

bellen skrev for 8 timer siden:

Billig er også viktig på Sunnmøre, helst skal jeg kunne tjene penger på det også :giggle:

 

God fredagsunderholdning å lese enkelte tråder, rene gullrekka. :thumbsup:

 

Bortsett fra det, støtter jeg gjerne tvilen ved bruk av gjengeteip. Jeg har sluttet å bruke det, svigersønn som er rørlegger sier det er grei metode, men advarer mot å vri tilbake dvs. justere koblingen. Da føler jeg meg tryggere med hamp.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Santa_Claus skrev 1 time siden:

"både hamp og gjengetape er rullet på riktig vei på gjengene"

 

Hva er riktig vei?

En huskeregel...

Hold delen som skal pakkes i venstre hånd ta tape-rull / hamp i høyre hånd og følg klokka når en legger på.

tape er bra hvis en  har planer om å demontere, tett det og men ikke trekk tilbake.

Hamp og Permatex  er det den gamle garden liker. holder inn i evigheten.

Jeg har i grunn brukt mye Locktite med topp restltat. 

At delene er fri for fett er et must. 

 

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
MegaTrondy skrev for 4 timer siden:

Hvis jeg skal bruke locktite er det bare å kline på slik at det tyter ut og skru til så skal det blir tett? Har ikke så mye erfaring med dette men vet mange bruker det til lekkasjer mm. Men er vel ikke så lett å få opp igjen?

 

Kjenner du en rørlegger eller en mekaniker som kan dette med å montere gjengede deler? I så tilfelle kan du spørre om du kan få et lite "minikurs" i å pakke gjenger. Det er en kunnskap du utvilsomt vil ha nytte av mange ganger som båteier :yesnod: Hadde du bodd i nærheten her kunne du kommet hjem til meg så skulle du fått et kurs i forskjellige metoder.

 

Mange gjentar dette med at gjengetape ikke kan skrus tilbake, noe jeg også kommenterte lenger opp. For min del utgår derfor gjengetape ved montering av skroggjennomføringer og ventiler. Når man setter på ventilen vil man gjerne at hendelen skal peke en bestemt vei. Skrur man bare til det stopper vil hendelen garantert peke en annen vei en det man ønsker, og skrur du tilbake til ønsket posisjon vil det lekke. Her kommer fortreffeligheten med hamp inn.

 

Et annet tips er at du (før du pakker gjengene) skrur ventilen på gjennomføringen helt til den bunner. Skru den så tilbake til ønsket posisjon. Så skrur du den helt av og teller antall tørn til den er av. Så pakker du gjengene og skrur den til med det antallet tørn du telte. 

 

Santa_Claus skrev for 4 timer siden:

"både hamp og gjengetape er rullet på riktig vei på gjengene"

 

Hva er riktig vei?

Jeg har sett mange som har lagt på gjengetape feil vei, så det er fullt mulig :yesnod:

 

Et tips for å øve på akkurat det er å ta en rørdel med utvendige gjenger i høyre hånd. Hold rullen med gjengetape i venstre hånd, og teflonbåndet mellom tommelen og pekefinger, da har du kontroll. Så legger du på en runde med tape ved å skru rørdelen inn som en skrue, da blir det riktig vei. Legg så teflonbåndet over enden slik at det blir låst. Så legger du på ønsket mengde tape ved å fortsette å "skru rørdelen inn" med høyre hånd samtidig som du holder gjengetapen i ro med venstre. Legg på så stramt at båndet former seg etter gjengeprofilen. Hvor mye du skal legge på avhenger av klaringen i gjengene samt hvor tykk gjengetapen er (det finnes flere typer).

 

Når man pakker en skroggjennomføring går dette dårlig. Da står jo gjennomføringen fast, gjerne på et litt utilgjengelig sted, så da må man tenke seg litt mer om slik at man ikke vikler hampen, tanntråden, eller hva man måtte bruke feil vei.

 

Det er en drøss med videoer på youtube om dette, her er en

 

 

Temaet har jo også vært diskutert en haug med ganger før. Men nå handlet jo denne tråden i utgangspunktet om å sette bort jobben til en fagmann, så dette ble jo litt avsporing :blush:

 

 

hanto1 skrev for 2 timer siden:

Silver Seal. Tetter og forhindrer skjæring av gjenger.

Jeg har heller ikke hørt om Silver Seal, men ut fra linken til Roger-jo ser det jo ut som om det er snakk om teflonbånd. Hva skiller "Silver Seal" fra gjengetape som vi andre er vant med?

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...