Jump to content

Er trimflaps nødvendig på en 18 fots båt ?? ( v-bunn fordeler)

Ficher

Recommended Posts

Jeg heller til at trimflaps i de aller fleste tilfeller ikke er nødvendig. Det er langt bedre å skaffe balanse i bpten gjennomn å flytte vekt. Enten i lengden eller på tvers. Om båten er feilkonstruert med feil balanse i båten, gjerne i langderetning vill ejeg forsøkt å gjøre om ved å endre plassering av batteri, tanker, oppbevaring av dregg/anker etc for å bøte på dette.

Akkurat for vind så er det noe som påvirker over kortere perioder og jeg hadde ikke brydd meg.

Behovet for stabilisering kommer ac flere grunner, blant annet kommer det an på skrogform og om det er et vindfang av et overbygg til stede.

En kamerat har en eldre Windy på 24-25 fot. Denne er veldig rank, altså ustabil i begynnelsen av krenging og mer stabil mot slutten av krengingen. Siden denne båten er lang og smal og har ganske høyt overbygg legger den seg noe veldig, både i vind og til dels i bølger fra visse retninger i forhold til fartsretningen. Uten noen form for stabilisering hadde han sannsynligvis ikke fått med seg kona på tur. I hans tilfelle har han interceptorer, som gir en lignende effekt som trimplan. Disse er både manuelt styrte og automatiske (sensorstyrt), med følgen at båten ligger ganske så stabilt i sjøen, nesten uansett vind og vektfordeling.   Båten fungerer uten stabilisering, men det er sannelig mer behagelig med. Hadde det ikke vært for det ustabile skroget hadde det for Windyens del ikke vært behov for justeringer i hekken, selv om det kan være greit å få løftet raua når man skal opp i plan. 

Ficher; hvilken båt er det her snakk om?

Trimplan er mest aktuelt for større båter som enten er tunge å få i plan eller sidevindsfølsomme.

I mindre båter er enkle vektforskyvinger løsningen, slik som at en person flytter seg forover eller til siden.

Ved sterk sidevind lønner det seg å prøve å finne den mest behagelig vinkelen og farten mot bølgene.

Trimplan er ikke det viktigste ved valg av båt. Slikt utstyr kan du ettermontere senere.

Selve båten er viktigst, med kraftig motor med trim funksjon og en god propell.

Til en båt i denne størrelsen, vil jeg anbefale å heller bruke penger på hestekrefter enn trimplan.

"for å utnytte v-bunn fordelene". :thumbsup:

Redigert av Kaare Draco (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...