Ficher Startet 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2018 Er trimflaps nødvendig på en 18 fots båt for og utnytte V-bunn ferdigheter ? Blir V-bunn ferdigheten på en 18 /20 fots båt ødelagt når fører/kaptein gjør at båt" ligger på siden" i 20-25 knops fart ?? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 22.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2018 Trimflaps er ikke nødvendig, men kan være en fordel i en del situasjoner. Med trimflaps kan du rette båten opp hvis den er skjev pga sidevind eller last, båten vil gå lettere på plan ved å kjøre flaps ned. Hvis du oppgir hvilken båt det gjelder kan det hende noen her inne har erfaring med akkurat den båttypen...... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Jeg heller til at trimflaps i de aller fleste tilfeller ikke er nødvendig. Det er langt bedre å skaffe balanse i bpten gjennomn å flytte vekt. Enten i lengden eller på tvers. Om båten er feilkonstruert med feil balanse i båten, gjerne i langderetning vill ejeg forsøkt å gjøre om ved å endre plassering av batteri, tanker, oppbevaring av dregg/anker etc for å bøte på dette. Akkurat for vind så er det noe som påvirker over kortere perioder og jeg hadde ikke brydd meg. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Behovet for stabilisering kommer ac flere grunner, blant annet kommer det an på skrogform og om det er et vindfang av et overbygg til stede. En kamerat har en eldre Windy på 24-25 fot. Denne er veldig rank, altså ustabil i begynnelsen av krenging og mer stabil mot slutten av krengingen. Siden denne båten er lang og smal og har ganske høyt overbygg legger den seg noe veldig, både i vind og til dels i bølger fra visse retninger i forhold til fartsretningen. Uten noen form for stabilisering hadde han sannsynligvis ikke fått med seg kona på tur. I hans tilfelle har han interceptorer, som gir en lignende effekt som trimplan. Disse er både manuelt styrte og automatiske (sensorstyrt), med følgen at båten ligger ganske så stabilt i sjøen, nesten uansett vind og vektfordeling. Båten fungerer uten stabilisering, men det er sannelig mer behagelig med. Hadde det ikke vært for det ustabile skroget hadde det for Windyens del ikke vært behov for justeringer i hekken, selv om det kan være greit å få løftet raua når man skal opp i plan. Ficher; hvilken båt er det her snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
Ficher Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Hei . Takk for svar. Ser på litt forskjellige båter i 18-19 fots området. En av disse er Hobby 540 CC med en bredde på hele 230 cm. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) Trimplan er mest aktuelt for større båter som enten er tunge å få i plan eller sidevindsfølsomme. I mindre båter er enkle vektforskyvinger løsningen, slik som at en person flytter seg forover eller til siden. Ved sterk sidevind lønner det seg å prøve å finne den mest behagelig vinkelen og farten mot bølgene. Trimplan er ikke det viktigste ved valg av båt. Slikt utstyr kan du ettermontere senere. Selve båten er viktigst, med kraftig motor med trim funksjon og en god propell. Til en båt i denne størrelsen, vil jeg anbefale å heller bruke penger på hestekrefter enn trimplan. "for å utnytte v-bunn fordelene". Redigert 24.Februar.2018 av Kaare Draco (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.