Førstefender Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 finnstru skrev 33 minutter siden: Biltemas strekk-avlastere i gummi sprekker i gummien etter ett par år. Maritims (i myk gummi) som koster det dobbelte av Biltemas gjør ikke det. Og det gjelder trolig generelt att hardere/billigere gummi har begrenset levetid (de har fått noen i hard billig Gummi på Maritim nå, dem kjøper jeg ikke). Men Biltemas funker helt fint når de er Vel.. innlegget du svarer på er snart 4 år gammelt, tipper de har handlet både tau og strekk-avlastere nå. Mine strekk-avlastere fra Biltema er forøvrig like fine, kjøpt inn i 2013, båten veier 16tonn, så jeg har de store. Link to post
Hakkannen Svart 26.September.2021 Link til dette innlegget Svart 26.September.2021 (redigert) finnstru skrev for 10 timer siden: må jeg lage smertinger selv ?, eller er det noen som vet om det går og få kjøpt ? (eller surre noe rundt ? hva ?) Jeg bruker avtappingsslange som smertinger på de flettede fortøyningstauene med spleiset løkke fra Biltema. 10-11 tonn båt som ligger rimelig værutsatt til. Helt greie tau synes jeg, holder godt med smertinger over halegattene. Klipper slangen til lenger på 30-40cm og trer disse på fra endene uten løkke. De eldste (springene mine) har holdt fint i 8-9 år nå, uten å slite seg gjennom slangebitene og uten nevneverdig slitasje på tauverket på typiske slitasjepunkter. Biltemas rykkdempere (av «forsheda-typen») sprekker opp etter noen år ja, selv om de fint kan holde 5-6 år uten å sprekke opp for mye, i alle fall etter min erfaring. Likevel er det en rimelig investering å gå for ekte Forsheda, disse holder lengre, selv der det blåser og rykker litt. Redigert 26.September.2021 av Hakkannen (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn