paulseen Startet 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 23.Februar.2018 Hei, Skal anskaffe ny propell til min Mercruiser 1,7 dti med Alpha One drev generasjon 2. Progress anbefaler 14 1/2 x 19 Ballistic-propell med 3 blader, mens Nidelv anbefaler 14 1/4 x 21. Båten er en Nidelv 690 Sport. Noen som erfaring med propellbytte på denne motoren/drev? Resultat? Ser det ligger en Ballistic-propell på Finn, men den er brukt på utenbordsmotor. Er det mulig å bruke denne, men bytte innmaten (hub)? Noen som kjenner til dette? Takk på forhånd! Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Det blir nok enklere å vurdere om du har litt mer info. Hva står på båten i dag og hvilken fart og turtall får du max? Hvorfor vil du bytte propell? Når det er sagt undres jeg litt over Ballistic på denne båten. Nå er riktignok Progress importør av Ballistic-propellene - eller rettere sagt Michigan Wheel som lager Ballistic og flere andre typer propeller. Jeg hadde vel kanskje sett for meg en annen type propell på en slik båt/motorkombo. Men, men - kanskje noen har gode tips eller erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Takk for svar, @Solseng. Har leita etter tall på drev og propell, men finner det ikke ... Regner dog med at det er en standard propell som sitter på - i aluminium. Får ca 4100 (hvis jeg husker riktig fra i høst - kan ha vært lavere) nå, men motor har et maks turtall på 4400 o/min. Vil bytte propell for å få høyere maksfart, da jeg får ut 24-25 knop i dag. Nidelv melder som sagt at denne går i ca 28 knop med oppgitt propell over. Hvorfor ikke Ballistic på denne motor/båt-komboen? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Jeg forbinder Ballistic først og fremst som et propellvalg for raskere og lettere båter. Har også lest at holdbarheten kanskje ikke er allverdens. Jeg ville kanskje heller satset på en grei allround-propell. Her har sikkert andre mer erfaring. Motoren har max turtall på 4400rpm og sannsyligvis har du er gearratio på 2:0 eller 1:94. Når jeg legger inn 2:0, 19" og 15% slipp får jeg 29 knop. Så du skal iallefall ikke ha 21". 19" høres riktigere ut hvis du har gearratio på 2:0 eller 1:94. Kanskje til og med 17" er fornuftig? Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 23.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Hei igjen, @Solseng. Takk for svar. Hva brukte du for beregningen over? Har du noen anbefalinger for valg av propell-produsent, hvis Ballistic ikke er å anbefale? Erfaring ift stål og aluminium? Har stål mye større effekt enn alu? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 (redigert) Jeg bruker denne greie kalkulatoren: http://rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm Slip-prosenten blir et guestimate hvis man ikke har nøyaktig måling av fart, turtall og har rett tall på motor rpm og girutveksling. Produsenten av Ballistic lager også en serie som kalles Apollo. Mulig en slik vil fungere minst like bra. https://www.miwheel.com/ Ellers har Solas et greit utvalg og generelt god kvalitet. Mercury er dog kanskje den fremste produsenten av kvalitetspropeller. Yamaha/Turbo lager også bra propeller, men det sies at det er vrient å få tak i for tiden. Det samme gjelder Quicksilver (Mercurys budsjett-serie) grunnet produksjonsbegrensninger. Det skiller fort noen tusenlapper mellom de billigste og de dyreste, men det er viktig å finne frem til en god propell siden båtens ytelse er ganske avhengig av dette. Det er dog litt vrient å sirkle inn den optimale propellen sånn uten videre. Hvis man f.eks. går fra aluminium til stål, så må man gjerne forandre på pitch også. Normalt er det tryggest å forholde seg til båtprodusent som (forhåpentligvis) har testet ulike propeller, men det testes som oftes under svært gunstige forhold. I realiteten oppnår man gjerne ikke helt den samme farten når båten over tid er blitt lastet opp med krimskrams og forholdene er som de er. Jeg synes iallefall 21" høres optimistisk ut, og ville ikke stolt på Nidelv her. Jeg ville gått for Apollo A-series i enten 17" eller 19". Evt. noe lignende fra Solas, Mercury. Redigert 23.Februar.2018 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Her er en som testet ulike propeller en Ibiza 21 med samme motor. Den ble levert med 2,00:1 i utveksling. Båt er 21 fot og ca 1500kg, er nok en del lettere enn din Nidelv. Gir en liten pekepinn om forskjellene med ulike propeller. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Sørlandet2 Svart 23.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2018 Jeg ville kontaktet http://www.winracepropellers.no Flinke folk, som holder til i nabolaget hvor din båt ble presentert. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) Jeg har litt praktisk erfaring med dette. Hadde akkurat samme båt/motor og bytta fra standard propell til Balistic stål propell, og opplevde overhode ingen økt fart, men økt kavitering i sving. Så dette hadde jeg ikke lagt penger på. Motoren er i grenseland på denne båten, så pass godt på motoren din. De har en tendens til å havarere pga waste gate ventil som setter seg. Om du kjører mye med last ombord kan du kanskje vurdere å gå ned i propellstørrelse og latt motoren jobbe litt lettere og da miste et par knop i toppfart Redigert 24.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) @Sørlandet2: Takk for tips - skal sjekke ut :) @Bitteliten: Takk for erfaringsdeling. Husker du hvilke dimensjoner du hadde på din propell? Du hadde alu, og ikke stål? Er klar over at motoren er i grenseland, og derfor viktig å passe på. Tok en storservice nå i fjor høst på motor/drev. Ønsker nå å se på muligheten for å finne en propell som passer båten/motor utmerket. Redigert 24.Februar.2018 av paulseen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Takk for utfyllende informasjon med råd og tips, @Solseng :) Skal sjekke ut forslagene, og høre med noen forhandlere. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) Jeg hadde stål propell. Waste gaten kan du sjekke selv. Sjekk at staget beveger seg. Jeg hadde valgt mercruiser propell, og gått ned ett hakk fra standard ? Redigert 24.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Takk, @Bitteliten. Hører med en Mercury/Mercruiser-forhandler om propellanbefaling. ? Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Hvilken fart fikk du med stålpropellen, @Bitteliten? Ca marsjfart? Takk for svar ?? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) Dette er maange år siden, 2004ish om jeg husker rett ? 29 på topp uansett propell. Marsjet rundt 22 på 3800-4000rpm mener jeg å huske. Vi var veldig fornøyde med den båten. Litt tung opp i plan med last, men med trimplan funka det greit. Redigert 24.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Da ser det ut til at jeg har feil propell - får maks 24-25 knop - men ikke topp turtall. Du husker ikke dimensjon på propell ca? Nå spør jeg mye her, men takker så mye for hjelp. Jeg er også veldig fornøyd med båten ? Rålekker båt, men måtte ned på motorstørrelse ift budsjett. Synes ikke motoralternativet er aller verst ... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Desverre, det husker jeg ikke. ?. Båten ble solgt i 2003 ? om din topper 25 kan det være eiere før deg har vært kloke og gått ned en str på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Hehe, ja. Var den tung å dra i plan med det oppsettet du hadde, eller gikk det greit? @Bitteliten Viktig ift om motoren jobber tungt eller lett. Uansett - takk for tips og råd. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Med 2 voksne og 2 barn var den helt ok, men drev og flaps måtte brukes aktiv. Motoren skal gå lett. Med større propell får du nok noen knop høyere toppfart, men motoren jobber tyngre på marsjfart og opp i plan. Mtp at disse motorene har en historie på havarier som er dyre ville jeg vært forsiktig. Og sjekket waste gate staget ofte. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Jeg er enig med Bitteliten om at det kan være smart å ha en lett propell som lar motoren jobbe lett og som gir god akselerasjon opp i plan. Jeg er litt usikker på hva som blir best av 17" og 19" propell. En 17" burde la deg oppnå max turtall på full gass med lett/moderat lastet båt, og burde gi toppfart på 26-27 knop. Mulig en 19" vil gi deg 1-2 knop mer, men samtidig litt lavere turtall og litt tregere opp i plan? Hvis du er villig til å ta en sjanse og teste ut i praksis, så ligger det en orginal 17" Mercury-propell på Finn nå med hubkitet du trenger. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=107576094 Jeg hadde kanskje tatt sjansen på den. Veldig grei pris, ny og den er neppe langt unna hva du er på jakt etter. I værste fall kan den selges igjen uten veldig stort tap, eller rett og slett være en reservepropell/feriepropell når man er tungt lastet. Sitér dette innlegget Link to post
paulseen Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Strålende, @Solseng! Har tatt kontakt for å høre nærmere om propellen du linket til. Takk for tipset. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.