Karlsenkystfiske Startet 24.Februar.2018 Del på Facebook Startet 24.Februar.2018 Drister meg nok en gang til å spørre dere til råds. Har i det siste hatt problemer med å få giret på min 90HK Mitsubishi innenbordsmotor til å koble 100% inn. Når det er skikkelig inne får jeg ca 7 knops fart. De gangene jeg "mislykkes" får jeg bare 5 eller 6. For å utelukke tull med kontrollkabelen kobler jeg inn direkte på "tappen" på selve giret. Er det noe som kan gjøres, bortsett fra å ta giret på land og overhale hele greia? Innkoblet posisjon I Utkoblet Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Forward clutch slurer. Det ligger an til en liten reparasjon. Giret må ut av båten. Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 24.Februar.2018 Del på Facebook Svart 24.Februar.2018 Prøv å kople fra gearbetjeningen og legg den i gear med å betjene selve geararmen. Om den ikke slurer, så skyldes det at gearbetjeningen ikke er riktig justert. Se på vinkelen på geararmen når den er frakoplet gearbetjeningen og manuelt lagt i gear mot vinkelen den får når den legges i gear med gearbetjeningen. Er det forskjell på vinklene? Juster gearwirens lengde. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Karlsenkystfiske Svart 25.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 arkmarin skrev for 23 timer siden: Prøv å kople fra gearbetjeningen og legg den i gear med å betjene selve geararmen. Om den ikke slurer, så skyldes det at gearbetjeningen ikke er riktig justert. Se på vinkelen på geararmen når den er frakoplet gearbetjeningen og manuelt lagt i gear mot vinkelen den får når den legges i gear med gearbetjeningen. Er det forskjell på vinklene? Juster gearwirens lengde. Det slurer vanligvis ikke når jeg legger inn med å betjene selve geararmen. Men det har skjedd det også :/ Når geararmen er i nøytral er det ingen vinkel mot kontrollkabelen. Selvfølgelig litt vinkel når den er innkoblet fram og revers. Har det noe for seg å justere slik at det ikke er vinkel når det er innkoblet? Heter det "geararm" eller det bare hva du kaller det? Hulda skrev On 24.2.2018 at 11.07: Forward clutch slurer. Det ligger an til en liten reparasjon. Giret må ut av båten. Hørtes ikke helt lite ut :S Tro hva kan finne seg et brukt gir for... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Clutcher blir slitt. Vandringen på girarmen på mekaniske gir blir større. Girarmen på bildet nærmer seg 180 grader. Der er ikke mer å gå på. Forward Clutch er utslitt. Jeg kjøpte et lagret- ikke brukt gir (ZF HS45A) for kr. 22 000 inkl. ny demperplate (som også er fornuftig å skifte i samme slengen). Du kan se detaljene under 'byggingen av Hulda'. Mitt gamle PRM 402 solgte jeg for 8 000 kroner. Det var så godt som nytt. Begge girene vil kjøre på motoren din. Du må passe på korrekt utveksling. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Vet ikke om det kan være noe her å vurdere? https://www.lancingmarine.com/gearboxbargains.pdf Eller her, du må scrolle litt nedover: https://www.lancingmarine.com/bargain_list.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Froggy Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Har du sjekket hvor mye ny kon koster? Og hvor lett / vanskelig den er å skifte? jeg vet ikke om dette kan sammenlignes, men jeg byttet selv på mitt 290DP drev. Tok meg ca. 1time etter demontering av drev. Kost ca. 5000,- Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Froggy skrev On 25.2.2018 at 15.05: Har du sjekket hvor mye ny kon koster? Og hvor lett / vanskelig den er å skifte? jeg vet ikke om dette kan sammenlignes, men jeg byttet selv på mitt 290DP drev. Tok meg ca. 1time etter demontering av drev. Kost ca. 5000,- Er det clutch du mener? Jeg har ingen aning, men hvis det er mulig, så er det jo å foretrekke da jeg slipper å krane ut giret og alt det styret! Hvor fikk du tak i det du trengte? Gudrun skrev On 25.2.2018 at 13.16: Vet ikke om det kan være noe her å vurdere? https://www.lancingmarine.com/gearboxbargains.pdf Eller her, du må scrolle litt nedover: https://www.lancingmarine.com/bargain_list.pdf Wow! Tusen takk :) Synes de prisene virker veldig fornuftige!? Blir jo selvfølgelig noen lapper i frakt. Men likevel! Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 7.Mars.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Hulda skrev On 25.2.2018 at 12.25: Clutcher blir slitt. Vandringen på girarmen på mekaniske gir blir større. Girarmen på bildet nærmer seg 180 grader. Der er ikke mer å gå på. Forward Clutch er utslitt. Jeg kjøpte et lagret- ikke brukt gir (ZF HS45A) for kr. 22 000 inkl. ny demperplate (som også er fornuftig å skifte i samme slengen). Du kan se detaljene under 'byggingen av Hulda'. Mitt gamle PRM 402 solgte jeg for 8 000 kroner. Det var så godt som nytt. Begge girene vil kjøre på motoren din. Du må passe på korrekt utveksling. Hvordan finner jeg utvekslingen jeg har nå? Måler farta på akslingen? :) Vet ikke om ZF 45A er samme? Folka som Gudrun linket til selger nye slike for 1200 pund! Ikke ille det! Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 7.Mars.2018 Del på Facebook Svart 7.Mars.2018 Utvekslinga står stempla på merkeplata til gearet. ( viss du kan finna denne ) Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 17.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.April.2018 Havlengt skrev On 7.3.2018 at 9.47: Utvekslinga står stempla på merkeplata til gearet. ( viss du kan finna denne ) Har funnet merkeplata men den er helt uleselig! men jeg har funnet noen tall og bokstaver fremme på giret nede ved akseltappen! KK 1612 TK P8411 Tror jeg det står :) Sitér dette innlegget Link to post
HenrikN Svart 17.April.2018 Del på Facebook Svart 17.April.2018 På det første bildet er det to plater. På den "nederste", avlange identifikasjonsplaten er det slått inn verdier. Disse kan være vanskelig å lese, lett polering/sliping kan gi leselige verdier. På mitt gear pusset jeg med 1200 papir. Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 22.April.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.April.2018 Havlengt skrev On 7.3.2018 at 9.47: Utvekslinga står stempla på merkeplata til gearet. ( viss du kan finna denne ) Tenker at utvekslinga må være 4,11 er ikke det en ganske vanlig utveksling? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.