Lars H. Startet 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2018 Hei. Jeg har C-map kart på kartplotter som hovedopplegg i båten. For supplering/backup har jeg OpenCPN på to Windows laptop'er som kjører "C-map" og tyske NV rasterkart. Nå har endelig både Trude og jeg fått oss smarttelefoner og Trude også et nettbrett. Alt Samsung Galaxy xxx med android. Og da kunne det jo vært artig med OpenCPN på disse enhetene også. Jeg lastet derfor ned og installerte en app for OpenCPN på min smarttelefon, men hvordan får jeg lagt inn kart og plugins? Er det kanskje mulig å koble PC og telefon sammen med USB-kabel og overføre kart fra PC'n slik? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Jeg har kartene i en skytjeneste, google drive, og laster de ned derfra. Har også kopi av ruter og waypoints der. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Jeg har så vidt vært innom Dropbox og har en konto der. Kan jeg ha kartene der? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bårdp Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Er det ikke greit å ha kartene lagret lokalt slik at du ikke trenger nettilgang for å bruke de? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Jo da, og nå har jeg fått lastet over kart. Men de mangler mye info, staker, lykter tekst osv, så her har jeg litt å grave i. Litt forskjell på en skjermdump fra mobilen og fra PC'n! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Roger jo Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) Har du gratisversjon eller betal uansett har du lastet ned/instalert oeSENC Plugin l Redigert 24.Februar.2018 av Roger jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Jeg har gratisversjonen. Nå er jeg igang med å laste ned oeSENC, men det tar tid eller har stoppet opp. Skjermen viser: Avventer bekreftelse . . . Og klikker jeg på: INSTALLER OSECE UTVIDELSE, kommer det opp sending oeSENCE_plugin.zip Jeg får vente noen minutter før jeg går tilbake og gjør et nytt forsøk. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Bårdp skrev On 24.2.2018 at 13.20: Er det ikke greit å ha kartene lagret lokalt slik at du ikke trenger nettilgang for å bruke de? Vis hele sitatet Som backup som jeg kan laste ned til nye enheter eller ved re-install osv. Og ruter osv for å dele mellom enheter. Kartene er selvsagt på enhetene som er i bruk. Greit å ha alt på en plass. Dropboks kan jeg ikke noe med. Syns Google sin egen variant fungerer greit og samspillet med google docs, chrome og alle andre google og androide greier er veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Så byttet jeg over til betalversjonen, og dermed fungere det utmerket både på mobil og nettbrett. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jtfidje Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Man skal slippe å måtte betale for denne appen. OpenCPN er open source. Ser det er flere som har litt problemer med kart som ligger på et SD kort, men som har klart å få lastet dem inn. Skal prøve å få det til selv og hvis det går greit hjelper jeg gjerne til hvis andre har problemer med å få lastet inn kart i den "ordentlige" appen som er gratis. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 jtfidje skrev On 27.2.2018 at 18.34: Man skal slippe å måtte betale for denne appen. OpenCPN er open source. Vis hele sitatet Du trenger ikke betale hvis du klarer å kompilere kildekoden selv for android. Sitér dette innlegget Link to post
jtfidje Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 shipahoy skrev On 27.2.2018 at 19.17: Du trenger ikke betale hvis du klarer å kompilere kildekoden selv for android. Vis hele sitatet Den ligger gratis i Play Store hos meg hvertfall? Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Bare en gammel versjon. Den er ikke oppdatert siden nov 2016. Betalversjonen er oppdatert jan 2018. Gratisversjonen ble laget som en protest mot at betalingsversjonen brøt GPL lisensen. Etter at dette ble fikset så har ikke gratisversjonen blitt oppdatert. Sitér dette innlegget Link to post
jtfidje Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 shipahoy skrev On 27.2.2018 at 19.33: Bare en gammel versjon. Den er ikke oppdatert siden nov 2016. Betalversjonen er oppdatert jan 2018. Gratisversjonen ble laget som en protest mot at betalingsversjonen brøt GPL lisensen. Etter at dette ble fikset så har ikke gratisversjonen blitt oppdatert. Vis hele sitatet Aha jeg forstår. My bad Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) jtfidje skrev On 27.2.2018 at 18.34: Ser det er flere som har litt problemer med kart som ligger på et SD kort, men som har klart å få lastet dem inn. Vis hele sitatet Problemet mitt med gratisversjonen av OpenCPN var at jeg ikke fikk oeSENC installert. Å legge inn kart, var ikke noe problem. Jeg koblet bare mobilen/nettbrettet til PC'n (der jeg hadde kartmappen) med en kabel og kopierte over til passende sted. Redigert 27.Februar.2018 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.