Jump to content

OpenCPN kartprogram på android nettbrett/smarttelefon?

Lars H.

Recommended Posts

Hei.

Jeg har C-map kart på kartplotter som hovedopplegg i båten. For supplering/backup har jeg OpenCPN på to Windows laptop'er som kjører "C-map" og tyske NV rasterkart.

Nå har endelig både Trude og jeg fått oss smarttelefoner og Trude også et nettbrett. Alt Samsung Galaxy  xxx med android. Og da kunne det jo vært artig med OpenCPN på disse enhetene også. Jeg lastet derfor ned og installerte en app for OpenCPN på min smarttelefon, men hvordan får jeg lagt inn kart og plugins? Er det kanskje mulig å koble PC og telefon sammen med USB-kabel og overføre kart fra PC'n slik?

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jo da, og nå har jeg fått lastet over kart. Men de mangler mye info, staker, lykter tekst osv, så her har jeg litt å grave i.

Litt forskjell på en skjermdump fra mobilen og fra PC'n!

opencpn_mobil.jpg.608e50983712809d4504204877ee2e30.jpg

opencpn_pc.jpg.97b74530969fc50d6722e42f58fc92cd.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har gratisversjonen. Nå er jeg igang med å laste ned oeSENC, men det tar tid eller har stoppet opp. Skjermen viser: Avventer bekreftelse . . . Og klikker jeg på: INSTALLER OSECE UTVIDELSE, kommer det opp sending oeSENCE_plugin.zip Jeg får vente noen minutter før jeg går tilbake og gjør et nytt forsøk.

Guest Avmønstret#
Bårdp skrev for 2 timer siden:

Er det ikke greit å ha kartene lagret lokalt slik at du ikke trenger nettilgang for å bruke de?

Som backup som jeg kan laste ned til nye enheter eller ved re-install osv. Og ruter osv for å dele mellom enheter.

Kartene er selvsagt på enhetene som er i bruk. 

Greit å ha alt på en plass. Dropboks kan jeg ikke noe med. Syns Google sin egen variant fungerer greit og samspillet med google docs, chrome og alle andre google og androide greier er veldig bra. 

Man skal slippe å måtte betale for denne appen. OpenCPN er open source. Ser det er flere som har litt problemer med kart som ligger på et SD kort, men som har klart å få lastet dem inn. Skal prøve å få det til selv og hvis det går greit hjelper jeg gjerne til hvis andre har problemer med å få lastet inn kart i den "ordentlige" appen som er gratis. 

jtfidje skrev 1 time siden:

Ser det er flere som har litt problemer med kart som ligger på et SD kort, men som har klart å få lastet dem inn.

Problemet mitt med gratisversjonen av OpenCPN var at jeg ikke fikk oeSENC installert. Å legge inn kart, var ikke noe problem. Jeg koblet bare mobilen/nettbrettet til PC'n (der jeg hadde kartmappen) med en kabel og kopierte over til passende sted.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...