Jump to content

Sammenkoble dc ground og ac landstrøm ground...


zainka

Recommended Posts

 Vinterferien har kommet over oss og imens andre tusler rundt på ski så koseleser jeg om grounding vs bonding i båt. Kom over en engelsk artikkel som hadde følgende avsnitt å tilby:

 

If all the metal cases of electrical equipment, along with all metal objects with
a connection to the water, are connected (bonded) together, then if a ground fault occurs
along with a faulty ground path, all these metals will rise in potential together. If you
touch 2 objects that are at 120vac, you will not be shocked since there is no potential
difference and no current will flow. This is what provides personal protection on the
boat. This is the exact reason the ABYC standard recommends connecting the AC
ground system to the DC ground system.

 

Dette var stikk i strid med hva jeg har lest i andre tråder her på forumet og hørt diskutert. Så nå ble jeg en smule usikker. Hugser ikke hva som er på båten min i farta men hvordan står det til hos deg. 

 

Nå er dette en engelsk/uk artikkel. Er det forskjell på jordsystemene som gir ulike anbefalinger??

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

Korrekt fra JRK. Og følger du DSB, så er personsikkerheten ivaretatt, men galvanisk tæring er garantert. Glem det meste av det du får servert fra utenlandske publikasjoner. Hvis du ikke er spesialist innen elektro og korrosjon. Ved derved å kunne skille ut hva som ikke er lov i Norge, og hva som vil kunne bære galt avsted som følge av de forskjellige systemene. I praksis, har du en feil, følger beskrevet system, kan det koste deg et drev i måneden. Eller hvis noen andre har en feil som linker deg inn i en krets.

Link to post

Det kan også vare ett hus/hytte i land der feilen ligger !

vi hadde en kveldskurs i «el ombord» i båtklubben, der vi gikk ned på brygge og målte jorden i eluttaket..... mener vi målte 3V den kvelden....

(dette eksperiment kan du enkelt gjøre selv, en voltmeter mellom jord i en stikkkontakt fra land og en kobberledning ned i sjøen!)

 

jeg har isolasjonstrafo ombord...........innen den kom ombord, kjørte jeg med kappet jordledning, mot alle regler !

men med det opplegget risikerte jeg ikke att min båt/motor_propeller skulle være kommunens jord  i området

 

her er en bra artikkel

https://www.sxk.se/system/files/private/landstrom.pdf

 

nå er den skiven for Sverige, så lovverk er litt forskjell på, men elektronerne kan ikke lese, de oppfører seg likt :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post

Forstår det, men Norge har ikke "nolla", så vi får andre problem, isammen med Albania!!:jollyroger:

Vi har lokal jord og det kan være så mangt. Når jeg jobbet i NRK, var vi på en sending fra en kirke på vestlandet, og jeg måtte dra 400 meter avgårde for å få link samband. Fikk låne strøm hos nærmeste hus. Oi da, her var det 400 volt forskjell på jord het og i tvbussen.

Det var ikke problem for meg da jeg hadde jordutskiller, så det gikk bra.:flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Som sakt så ble jeg usikker på hva som er i min båt men der er ikke skilletrafo.. kun en automatsikkring. Hvordan det står til med jord er jeg usikker på. Skal ned en tur i morgen/mandag så tar en sjekk. 

 

Grunnen til at jeg begynte å lese på dette er fordi jeg vet det er minst en gjennomføring i metall som ikke er bonda. Nå er det meste plastikk gjennomføringer så det er greit, og nevnte gjennomføring ser fin ut utenifra men må sjekke innvendig til våren.

 

Båten er generelt i veldig god stand men elektrisk har det vert flere rare ting. Shunter som ikke har noen mening, vvb montert ned opp og coax til vhf som var full a sprekker og vann inn til det innerste. Så har en jobb å gjøre med å gå i gjennom alt.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

Dette har jeg også fundert på, ulike svar å lese rundt om. Forstår jeg det riktig:

- Dersom jeg beholder koblingen mellom midt-uttak på trafo,  til båtjord (se rød pil i tegning), er det i henhold til forskriftene, men fare for tæring. 

- Dersom jeg fjerner denne koblingen er det ikke i henhold til forskrift, men jeg unngår tæring. 

 

Er jeg helt på jordet..? Huldra hva sier du, virker som du har god peiling på dette (og mye annet) :yesnod:PicsArt_02-24-08_23_04.png.cc623b316e30bb80026345a4ea9b2fc0.png

Link to post

Fulgte ingenting m båten og m tanke på de elementære feilene jeg har sett til nå så borger det for en gjennomgang av anlegget i sitt hele. Tilkoblingen mellom landstrøm og vvb går forresten også via en padde med tre uttak hvorav kun ett da var i bruk. Og padda fant jeg gjemt under dørk ved siden av vvb først i høst når båten kom på land for første gang i mitt eie.

 

Vvb skulle visstnok være montert av kyndige folk men jeg glemte å spørre om hva de var kyndige i.   

 

Ting har da fungert på ett vis og det er jo ikke uhorvelige mengder m elektronikk ombord men surt med alt som dukker opp. Har ikke oppdaget unormal tæring etc. så langt og landstrømanlegget ble nytt i fjor for holviga båthavn hvor jeg ligger etter at det ble privat. Så det hjelper nok på. Var visst en del problemer tidligere.

 

Får ta med svogern ombord siden han har jobbet som installatør og tavlemontør offshore. Greit m litt kompetanse.

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

@Larss1: Nå blir Hulda tillagt mange kvaliteter, elektro er ikke et spesialfelt. Jeg er ikke elektriker. Allikevel: En skilletrafo gjør det elektriske anlegget til et eget 'univers'. Derfor kan du linke alle elementer til trafo nullpunkt og lage eget jordet anlegg. Ut fra hvilken type jordfeilbrytere du bruker vil de kunne løse ut ved jordfeil. Det er altså sikkerheten. I jordledningen vil det ikke flyte strøm når anlegget er elektrisk tett. På ditt anlegg har du en bryter som kobler trafo nullpunkt til landjord, dergjennom resten av båten til landjord når kontakten sluttes. Denne bryteren skal være 'allways open' når båten ligger i sjøen (som på tegningen). Og den skal være 'allways closed' når båten ligger på land og du plugger inn landstrømmen. Hulda har ikke denne bryteren. Og jeg bruker aldri Huldas landstrømanlegg når båten ligger på land. Da trekker jeg om bord egen skjøteledning, jordet til marinaens anlegg. 

 

Altså med bryteren 'allways open', ingen tæring vil kunne skje når båten er i sjøen.

Med bryteren i lukket posisjon i sjøen, tæring vil oppstå. Rett og slett fordi det er potensialforskjell mellom landjord og sjøjord. Merk: Det er ikke noe 'kanskje' i denne påstanden.

 

Hulda har ikke bevisst minus (sort kabel 12 V) til jordingssystemet. Dog i praksis er det slik. Motoren er en-polet og alle elektromotorer med kullbørster vil jorde skroget som er av stål, selv om de i reklamen er to-polet. Her er baugpropellen den største synderen. Men det samme gjelder elektriske wincher, dynamo og selvstarter. 

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Du mener at nevnte forbindelse hverken er rett eller galt, i forhold til forskriften, siden det er montert trafo? Trafoen og landstrømstavlen ble montert denne uken, har ikke koblet 230V jord til felles jordingspunkt ombord enda, fordeler ulemper? Jordingsvenderen du nevner vil som du sier være åpen til enhver tid båten er på sjøen. Jeg har montert denne for å oppfylle forskriftens krav om mulighet til å tilkoble båtens jording til landjord når båten står på land. 

 

Her er trafo og landstrømstavle kommet opp

PicsArt_02-24-09_49_17.png.93fc01c0ada10d1cc24dc4a9971e2c6d.png

Link to post

Ok, jeg får høre med elektriker om det i forhold til forskriften er valgfritt med jordingen (med skilletrafo), og evt fordeler/ulemper. 

 

Stikket du ser er tilkoblet ett av 2 jordfeilbryter i landstrømstavle, den andre jordfeilbryteren er videre til multiplus og båtens 230V system. Dersom f.eks multiplus streiker har man ett uttak før denne. Ledningsbøyen ser nok skarpere ut på bildet enn i virkeligheten. 

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Slik jeg oppfatter instruksen fra Noratel, så kan man velge jordet eller ikke jordet anlegg

Med andre ord uten skilletrafo eller med.. slik at for larss1s anlegg uten skilletrafo ville båtjord alltid være tilkoplet landjord.... (?)

 

 

 

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

Nevnte lenger opp at jeg har en metall gjennomføring som ikke er elektrisk koblet/bondet til jord etc. Ett Lensepumpe utløp kun koblet till en gummislange. Så lenge denne ikke har andre elektriske forbindelser så blir det vel riktig å ikke koble den til jord. En slik kobling ville gi en alternativ vei for evt. Potensialforskjeller i sjøen og dermed også opphav til uønsket elektrolytiske prosesser. Stemmer ikke dette?

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

Zainka.

Slangen eller vannet i denne kan være ledende... og da kan det oppstå galvanisk tæring. 

Det finnes to hovedprinsipper for å forhindre galvanisk tæring.

Felles bonding av alle metalldeler under vannlinjen og en eller flere felles anoder

Individuell anode på hver metalldel

Eller en herlig blanding av begge systemer.

 

Hva slags system man bør velge og hvor stor betydning dette har, avhenger av hvor kompleks båten er. Det er som Hulda skriver baug og hekktruster, dynamo og starter er enheter som påvirker påvirker lekasjestrømmer

Redigert av JRK (see edit history)
Link to post

Der den suverent største synderene er neddykkede lensepumper og ditto nivåbrytere. Disse er normalt tilkoblet så lengen båten ligger i sjøen. Og merk at det heller ikke er alle plastslanger som er elektrisk ikke ledende. Men nå vet jeg ikke om trådstarter har et tæringsproblem. Men det er noe alle bør være obs på: Elektrisk utstyr som alltid er tilkoblet og har tilgang til sjø. Kan også være en antennekabel for den saks skyld. Det er alle disse variablene som gjør det så vanskelig å gi et krystallklart svar. 

Link to post
Hulda skrev for 9 timer siden:

Det er skrevet tonnevis om temaet tidligere. Bare å søke opp. ....

Det er også litt av problemet... det er så mange motstridende skriverier at noen ganger går det litt tullball i hodet mitt. :confused:Men har det store bildet foran meg... må bare få avklart detaljene og det tar sin tid noen ganger.. tusen takk for innspill. :clap:

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...