zainka Startet 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2018 Vinterferien har kommet over oss og imens andre tusler rundt på ski så koseleser jeg om grounding vs bonding i båt. Kom over en engelsk artikkel som hadde følgende avsnitt å tilby: If all the metal cases of electrical equipment, along with all metal objects with a connection to the water, are connected (bonded) together, then if a ground fault occurs along with a faulty ground path, all these metals will rise in potential together. If you touch 2 objects that are at 120vac, you will not be shocked since there is no potential difference and no current will flow. This is what provides personal protection on the boat. This is the exact reason the ABYC standard recommends connecting the AC ground system to the DC ground system. Dette var stikk i strid med hva jeg har lest i andre tråder her på forumet og hørt diskutert. Så nå ble jeg en smule usikker. Hugser ikke hva som er på båten min i farta men hvordan står det til hos deg. Nå er dette en engelsk/uk artikkel. Er det forskjell på jordsystemene som gir ulike anbefalinger?? Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
JRK Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Hei Om du drar 230 volt av in i båten og skal følge forskrifter og DSB sine anbefalinger er dette korrekt. Det finnes en vei å gå for å slippe. Kjøp deg en skilletrafo og du slipper denne koblingen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Korrekt fra JRK. Og følger du DSB, så er personsikkerheten ivaretatt, men galvanisk tæring er garantert. Glem det meste av det du får servert fra utenlandske publikasjoner. Hvis du ikke er spesialist innen elektro og korrosjon. Ved derved å kunne skille ut hva som ikke er lov i Norge, og hva som vil kunne bære galt avsted som følge av de forskjellige systemene. I praksis, har du en feil, følger beskrevet system, kan det koste deg et drev i måneden. Eller hvis noen andre har en feil som linker deg inn i en krets. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Det kan også vare ett hus/hytte i land der feilen ligger ! vi hadde en kveldskurs i «el ombord» i båtklubben, der vi gikk ned på brygge og målte jorden i eluttaket..... mener vi målte 3V den kvelden.... (dette eksperiment kan du enkelt gjøre selv, en voltmeter mellom jord i en stikkkontakt fra land og en kobberledning ned i sjøen!) jeg har isolasjonstrafo ombord...........innen den kom ombord, kjørte jeg med kappet jordledning, mot alle regler ! men med det opplegget risikerte jeg ikke att min båt/motor_propeller skulle være kommunens jord i området her er en bra artikkel https://www.sxk.se/system/files/private/landstrom.pdf nå er den skiven for Sverige, så lovverk er litt forskjell på, men elektronerne kan ikke lese, de oppfører seg likt Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Faxen Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Forstår det, men Norge har ikke "nolla", så vi får andre problem, isammen med Albania!! Vi har lokal jord og det kan være så mangt. Når jeg jobbet i NRK, var vi på en sending fra en kirke på vestlandet, og jeg måtte dra 400 meter avgårde for å få link samband. Fikk låne strøm hos nærmeste hus. Oi da, her var det 400 volt forskjell på jord het og i tvbussen. Det var ikke problem for meg da jeg hadde jordutskiller, så det gikk bra. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Gunga Din Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Faxen skrev 8 minutter siden: Forstår det, men Norge har ikke "nolla", så vi får andre problem, isammen med Albania!! Vet dette, sen jeg flyttet til Norge...... Norge eller Albanien....så holder det med to hull i veggen.......230 V eller 110 V.......så grejjer jeg ombord med em isolasjonstrafo Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
zainka Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Som sakt så ble jeg usikker på hva som er i min båt men der er ikke skilletrafo.. kun en automatsikkring. Hvordan det står til med jord er jeg usikker på. Skal ned en tur i morgen/mandag så tar en sjekk. Grunnen til at jeg begynte å lese på dette er fordi jeg vet det er minst en gjennomføring i metall som ikke er bonda. Nå er det meste plastikk gjennomføringer så det er greit, og nevnte gjennomføring ser fin ut utenifra men må sjekke innvendig til våren. Båten er generelt i veldig god stand men elektrisk har det vert flere rare ting. Shunter som ikke har noen mening, vvb montert ned opp og coax til vhf som var full a sprekker og vann inn til det innerste. Så har en jobb å gjøre med å gå i gjennom alt. Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Det skal foreligge samsvarserklæring fra godkjent installatør når det gjelder fast montert 220 V. Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Dette har jeg også fundert på, ulike svar å lese rundt om. Forstår jeg det riktig: - Dersom jeg beholder koblingen mellom midt-uttak på trafo, til båtjord (se rød pil i tegning), er det i henhold til forskriftene, men fare for tæring. - Dersom jeg fjerner denne koblingen er det ikke i henhold til forskrift, men jeg unngår tæring. Er jeg helt på jordet..? Huldra hva sier du, virker som du har god peiling på dette (og mye annet) Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Fulgte ingenting m båten og m tanke på de elementære feilene jeg har sett til nå så borger det for en gjennomgang av anlegget i sitt hele. Tilkoblingen mellom landstrøm og vvb går forresten også via en padde med tre uttak hvorav kun ett da var i bruk. Og padda fant jeg gjemt under dørk ved siden av vvb først i høst når båten kom på land for første gang i mitt eie. Vvb skulle visstnok være montert av kyndige folk men jeg glemte å spørre om hva de var kyndige i. Ting har da fungert på ett vis og det er jo ikke uhorvelige mengder m elektronikk ombord men surt med alt som dukker opp. Har ikke oppdaget unormal tæring etc. så langt og landstrømanlegget ble nytt i fjor for holviga båthavn hvor jeg ligger etter at det ble privat. Så det hjelper nok på. Var visst en del problemer tidligere. Får ta med svogern ombord siden han har jobbet som installatør og tavlemontør offshore. Greit m litt kompetanse. Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) @Larss1: Nå blir Hulda tillagt mange kvaliteter, elektro er ikke et spesialfelt. Jeg er ikke elektriker. Allikevel: En skilletrafo gjør det elektriske anlegget til et eget 'univers'. Derfor kan du linke alle elementer til trafo nullpunkt og lage eget jordet anlegg. Ut fra hvilken type jordfeilbrytere du bruker vil de kunne løse ut ved jordfeil. Det er altså sikkerheten. I jordledningen vil det ikke flyte strøm når anlegget er elektrisk tett. På ditt anlegg har du en bryter som kobler trafo nullpunkt til landjord, dergjennom resten av båten til landjord når kontakten sluttes. Denne bryteren skal være 'allways open' når båten ligger i sjøen (som på tegningen). Og den skal være 'allways closed' når båten ligger på land og du plugger inn landstrømmen. Hulda har ikke denne bryteren. Og jeg bruker aldri Huldas landstrømanlegg når båten ligger på land. Da trekker jeg om bord egen skjøteledning, jordet til marinaens anlegg. Altså med bryteren 'allways open', ingen tæring vil kunne skje når båten er i sjøen. Med bryteren i lukket posisjon i sjøen, tæring vil oppstå. Rett og slett fordi det er potensialforskjell mellom landjord og sjøjord. Merk: Det er ikke noe 'kanskje' i denne påstanden. Hulda har ikke bevisst minus (sort kabel 12 V) til jordingssystemet. Dog i praksis er det slik. Motoren er en-polet og alle elektromotorer med kullbørster vil jorde skroget som er av stål, selv om de i reklamen er to-polet. Her er baugpropellen den største synderen. Men det samme gjelder elektriske wincher, dynamo og selvstarter. Redigert 24.Februar.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Du mener at nevnte forbindelse hverken er rett eller galt, i forhold til forskriften, siden det er montert trafo? Trafoen og landstrømstavlen ble montert denne uken, har ikke koblet 230V jord til felles jordingspunkt ombord enda, fordeler ulemper? Jordingsvenderen du nevner vil som du sier være åpen til enhver tid båten er på sjøen. Jeg har montert denne for å oppfylle forskriftens krav om mulighet til å tilkoble båtens jording til landjord når båten står på land. Her er trafo og landstrømstavle kommet opp Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) Slik jeg oppfatter instruksen fra Noratel, så kan man velge jordet eller ikke jordet anlegg. Men spørsmålet ditt er feil. Jeg ser rett inn i en jordet dobbelstikk :-) Og ledningen mellom stikk og skap har vel bøyeradie litt i snaueste laget? Fagmann på ferde? 12 V bryr ikke DSB seg om. Redigert 24.Februar.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Ok, jeg får høre med elektriker om det i forhold til forskriften er valgfritt med jordingen (med skilletrafo), og evt fordeler/ulemper. Stikket du ser er tilkoblet ett av 2 jordfeilbryter i landstrømstavle, den andre jordfeilbryteren er videre til multiplus og båtens 230V system. Dersom f.eks multiplus streiker har man ett uttak før denne. Ledningsbøyen ser nok skarpere ut på bildet enn i virkeligheten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 (redigert) Jeg valgte jordet rett og slett ut fra at støpsler sitter bedre i jordet stikk. Det var eneste grunnen. Ellers så er det vel ingen grunn til å fravike det tegnede opplegget. Ser helt toppers ut, det. Redigert 24.Februar.2018 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 24.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Enig med deg Hulda, sitter bedre. Og de stikk som er montert fra før ombord er jordet. Takk for innspill Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 24.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2018 Hulda skrev for 2 timer siden: Slik jeg oppfatter instruksen fra Noratel, så kan man velge jordet eller ikke jordet anlegg Med andre ord uten skilletrafo eller med.. slik at for larss1s anlegg uten skilletrafo ville båtjord alltid være tilkoplet landjord.... (?) Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Nei, jeg mener skilletrafo med eller uten 'jord' koblet til trafoens nullpunkt. Uten skilletrafo skal landjord føres til ex. batteri minus. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 25.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Nevnte lenger opp at jeg har en metall gjennomføring som ikke er elektrisk koblet/bondet til jord etc. Ett Lensepumpe utløp kun koblet till en gummislange. Så lenge denne ikke har andre elektriske forbindelser så blir det vel riktig å ikke koble den til jord. En slik kobling ville gi en alternativ vei for evt. Potensialforskjeller i sjøen og dermed også opphav til uønsket elektrolytiske prosesser. Stemmer ikke dette? Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Det er skrevet tonnevis om temaet tidligere. Bare å søke opp. Det du skriver kan være korrekt om gummislangen ikke er antistatisk og lensepumpe eller nivåbryter er elektrisk tette. Det er mange 'hvis' å ta hensyn til. Skal man bonde, er dette poengløst om det ikke er en anode, eller noe annet, som avgir et antall elektroner. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 (redigert) Zainka. Slangen eller vannet i denne kan være ledende... og da kan det oppstå galvanisk tæring. Det finnes to hovedprinsipper for å forhindre galvanisk tæring. Felles bonding av alle metalldeler under vannlinjen og en eller flere felles anoder Individuell anode på hver metalldel Eller en herlig blanding av begge systemer. Hva slags system man bør velge og hvor stor betydning dette har, avhenger av hvor kompleks båten er. Det er som Hulda skriver baug og hekktruster, dynamo og starter er enheter som påvirker påvirker lekasjestrømmer Redigert 25.Februar.2018 av JRK (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Der den suverent største synderene er neddykkede lensepumper og ditto nivåbrytere. Disse er normalt tilkoblet så lengen båten ligger i sjøen. Og merk at det heller ikke er alle plastslanger som er elektrisk ikke ledende. Men nå vet jeg ikke om trådstarter har et tæringsproblem. Men det er noe alle bør være obs på: Elektrisk utstyr som alltid er tilkoblet og har tilgang til sjø. Kan også være en antennekabel for den saks skyld. Det er alle disse variablene som gjør det så vanskelig å gi et krystallklart svar. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Mener du Hulda, at en topolet Balmardynamo gjør at minus 12volt lekker over i motor, og ødelegger skilletrafos funksjon? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Nei, det blir en grov sammenblanding :-) Jeg kjenner ikke dynamoen din. Er den børsteløs? Volvo yrkesmotor (blant annet) leverer topolet dynamo. I tillegg er dynamoen montert på motoren med isolasjonssett. Volvo har skjønt sammenhengen. Hulda har enpolet anlegg, jernbåt med anoder, minus til skrog, lever korrosjonsfritt og godt med den konfigurasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
zainka Svart 25.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Hulda skrev for 9 timer siden: Det er skrevet tonnevis om temaet tidligere. Bare å søke opp. .... Det er også litt av problemet... det er så mange motstridende skriverier at noen ganger går det litt tullball i hodet mitt. Men har det store bildet foran meg... må bare få avklart detaljene og det tar sin tid noen ganger.. tusen takk for innspill. Sitér dette innlegget Vidar Vidnes Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones. William Shakespeare Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.