Jump to content

Sammenkoble dc ground og ac landstrøm ground...

zainka

Recommended Posts

Fikk endelig mulighet til å se på landstrømannlegget i båten. Vinteren blåser jo fletta av søringan her nede i Agder akkurat nå så da kan jo ekte mannfolk ta turen ut og drive litt båtstell. :thumbsup: Man ligger jo ikke mer enn 45 grader mot vinden når man er ute og går så har jo ikke inntatt horisontalen engang....

Som nevnt har jeg vert usikker på hvordan dette har vert utført og det kanskje muligens med rette. Jord fra landstrøm er ikke koblet til båtens referanse/neg.pol. . Bildet viser hva som finnes hos meg. Luca boksen har automat sikring og jordfeilbryter. Jord er ført frem til denne boksen og det er to jorda uttak i bunn som dere kan se på bildet. Ett har vert brukt til VVB men har vert frakoblet siden siste sesong (da jeg oppdaget at den var montert oppned). Det andre stikket går til batterilader som er jordet via power kabelen. Måler ca 2.9ohm mellom chassis på batterilader og jord ved enden av landstrømkabel (ca20m lang). Altså ca 0.145R pr meter. Det er muligens litt mye men jeg måler da på chassis som sakt og ikke direkte på kontaktene. Men  mellom jord og batteri minus er det ingen forbindelse. (vet ikke hvorfor men det byr meg egentlig i mot å kalle det minus, for det er jo ikke det det er, det er referansen du måler alt annet mot .... )

Med kun to uttak og med begge brukere (vvb og lader) jordet gjennom egen power kabel er jo de to sikret. Men det blir vel fortsatt riktig at jord i ett slikt anlegg fortsatt bør kobles sammen med batteri.. referanse i tilfelle jordfeil i landanlegget skulle jeg tro. I så tilfelle vil jeg koble meg inn på jord i Luca boksen. Høres ikke dette riktig ut? Og jeg er jo ikke garantert mot at noen drar ut det en kontakt og setter i noe som ikke er helt 100..

landstrom_charge.jpg.a71e61d4ecfa53eb93d50554e160cf14.jpg

Vidar Vidnes

Fishes live in the sea, as men do a-land; the great ones eat up the little ones.

William Shakespeare

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...