Jump to content

BUKH 3-syl. 36hk diesel - hvilket rykte har den?


Walter_S

Recommended Posts

Bilde

 

Denne her sitter i en ellers "grei nok" trebåt. En 25' Burekrysser. Åpent som jeg er, for et "godt kjøp" og nye muligheter, vurderes denne for tiden.

 

Nå er nok jeg litt vel ingrodd i SABB-teknologi - (...he-he.....hvilken teknologi? Sabb er jo "hakket etter dampmaskinen" :lol: ) - er jeg selvfølgelig litt skeptisk til å bli kjent med en ny motortype. Har derfor lyst til å høre baatplassens mening / erfaring med Bukh, og i særdeleshet denne 3-syl. utgaven som skal gi 36hk. Alder = ukjent. Modellbetegnelse = ukjent. Men motoren ser tørr og fin ut (har bare sett den på land - skal prøvekjøres på vannet til uken). Den har fremdeles originallakken. Alt ser tett og bra ut. Ferskvannskjølt med utvendig kjølesløyfe (supert!) og egen saltvannspumpe til eksoskjøling (ikke så supert!). Ny 75ah Valeo-dynamo er montert (den vet jeg er bra - har maken selv).

 

Det som gjør meg skeptisk er mangel på gløding! Ifg. eiern så bruker han også båten på helårsbasis og har ikke savnet gløding - sier han....

Den starter, selv om det er kaldt - sier han....

 

Men eiere sier jo så mye rart! Jeg bruker jo båten(e) mine hele vinteren.

 

Eksistere Bukh-fabrikken i Danmark ennå? Eller har den avgått med døden?

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei Walter_S!

 

Spørsmålet har blitt stilt før, så hvis du søker finner du vel det som er å oppdrive av erfaringer med maskinen.

 

Har DV-36 selv (samme som på bildet), fra det Herrens år 1982, og den går som en klokke. Starter som et skudd bare man toucher tenningsnøkkelen. Aldri problemer...

 

Bukh produseres også i dag, og det er grei tilgang på reservedeler (også gjennom norsk importør - Univa i Arendal).

 

Alt avhenger vel av hvordan motoren har vært vedlikeholdt, men i utgangspunktet ville jeg sett det som et stort pluss med Bukh-motor.

 

Tekniske data på Bukh DV-36

Redigert av Dassic (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...., så hvis du søker finner du vel det som er å oppdrive av erfaringer med maskinen.

Har søkt og funnet 2 stk - MEN, det står meeeeeget lite om motoren - bare at den er "bra" - men hva er bra...? :wink:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Selv er jeg under middels motorkyndig, så jeg skal ikke uttale meg noe mer enn at den har fungert strålende for meg (i 4 år), og alle jeg har vært i kontakt med sier dette er en god-motor. Ring Univa på tlf. 37062050, så får du snakke med folk som er meget kompetente på motor-typen...

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke særlig greie på motororer og referere derfor bare til hva andre har sagt. Practical Boat Owners motorekspert omtaler Bukh som "The Rolls Royce of small marine engines" Det vises spesielt til at de er tunge og stillegående - og dyre. Jeg mener at den 36 hk`en produseres fortsatt, kanskje med noen modifikasjoner. Tror derfor at dette kan være et bra kjøp, forutsatt at prisen er der.

 

Pim

Link to post
Share on other sites

.......Gløding; syns jeg ser et lite blendingslokk ved innsuget der, etter filteret på venstre side! Kan det være til og montere glødning der tro?

Forvarming i innsugsmanifolden? Mulig det, bastard - men det blir aldri det samme som gløding i forkammer på hver sylinder!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Forvarming i innsugsmanifolden? Mulig det, bastard - men det blir aldri det samme som gløding i forkammer på hver sylinder!

<{POST_SNAPBACK}>

Det er godt mulig!

Har ikke så mye greie på egentlig.

 

Men da jeg hadde Sabb så glødet jeg aldri denne heller, jeg brukte riktignok 7 støt med oljekanna til hver sylinder (etter boka) og da startet den på rappen!

 

Men det kan du jo ikke gjøre med Bukh´en!

 

Få montert en danskebysse så har du varme, som du kan lede inn til motor! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei Walter,

 

jeg har tidligere omtalt Bukh som "Danskenes Sabb", og det er vel i korthet min oppfatning av motoren; robust, tungbygget og pålitelig. Callesen har vært nevnt, og danskene har i det hele hatt mange motorer som nyter stor respekt; navn som Alpha, Grenaa og Vølund har også vært blant de trofaste sliterne.

 

Med en Bukh får du en topp motor, men samtidig veldig mange kilo pr HK . . . .

 

Lykke til med nytt prosjekt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg hadde en Bukh DV 36 i min forrige båt. Hadde på forhånd kun hørt lov ord om den.

 

Jeg hadde ingen problemer med min motor fra -85, den hadde nok fått veldig lite stell før meg, og så slik ut også, men den startet og gikk helt prikkfritt. Jeg utførte selvfølgelig vanlig service på motoren vår/høst. og alle deler fikk jeg kjøpt hos Røed Motorverksted på Tjøme. Han hadde alt på lager...

 

Motoren er levert med og uten turbo, DV 36 yter som du sier 36 hk, er 3 sylindret, mens den med turbo heter DV48 er på 48hk, men ellers samme motoren som DV36. Den er tung, kraftig og gammeldags. Er hard i gangen og rimelig i drift.

 

Jeg tror ikke jeg hadde vært skeptisk til denne motoren, såfremt den er ferskvannskjølt.

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Har som før nevnt hatt en DV48. Brukte båten hele året og aldri problemer med start.

Ja noen diesler har gløding, men kun fordi de vanskelig starter UTEN!

Bukh'en starter uten og var i sin tid en av ganske få motorer som var godkjent som livbåtmotor!

 

Hva som er bra med denne?

Lettstartet med lun og fin jevn gange.Dette er en vaskeekte marinemotor med stort svinghjul som stabiliserer motoren også på lave turtall.

De første 26 fots Selfa-yrkessjarkene ble levert med disse motorene tidlig på 80 tallet.

En god del Scand og Carat-snekker ble også levert med disse motorene

Vet ikke hvordan det er med tilgang/priser på deler for tiden, men tror ikke det skal være noe problem.

Denne motoren min sto i en Elwaro 785 Combi!

PS!

Jeg hadde (heldigvis) våt eksos!

Apropos dette med våt eksos!

Skjønner at det kan være ett problem i udekka båter og sterk kulde!

Men i en dekkabåt og med en gammel tykk vinterfrakk over motor og bunnkrane,har jeg aldri opplevd at vannet har frosset ombord.!

Link to post
Share on other sites

Det som gjør meg skeptisk er mangel på gløding! Ifg. eiern så bruker han også båten på helårsbasis og har ikke savnet gløding - sier han....

Den starter, selv om det er kaldt - sier han....

<{POST_SNAPBACK}>

Mangel på gløding betyr at den er direkteinnsprøytet. Gløding er kun obligatorisk på forkammermotorer og er der gløding på en direkteinnsprøytet motor så er det en eller annen form for luftforvarming i innsugningsmanifolden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Bukhen er bare å anbefale. Lun gange, har balanseaksling innvortes for å avhjelpe dette. Denne kan ombygges med forvarming av innsuget. Den er direkteinnsprøytet og normalt sett unødvendig med forvarmingen. Utrolig greit med deler fra Univa AS i Arendal og en positiv leverandør som hjelper med tips etc. Hadde jeg skulle velge av flere grove dieseler så ville valget vært på Bukh med ferskvannskjøling. Styr unna eldre sjøvannskjølte med usikker historie. Lykke til med valget. :yesnod:

 

XD3P

Link to post
Share on other sites

Denne 3 syl Bukh motoren er en driftsikker og slitesterk motor, som det ble

innstallert mange av i Scan Classic i sin tid. Bukh er i motsetning til mange andre motorer en ren marinemotor.

Når det gjelder gløding så er det to hovedtyper dieselmotorer, forkammermotorer og direkte innsprøytningsmotorer, førstnevnte har gløding, de andre ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...