BØstrøm Startet 25.Februar.2018 Del på Facebook Startet 25.Februar.2018 I år har jeg fått ferdigmontert varmeanlegg(Kabola) ombord i båten. Dette er vannbåren varme til radiatorer. Imidlertid ser jeg at dieselforbruket blir betydelig, spesielt når jeg bor i båten. Derfor har jeg spurt litt rundt om varmepumpe som bruker sjøvannet til å kvitte seg med kulden. Dvs ha en varmeveksler hvor ferskvann og glykol kvitter seg med kulde via en varmeveksler(kanskje fra en gammel motor) sirkulerer sjøvann inn og ut av båten. Siden virkningsgraden på en dieselmotor ligger på rundt 30%, og resten er overskuddsvarme som den slipper ut i båten, og via kjølevann, tenker jeg størrelsesmessig at denne ikke trenger å være så stor. Kanskje noen kan antyde noe, som har greie på dette med størrelse og effekt? Ellers så blir vel utfordringen å finne en varmepumpe vann/vann som er liten nok. Jeg har hørt at virkningsgraden på de beste varmepumpene nærmer seg 1:6. Regner vi realistisk med 1:5; vil de fleste klare seg med en som trekker 500watt, noe som også er begrensningen på hva jeg har lov til å trekke i hjemmehavna mi. 2500 watt varme kontenuerlig skulle vel klare å holde båten varm, selv på de kaldeste dagene. Dette blir en utgift på 6 kroner døgnet ved en kilowattpris på 1 krone. Noen som har erfaringer, eller synspunkter? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Det finnes jo en del små varmepumper Vann/vann som benyttes de hvor det borres ned i grunnen etter varme. Hvilken virkningsgrad du vil klare å oppnå kommer jo helt an på hvilken temperatur du trenger i varmesløyfen din. Greier du deg med 35°C oppnår du nokk 1:5 med en sjøvannstemp på 4°C. Men må du ha 60°C i varmekretsen begynner en vanlig varmepumpe å slite og virkningsgraden går ned. Har selv hus med vannbåren varme i alle gulv og fyrer kun med det. Der klarer jeg meg med fra 32-36°C i varmekretsen og får meget bra virkningsgrad selv med en luft/vann varmepumpe. Skulle jeg ha bodd i båt nå ville jeg helt klart gått for en slik løsning med vannbåren varme og varmepumpe. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 25.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Hvilken virkningsgrad har du på luft til vann? Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Eg har fundert ein del på det samme. Så eg får følge med kva dåke kjem fram til her :) Satt i går og funderte på noko slikt som: Dometic Freshwell 3000 Under Bench Air Conditioner. Mon tru om den hadde vert bra å hatt ombord. Kan vel kobles inn på det eksisterendes varmesystemet ombord. https://www.jacksonsleisure.com/caravan-motorhome/air-conditioners/dometic-freshwell-3000-under-bench-air-conditioner/ Kan jo ver at eg skal ta båten til varmare strøk etterkvart, så det måtte jo vert fint med både varme og aircon. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
BØstrøm Svart 25.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Utifra det du sier, tenker jeg at mengden vann i systemet er viktig for virkningsgrad. Man kan jo utmerket godt klare seg med 35geader, om overflaten som slipper ut varme er stor nok. I mitt tilfelle, er kanskje 35 grader ikke så langt unna hva jeg trenger, da radiatorene kjøles vesentlig ned mellom hver gang oljefyren starter. Men 45. - 50 grader ville nok vært bedre. Ellers må jeg lage akkumulatortanker ett par steder i køyene, som kan avgi varme. Kombinert med at disse kan brukes som ekstra vann eller dieseltank for langtur, kan vel det være OK. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Virkningsgraden jeg oppnår med Luft/vann varmepumpa varierer jo sterkt med utetemperatur og luftfuktight. Men i snitt ligger den vel på ca 1:3. Med en vann/vann løsning vil en kunne oppnå høyere virkningsgrad da en slipper unna all avrimingen en får på en luft fordamper når det er fuktig og kalt ute. Men en varmepumpe vil neppe kunne jobbe rett mot et vannvarmeoplegg i en båt en må nokk inn med en buffertank mot varmepumpen for og få fornuftig regulering i systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 (redigert) Står en vann til luft tilsalgs på finn nå: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=110273276 Sjekker specs på denne en gang, og det sto at den ikke fungerer på varme hvis vannet er kaldere enn 6 grader C. Jeg driver og monterer luft/luft i min båt nå, men har ikkke kommet langt nok til å si noe om effekt ennå. Redigert 25.Februar.2018 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 25.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Mistenker at dette mer er en kjøler, enn varmer. Det er jo akkurat når sjøvannstemperaturen er lav, at man trenger varmen mest. Mitt tenkte system bør kunne kvitte seg med kulden om det så er minus en grad i vanner. Det klarer jo bergvarmepumper.. Sitér dette innlegget Link to post
Froggy Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Bergvarme henter så vidt jeg vet varmen fra 100 til flere hundre meter nede i bakken, og der er temperaturen ihvertfall minst +8 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Vannet er ca 3 grader i Oslo for tiden. Jeg har en venn som er kjølemontør som sier 3 grader er nok i massevis til vann/vann. I bergvarme så er vannet på slutten av sessongen sjelden varmere er det, siden det da har vært tatt ut varme av bakken hele vinteren. Han liker ikke ideen om saltvann gjennom varmeveksler siden saltvann tærer på kobber, så han foreslo for meg å lage en coil av pex/avstandsstykker og senke ned i vannet. Han sier det er en slags sprit som da skal brukes som kuldebærer. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 25.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Har tenkt på den muligheten, da man jo bare kan kaste f.eks en kveil med varmerør i vannet i vinterhavn, og slippe å kjøre saltvann gjennom systemet. Hvor mange meter Pex, eventuelt syrefast rør man trenger, blir litt mye spekulasjon fra min side. Jeg har bergvarme i utleieboligen min, og jeg har sett, i kuldeperiode, at vannet jeg har sendt ned i bakken har vært minus 2grader, og vannet inn minus 0;5. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 (redigert) Ifølge min venn kjølemontøren igjen, så er det vanlig å legge sløyve 150 m ut(altså 300 m tilsammen) for de som henter varme fra sjøvann. Det er da til hus som ofte trenger 10-15 kw effekt. Siden man ikke trenger så mye i en båt foreslo han for meg å prøve med en 50m-rull med pex. Redigert 25.Februar.2018 av Bertramsen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Korrosjon er helt uproblematisk om du f.eks velger en liten plateveksler i rustfritt stål. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Jeg har funnet er kult forum hvor de driver og hacker og bygger om varmepumper og annet kjøle/varmeutstyr. Det finnes mange varianter av hjemmelagde vannvarmere der bl.a. http://ecorenovator.org/forum/geothermal-heat-pumps/ Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Webasto sin US side skriver dette om å bruke Webasto marine-ac til oppvarming: It is indeed possible to use an air conditioning system for heat. A reverse flow valve is required. However, this method only works well if the seawater temperature is at least 10°C. And at temperatures below 4°C, it is no longer possible. Webasto is the first supplier in the world offering an integrated comfort system – our BlueComfort system. In order to accomplish this, we have integrated an especially developed and adapted diesel heater into our air conditioning system. This allows us to achieve any desired interior temperature regardless of the seawater temperature. The heater is fully integrated and is regulated using the air conditioning system controller. Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 Desverre så er de fleste båt-annlegg laget for varmere strøk ja, så de funker dårlig på vintern i Norge. Men ved å gjøre om til å bruke annet kjølemedie, så skal det være fullt mulig å lage noe som funker her og. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 25.Februar.2018 Del på Facebook Svart 25.Februar.2018 9 hours ago, Froggy said: Bergvarme henter så vidt jeg vet varmen fra 100 til flere hundre meter nede i bakken, og der er temperaturen ihvertfall minst +8 grader. Energibrønnen min er 150 m dyp. Temperaturen på væsken inn er ofte ned mot 0°C på vinterstid. Det kan hende det er 8 grader på 150 m, men det kjøles godt ned på vei mot overflaten. Væsken som pumpes ned i sløyfa er jo 4-5 grader kaldere enn det som kommer opp. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Med en slik og en bunt pex skulle du vel være i mål. https://www.vaillant.no/privatkunder/produkter/v-ske-vann-varmepumpen-geotherm-10753.html Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Den var jo kanskje genial. Har sendt forespørsel om pris, og virkningsgrad iforhold til vanntemperatur. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Skyldes begrensningen i væsketemperatur at det er tenkt på frysepunktet til vann? Her på jobb benyttes i all hovedsak glykol. Den rullen med pex kan fylles med glykol, eller et annet egnet medium med lavt frysepunkt. Kanskje praktisk med ventiler i endene slik at den kan koples fra og lagres med kjølemedium gjennom sommeren klar for neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Vil ikke metall lede bort varmen lettere? Gamle jernradiatorer får man jo, og med anode på, skulle ikke tæring være noe problem. En større utfordring for meg er antakelig vanntemperatur. 1;4 grader i kanalen i Moss, når strømmen setter ut fra Sundet. Sitér dette innlegget Link to post
tilplan Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 At metall leder varmen bedre kompenserer du for med større areal. En 50 m rull pex som ble foreslått, har et areal som tilsvarer en rimelig stor radiator. Lav temperatur er ikke noe problem når du velger rett væske. Rent vann vil være uegnet her. Blandet med rett mengde frostvæske vil det fungere bra. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Men er det ikke noe med virkningsgrad ift. Temperaturen der du skal avgi kulde? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 For det første kan en ikke avgi kulde. Det hele dreier seg om å oppta energi. En kveil med pex funker like bra som en haug gamle radiatorer som du vil komme til å plages med for all tid. Sitér dette innlegget Link to post
blueline Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 I dag hvor det var litt kjølig var det -1 grad på innsløyfa og -3 på utsløyfa på bergvarmepumpen min. Luftvarmepumper henter ut energi ned til -25 grader. Det jeg lurer på er hvor mye diesel trådstarter egentlig bruker på en vintersesong i fyring. Væskebaserte varmepumpeløsinger blir fort kostbare. Lønnsomheten i mitt bergvarmesystem er nok langt fram i tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.