B2017 Startet 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2018 Hei! Som det fremgår av annen tråd her, var jeg så uheldig å kjøpe en "velholdt" båt med vannlekkasje bl.a. ved vindskjermen. Jeg har prøvd å undersøke dette for å se om jeg kan tette dette selv for å holde reparasjonskostnadene nede. Jeg har satt på noe tape på strategiske plasser for å se om jeg kan identifisere eksakt hvor det lekker, hvor det må repareres for at det blir helt tett, men jeg har egentlig ikke fått til å få det tett. Jeg prøvde også å bytte ut en dårlig skrue for å se om det kunne hjelpe på den ene siden, men gjengene på de rustfrie skruene som jeg kjøpte var svakere enn metallet i vindskjermen slik at gjengene røk da jeg skulle skru inn skruen. Jeg har også prøvd å sette på en list og "grave" bort litt av silikonen under vindskjermen på det antatt laveste stedet for å se om jeg kan lage dreneringsåpning ut, men har egentlig ikke fått til det skikkelig heller. (Kan sikkert få det til hvis jeg bruker mer tid, men jeg er litt redd for å skade top coat, så det hadde egentlig vært bedre å få tettet der det faktisk er en betydelig lekkasje. Skruen får liksom en bestemt vinkel gjennom at den treffer to skruehull i vindskjermen, og så når hodet på skruen kommer ned til metallet på vindskjermen tvinger hodet på skruen det en annen vinkelen på skruen i forhold til hullene i metallet i vindskjermen, og da går gjengene i skruen i stykker i stedet for at den fester seg skikkelig. Derfor er jeg litt skeptisk til å prøve å demontere vindskjermen helt, for jeg lurer på om jeg da vil bare skape et enda større problem... Vedlagt er noen bilder. Jeg er klar over at det kan bli dugg på vinduer, men problemet er mye verre enn bare litt dugg. Jeg tror forresten at ett av lekkasjestedene er i overgangen mellom "vertikale" (på skrå) og "horisontale" deler av vindskjermen, til venstre for glassholdeplaten på det ene bildet. En glassmester kan sikkert hjelpe til med å fikse dette, men det er jo alltid slik at det koster en del penger å involvere proffer. Derfor lurer jeg på om noen har noen gode tips slik at jeg kanskje kan prøve å fikse dette selv når det blir varmere i været. Nå ligger båten godt vinterkonservert under opplagspresenning på land, så det er ikke aktuelt å gjøre dette de nærmeste ukene, men jeg slenger ut spørsmålet her for å se om noen har fikset noe slikt selv og har gode tips... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 https://seatronic.no/kaptein-tolley-tettningsmiddel-60ml Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2018 Vann klarer å komme inn på de merkeligste steder og komme til syne på et helt annet sted. Så dette krever nok først å forsøke å fastslå om det er under vindskjermen altså mellom båtskrog og alurammen eller om det er fra vindskjermen. Det enkleste da er å gå sørge for å tette vindskjerm først utenfra mellom glass og alu - overalt. Vask alu og glass med rødsprit og lim igjen med med skikkelig tape (fuktsperre tape). Når alle deler av vindskjerm, dvs alle glass og aluoverganger er tette. Så forsøker du med vannslange mellom skrog og vindskjerm. Dersom det er tett, så er det å åpne med å ta bort tape del for del ovenfra og ned på vindskjermen - et lite sted av gangen med tape og spyle der for å se når det kommer vann inn. Ulempen er at det tar tid fra du spyler til det kommer til syne. Mest sannsynlig er at det er i en skjøt. Gummi krymper med årene og til slutt vil det bli ledig plass i en skjøt og vann kommer vann inn... Så lykt og lupe og sjekk alle skjøter. Ta en tynn plastspatel og vipp innunder gummilist i alle skjøter og deretter langs med all gummi... Eller du tar ifrahverandre hele skiten og begynner på nytt. Mye jobb er det uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.