Jump to content

21-24 fots Walk-around med diesel??


Lingefan

Recommended Posts

Hei kjære båteksperter!

 

Min familie er på utkikk etter en Walk-around båt med dieselmotor som bør gå i minst 38 knop på fullt og den skal gå meget bra i sjøen. Jeg har gjort meg selv en del tanker rundt hva man kan få tak i her, men vil gjerne høre hva dere her inne anbefaler.

 

Prisen skal helst ikke overstige 500 000kr og båten skal være ny.

 

Flere kriterier:

Helst mulighet for å kunne overnatte (nødaktig), nødtoalett bør være mulig, 4 stk bør sitte tørt i 30 knop i regnvær, brukervennlige løsninger bør være mange, designet bør være ok og båten skal ha bauglys og en god del annet praktisk utstyr.

 

Håper på mange utfyllende og gode anbefalinger. Er det noen som har en lignende båt her inne vil jeg gjerne høre erfaringer fra disse.

 

Båtens funskjon skal være hyttebåt som man er avhengig av da hytta ligger på en øy i Kragerø.

 

På forhånd takk :-)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Takk for tipset, men det ble litt feil i forhold til det vi er ute etter. Nimbus 230 nova ser ut til å ligge nærmest til nå selv om prisen er litt høyere.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tenkte også umiddelbart på Nimbus Nova. Finnes i flere utgaver. De med best sjøegenskaper er R utgavene. De har et step skrog som har fått mye ros. Det ligger link til en test av 250R og 300ROslo Båtsenter

230R tror jeg vil være veldig fin med VP's D3 160 og duoprop.

Nydelig hyttebåt dette her, men jeg tror nok prisen er en del over 500.000

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Karnic har lenge vært med i vurderingen da det går noen av den i Kragerø. Men vi har funnet ut at vi er litt småskeptiske til designet og til kvaliteten siden prisen kun er 400 000 for båt og motor. Det er jo vanvittig billig i innkjøpspris, men hva får man igjen for den ved videre salg og slikt?

 

Den blir likevel litt for "jalla" om dere skjønner.

 

 

Andre alternativer som vi har vurdert er

-Nimbus 230 R med kad 32 til 650 000 (gjør 35-37 knop)

-Ryds 23 WA med diesel til 430 000 (bør ha mer motor enn 116hk og lander da fort på 500 000 den også)

-Windy Oceancraft 761 (prøvde denne og den er flott, men trenger for mye motor for å gå i 37 knop og blir for stor og dyr; over 800 000 med kad 300). Kabinen i denne er dessuten litt for liten.

-Har også sett på Goldfish 22 selv om denne ikke har noen kabin. Den skal prøves i tilfelle... Men den er jo ikke en ekte walk around.

-Westline lager også en båt vi skal sjekke ut.

-Hydroloft S24 blir for liten og for dårlig skrudd sammen, samt litt for "harry".

-Aquador 21 WA er en fin båt også, men har hørt mye dumt om skrogkvaliteten, at de sprekker? Stemmer dette?

 

:crazy: er mye å velge i, men likevel er det vel ikke flere enn disse, eller?? Fant ingen Linge-båt som er WA :nonod:

 

Av disse er foreløpig Nimbus favoritten da vi tror den holder verdien best over tid og dekker behovene best så langt.

 

Hvilken ville dere båtfolk valgt av disse da?

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ja, da har jeg sett på Nimbus 230 R og må si jeg ble overbevist og mektig imponert! Motoren KAD 32 DP får man ikke kjøpt lenger og de nye D3 til Volvo var for dårlige i denne båten som veier hele 1850kg.

 

Derfor testet de idag 2,8 liters Mercruiser diesel med 200hk i båten for å se om de kan selge båten med denne. Det er nok godkjent med denne motoren siden den også er billigere enn kad 32.

Ser ut til at det kan bli nimbus 230 her i gården :-))

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ja da prøvde vi Nimbus 230 R med 270hk bensin (gikk ca 44 knop med 4 pers).

 

Et så imponerende skrog som dette kan ingen av de andre båtene vi har prøvd skilte med. Grunnen er nok at Nimbusen veier hele 1850kg. Den hadde ikke så stor planingsterskel og gikk greit opp i plan. Var fin å kjøre i alle hastigheter. Utrolig imponerte ble både senior og jeg. Den svingte utrolig presist og man slapp å holde i rattet om man ville i toppfart. Og så er den så ekstremt robust og solid i finishen. Rett og slett litt forelsket i denne båten jeg nå. Windy 760 var ikke i nærheten.

Så det blir nok kjøp av denne innen jul slik at vi får den til våren, riktignok med en dieselmotor som får båten i 35-37 knop i stedet for bensinåtter som sluker bensin.

 

Ville dere valgt hvit eller blå?

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...