ebonita Startet 26.Februar.2018 Del på Facebook Startet 26.Februar.2018 Jag har 100 kgf bow och stern thrusters fån MaxPower. Dom 3-bladiga propellrarna har väl fått en eller annan skavank under åren, men fungerar fortfarande ganska ok. Men så ser jag att det annonseras 6-bladiga propellrar som uppges vara '20% tystare'... Någon som har erfarenheter av att byta? Sitér dette innlegget Link to post
Larss1 Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Jeg har nylig "oppgradert" med ny propell, gikk fra 4 til 5 blader på min Sleipner SP-75. Der var det også oppgitt 20-30% mindre støy og høyere effekt. Det er merkbart mindre støy, lite eller ingen merkbar økning i effekt, men det varierer nok fra båt til båt. Anbefaler oppgradering Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Tack! Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2018 Del på Facebook Svart 26.Februar.2018 Noen som vet om det finnes propell oppgradering til QL trøster? Sitér dette innlegget Link to post
dacapo Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Er ikke QL samme som Engbo som ble kjøpt av Sleipner Motor AS ? Kan kanskje være en ide å høre med de Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 27.Februar.2018 Del på Facebook Svart 27.Februar.2018 Takk for tipset :-) Fant denne teksten her https://sleipner.no/media/frontend_media/pdf/Utgåtte Engbo produkter/xf_hr_no3_267039.pdf Først og fremst vil vi takke for at du valgte en XF thruster. Engbo AS har i en årrekke levert baug og akter thrustere som har vært distribuert av Volvo Penta under navnet QL. Høsten 2006 ble Engbo og Volvo Penta enige om å distribuere via to kanaler og merkenavn slik at thrusterne blir mer tilgjengelig i markedet Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.Juni.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Har nu kört sedan sjösättning med nya 6 bladiga propellrar i min Max power Bow Thruster och kan rapportera att ljudnivån blivit klart mindre störande. Däremot kan jag inte säga att jag har fått bättre kraft. Men sammantaget så tycker jag att det var en väl investerad tusenlapp..... Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Egentlig litt interessant dette med kraft fra Baugpropell. Jeg har aldri målt strømtrekk på baugthruster når den går, og vet derfor ikke om den leverer som den skal. Dersom det er forhold ved monteringen som reduserer skyvekraften vil jo også strømtrekket minske. Så egentlig burde det være slik at en kunne byttet til propeller med større stigning helt til en hadde maks strømtrekk. Litt som vi gjør når vi velger propell til hovedmotor. Atså: om det viser seg at min thruster på 4kW kun leverer 3kW, bytter jeg propell med mer stigning til den leverer 4kW. Skyvekraft bør da øke merkbart. Men om dette er en reell problemstilling vet jeg jo ikke før jeg har målt strømtrekket ?. Men kraft og strøm vil iallefall henge sammen. (som når du stenger for luften på støvsugeren, da ruser den opp grunnet mindre å jobbe med og strømtrekket minsker) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Brigg Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Er ikke disse elektromotorene forutsigbare på det viset at de leverer oppgitt effekt såfremt de får den spenningen de skal ha. Så om du er misfornøyd med effekten bør du begynne med å måle spenningen under bruk. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Viksund Bravo Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 (redigert) De er nok ikke det. Om du starter den på land vil den ruse opp pga ingen motstand. Og strøm trekket vil være minimalt. Jeg vil absolutt tenke at det er en forutsetning for effekten at den har nok vann å jobbe med. Slik at uheldig montasje kan kompenseres noe med økt stigning på propellen...... Redigert: Men spenningen må selvfølgelig være riktig. Det er jo det viktigste. Tenker bare om det er noe å hente for enkelte installasjoner å bruke en annen propell? Men er slett ikke sikkert. Redigert 13.Juni.2018 av Viksund Bravo (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Brigg Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 I motsetning til en forbrenningsmotor vil en elektromotor utnytte økt effekt til økt turtall. Helt nøyaktig avstemt stigning på propell blir da mindre relevant. Men som du er inne på, gunstig utforming av tunell med tanke på vannstrøm vil være av betydning for faktisk effekt av propellen. Sammen med levert spenning på elektromotoren. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Trophy Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Mulig å bruke den 6blader MaxPower propellen på QL truster ? Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Viksund Bravo Svart 13.Juni.2018 Del på Facebook Svart 13.Juni.2018 Nå er jeg veldig rusten på DC-motorer, men det er vel spenningen som bestemmer turtallet. Høyt strømtrekk vil gi spenningsfall og redusert turtall. Men det høye strømtrekket vil jo bety mye vann å jobbe med. Altså god effekt på thruster. I motsatt fall vil lite vann å jobbe med føre til mindre spenningsfall og økt hastighet. Kanskje det da blir feil å tenke på stigning på Propell..... Føler jeg har god effekt på thrustere på egen båt, så var bare litt filosofering en vakker sommerkveld ? Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.