Sjeldenutpå Startet 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2018 Skal prøva å gjennomføra ein fleire år gamal tanke om å laga mannhull for å inspisera og rensa dieseltank. Eg har ingen drivstoffproblem, men ein del andre tråder her har vist at gamle aluminiumstanker kan få problem. Båten bår er 35 år nå, så det er sikkert greit med ein kikk. Eg har søkt litt, og ender truleg på ein type heimalaga luke som skal gjengast og skruast i sida på tanken, ingen sveising ombord. Nå er eg ombord og planlegg plassering. Kanskje eg må ha meir en ei luke pr tank pga skvalpeskott. Men eg er usikkker på korleis skvalpeskott er inni tanken. Eg kan ikkje sjå noko ujevnhet eller spor etter varme/sveising frå innsida. Har prøvd å banka fram og tilbake. Første tanken som skal til pers er 45cm bred, 66cm høg og 150cm lang. Det høres ut som om det kan være eit skott midt i tanken, rett over pungen, og at dette stopper ca 15cm fra bunn og topp. Det var uventa, eg hadde rekna med at det var fleire skott. Eg ønsker minst mulig overaskelser når eg sager hull. Har nokon kjennskap til vanleg utførelse? Det beror nok på båtens størrelse og utførelse. Denne er 7tonn og 34 fot. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Hvordan vil det være å bytte tank i stedet? Den er gammel, av alu.. min alutank fra 82 hadde en del tæring og svettet i sveisene. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Kommer du til oversiden av tanken? Mulig du klarer å se hvor skvalpeskottene er sveist der. I denne tråden kan du se bilder av hvordan vår tank var delt inn med skvalpeskott. I tillegg til å sette inn mannluke kappet jeg diverse hull for rengjøring som ble sveiset igjen til slutt. Hvis du har mulighet til å ta ut tanken vil det forenkle jobben for deg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Furu Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Du kan jo alltids prøve med et inspeksjons kamera for å lokalisere slingre skotta hvis du får det inn.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Lars H. Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Det kameraet så jo "snertent" ut. Har du en link til hvor en kan få tak i det? Jeg har et eldre fra CO for PC, men det er ikke særlig bra. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Furu Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Googlet bare inspeksjons kamera så dukket det opp under "kjøp no" . Ser det var fleire typer på eBay også , hvis en kan vente litt.. Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
jørn Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 (redigert) Jeg har en som går på wifi, fungerer meget bra. https://m.ebay.com/itm/Wireless-HD-720P-Waterproof-WIFI-Camera-Inspection-Endoscope-For-iPhone-Android/201728070356?hash=item2ef7ee12d4:m:m7BgWby7FdugTF_HO71Ej6Q Kamera har en boks som har wifi sender, så du velger bare den i wifi instillinger på tlf. Så kan du bruken en app, feks Moqo view til å ta bilder eller filme. Kabel i forskjellig lengde kan du velge i når man bestiller. Redigert 26.Februar.2018 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Takker for respons Skal tankene ut i heilo så må innredning ut og gulvet må vekk. Men vist inspeksjon avdekker uhelbredelig skade så kan eg kutte de i biter å få de ut, og kanskje erstatte de med litt mindre tanker. Furugulvet i salongen er bygd ganske nedpå tankene, det ser ut som isolasjonen ligg nesten nedpå tanktopp, og rammeverk er lagt rundt tanken slik at eg ikkje ser innover toppen, ellers kunne det vert greit å løse av tankmåler å snike usb camera nedi. Eg har slik kamera til mobilen liggande. Det er godt mulig det er hull i gulvet over føler, men da må innredning skruast ut. Eg har sett på andre tråder at tanksjau kan bli meget sjau... Så en nøtt eg lurar på om nokon har høyrt om liknande; ein bekjent snakka i dag om mannhull lokk i kvit plast, han hadde vert i ein båt der det var studboltar i tanken og lokket var festa fra utsida med vingemutrar. Plasten var så " føyelig" at det var montert utan pakning. Han meinte plasten minna om type kvit skjærefjøl. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Morten1989 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Jeg monterte Plexiglass i ett mannhull jeg lagde på gamle båten, plexi skla visst tåle diesel men ikke bensin sies det, og det unket på den båten :) veldig greit og kunne ta en inspeksjon før man fyllte opp tankene syntes jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Heldt det plexiglass glansen lenge? Eg skar til eit plexiglass for å hengsle som vindu i ei leikehytte. Det sprakk veldig lett sjølv om eg forborra, litt skummelt i sida på tanken om det skulle skje. Maskina står 60cm frå tanken. Er det ein faktor som bør påverka valg av lokk? Denne bekjente som snakka om kvite plastlokk sa dei tålte mykje varme. Han skulle prøva å sjekka navn og leverandør. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Sjeldenutpå skrev for 12 timer siden: Så en nøtt eg lurar på om nokon har høyrt om liknande; ein bekjent snakka i dag om mannhull lokk i kvit plast, han hadde vert i ein båt der det var studboltar i tanken og lokket var festa fra utsida med vingemutrar. Plasten var så " føyelig" at det var montert utan pakning. Han meinte plasten minna om type kvit skjærefjøl. Ut fra den beskrivelsen kan det være PE, PP, PA (nylon) eller PTFE (teflon). Når du nevner at den tåler varme så er det vel bare teflon av de nevnte som tåler varme. Jeg ville uansett slått fra meg den ideen. Termoplast er ikke det sikreste som mannlokk i siden av en dieseltank etter min mening. Du har jo tykt gods i tanken, og derfor synes jeg forslaget ditt over om å sette inn skruer fra innsiden er bra. M6 og 30mm mellom skruene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gudrun Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Siden du skal til med tanken. Skulle det vise seg at behovet for bytte tank dukker opp. Disse på Nordfjordeid lager alutanker. Ikke få båtprodusenter som har brukt de opp gjennom årene. Lager akkurat det du vil ha. Skvalpeskott, avtapping og vet ikke hva. http://www.westmekan.com/ Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 @Sjeldenutpå , jeg hadde plexieglass på toppen av tanken, der funket det veldig bra, jeg hadde bare ett 6mm glass og det sprakk ikke. jeg brukte og tech 7 for å lage en pakning, ikke som lim. Jeg brukte det slikt i ett år før jeg solgte båten, så jeg vet ikke noe mer om levetiden enn det desverre. ville nok ha brukt tykkere glass i siden selvsagt :) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Det fristar mest å prøve M6 fra innsida. Ein kjenning kom med denne luka, den kan gå som minimumsstørrelse av det eg tenker, rund luke i plast fra wema. Men han hadde ingen erfaring med montering utanom på tanktopp. Har nokon erfaring med dei om de heldt tett på sidemontering ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Morten1989 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 En kompis av meg har ett slikt i toppen av en plast tank, så hadde han innbrudd i båten og de glemte og lukke kalesje etter seg, neste gang han startet opp båten stoppet den rimlig fort, da det var 10cm vann i tanken. om det var dårlig tank eller dårlig lokk er jeg litt usikker på men vann kom i hvertfall inn :-) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Det lokket der hadde jeg aldri montert i tanken min. I alle fall ikke i siden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Sjeldenutpå Svart 27.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Morten1989, Sjølvsagt hadde den kompisen din ikkje montert lokket riktig. Det verkar veldig solid, føles tyngre en anna plast. Eg er ikkje betenkt med å montera slik på toppen. All skissing og tenking på forskjellige lokk-løsninger tvingar stadig fram tanken om at det er tryggare å ha lokk oppå tanken framfor at det står trykk på heile året. Eg trur eg skal kikka litt på korleis innredninga er skrudd fast i morgon. Ein time-to med skrumaskin og eit ekstra hull i gulvet under innredninga kan skape litt bedre magefølelse trur eg. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 ? god plan Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 https://www.watski.no/Inspeksjonsluke-for-drivstofftank--11b8y litt dyr kanskje, men finnes med polycarbonat transparent, nå er vel disse for rustfri eller plasttank.....vet ikke hur det funker med alu-tank Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Morten1989 Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 @Sjeldenutpå Beklager hvis jeg virket negativ til det lokket, men jeg bare forklarte den eneste erfaringen jeg har hatt med det :) Kan godt være at kompisen min, (eller han som han kjøpte båten av) hadde montert det feil. Men i den plastikk tanken funket det ikke særlig bra i hvertfall :) God plan med og fjerne innredning for å se på andre muligeter også :D Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Gunga Din ; såg dei lokka også, dei verkar pålitelige, og dei største hadde vert knas å hatt. Men dei er så kostbare at derfor har planen vert å lage eigne lokk av 10mm aluplate. Inntil eg såg dei billege plastlokka frå wema. Morten1989, skjønnar, han har nok hatt dobbel uflaks. Eg sendte mail til 3 forhandlere av wema lokket i går. To av dei har svara allerede. Nettbåt.as svarar unnvikande på wema lokket og skreiv at mannhull skal alltid oppå tank. Det stemmer jo ikkje. Maritim svarar at det går fint. Men eg tar fatt på innredningen no. Det er neppe meir en ein time to å skru ut benk og bord. Dersom eg får til ei løysing oppå tank så har eg ei løysing som gjev betre følelse og er meir aksept for på markedet. Men takkar for alle tips. Diesellekkesje eller svetting ombord medfører så mykje ubehag at eg håpar eg får ei god løysing. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Mix Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Jeg monterte ett slikt wema lokk på ei snekke engang, alutank og montert oppå tank. Det gikk helt fint sålenge jeg hadde båten ihvertfall. Men jeg ville aldri montert noe slikt i siden på en tank. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 28.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Forhandleren Nettbåt har fulgt opp forespursel om evt andre luker som kan monterast i tanksida. Svaret var at ingen luker kunne monterast i side av tank fordi pakninger ikkje ville tåle den ekstra dieselbelastningen over tid i forholdt til toppmontering. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Lars Hansen Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Sjeldenutpå skrev On 27.2.2018 at 14.37: Det fristar mest å prøve M6 fra innsida. Ein kjenning kom med denne luka, den kan gå som minimumsstørrelse av det eg tenker, rund luke i plast fra wema. Men han hadde ingen erfaring med montering utanom på tanktopp. Har nokon erfaring med dei om de heldt tett på sidemontering ? Jeg monterte det lokket på toppen av tanken, holder ikke tett i det hele tatt med full tank og skarp kryss... Plasttank i Bavaria 38 seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 1.Mars.2018 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2018 Du får spørre Maritim om de tar ansvar om det blir lekkasje ved montering på siden ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.