Jump to content

Prosjekt mannhull dieseltank, korleis finna skvalpeskott


Sjeldenutpå

Recommended Posts

Ja det hadde neppe blitt besvart Eureka :blush:

Eg har fjerna sittegruppa og skore hull i gulvet tilpassa wema luka slik at eg får dei på toppen av tanken. 

Eg vågar ikkje ta hål i sida utan å spandere dei lukene som Gunga Din linka inn. Men det vert for kostbart med 4 slike.  

 

larshans1 skrev for 10 timer siden:

Jeg monterte det lokket på toppen av tanken, holder ikke tett i det hele tatt med full tank og skarp kryss...

Plasttank i Bavaria 38 seilbåt.

  Den er lei. Kan det tilskrivast flexing i tanken pga masse i bevegelse ?  Eg har 6mm aluminiumstank som er sveist fast i spant både under og på sida, så eg er ikkje betenkt med toppmontering. 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Stoppa opp nokre dager pga andre gjøremål.     

Planen var å pumpe over fra stb til bb, og ha evt overskudd på kanner, og så motsatt,  men tankane er større en eg trudde, og nå har eg fått ut giver på stb tank og synest det ser skitnare ut en eg håpte.   Derfor lurar eg på å pumpe begge tankar tom med ein gong for ikkje å flytta forureinsa diesel. 

  Det kan eg enklast løysa ved å setja 1000ltr dunk på akterdekket.   Men så har eg lest at sollys ikkje er bra for diesel.  Bør eg dekka den til? 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Det var nytt for meg, men det er jo i så tilfelle bare å hive over en presenning. Et forslag for å unngå å flytte tilbake dritt i tanken: Hvis du fyller fra den ene over til den andre rigger du deg til med ei lita pumpe, f.eks. drillpumpe, og bruker en McFunnel trakt før du slipper dieselen tilbake på den rene tanken. Men det er kanskje en fordel for deg å tømme begge tankene og få tatt sjauen på begge samtidig?

 

Men det plastlokket ville jeg slått fra meg. Ut fra det bildet du viser er det en O-ring som klemmes på plass av lokket. Lokket holdes på plass av en skrue i senter. Hvor stor klemkraft tror du det blir på den O-ringen? I tillegg har du en potensiell lekkasjemulighet rundt skruen, der er det også en pakning. Hvis du har sett bildet av den mannluka jeg lagde på dieseltanken i vår Viksund (tror jeg linket til den tråden lenger opp?) så ser du et eksempel hvor O-ringen får god klemkraft av lokket. O-ringen blir da komprimert i det dreide O-ring sporet rundt hele omkretsen. Den samme løsningen gjorde jeg på Draco-jolla som jeg har egen tråd om. 

 

Siden tanken din ser møkkete ut innvending har du antagelig omtrent det samme utgangspunktet som jeg hadde når jeg tok tanken vår. Dvs. at det ligger avleiringer i stort sett hele tankens bunnareal. Under disse avleiringene dannes det tildekkingskorrosjon. Dvs. at hvis du ikke vasker vekk avleiringene mekanisk med såpe og vann er det et tidsspørsmål før du har tæring tvers gjennom tanken.

 

Kaster derfor ut et nytt forslag.

Hvis jeg husker riktig har du nevnt tidligere at du er sveiser (eller i det minste kyndig)? Tøm begge tanker helt for diesel. Skjær ut et hull over alle skvalpeskott slik at du får vasket rent i alle skott. Lån deg et AC-tig apparat og sveis igjen alle hull. Du har da ingen mannlokk, men en helt tett tank. Sannsynligheten er da stor for at du har problemfrie tanker i din tid. Dette har jo tross alt holdt mange år. 

 

Link to post

Ja ei lett pressenning dekkar nok, men det skal forhåpentligvis ikkje gå så mange dager dieselen blir ståande uansett.   

Tenkte eg skulle pumpe det igjennom racorfilteret tilbake til tanken.  Ikkje dumt med McFunnel trekt i tilleg. Det har eg ikkje tenkt på. Thanks :thumbsup: 

Av praktiske grunner ønsker eg å vaska begge tanker samtidig ja.   Kvir meg litt.  Får håpa det ikkje er tæring under bunnslam. 

Har grubla litt på hullstørrelsen på plastlokka. Eg er usikker på om eg får tilfredstillande tilkomst, så det er mulig eg lagar ein anna løsning for større lokk.  Men eg foretrekker skrudd løsning.  

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Tror du ikke alu tanken din flekser i grov sjø? Det gjør i alle fall mine ståltanker. Ved påfylling høres også det velkjente «klunket» som jo er en lyd fra «flexing» når den indre belastningen øker og toppdelen på tanken presses opp. 

 

Ikke fra egen båt, men «noens» alternativ i siden på en tank

 

9230E824-8325-4B96-A011-09497FB7FC62.png.8f9aeeb5d461c574bbcea6d782842145.png

 

Når det gjelder skitten diesel finnes det jo selskaper som kjører rundt med «diesel poleringsutsyr» i en varebil, og renser dieselen for deg på stedet. De renser også tankene. Nå vet jeg ikke hva det koster - men av og til blir det en god løsning å anvende de som har rett utstyr for jobben.

Link to post
nordan family 27 skrev for 1 time siden:

Når det gjelder skitten diesel finnes det jo selskaper som kjører rundt med «diesel poleringsutsyr» i en varebil, og renser dieselen for deg på stedet. De renser også tankene. Nå vet jeg ikke hva det koster - men av og til blir det en god løsning å anvende de som har rett utstyr for jobben.

Skeptisk. Uten mannlokk får heller ikke de proffe skuret tanken innvendig. Rens av tank ved dieselpolering blir derfor avhengig av flow gjennom tanken, og den må jo nødvendigvis bli begrenset av stussene på tanken. Det belegget som legger seg i bunn av en 30 år gammel dieseltank må vaskes vekk mekanisk. Man stopper da også angrepet av tildekkingskorrosjon som har startet i disse områdene.

 

Hvis du ser litt nøye på bildene fra innsiden av tanken på side 2 i denne tråden: 

https://baatplassen.no/i/topic/98388-demontere-dieseltank-på-viksund-900-futura/?page=2 

så ser du det belegget jeg snakker om. Du kan også se korrosjonsangrepene etter at belegget er vasket vekk. 

 

 

 

Link to post

Eg er ikkje i tvil om at skitne tanker må rensast med meir en flow vi kan få igjennom 12mm slange. 

Avtapping har eg brukt regelmessig. Har sett litt skitt i begynnelsen av halvliteren kvar gong på stb tank. Bb verkar reinare. Båten har vert meget lite brukt dei siste åra. Bunkra vel sist på vårparten i 2016, og det er 3/4 tanker... 

   Nordan family 27, noko likande luke ser eg for meg hadde vert ok.   Har lurt på om det kan være godt nok å gjenge i tanken.  

Nitrilgummipakning har eg forstått er riktig valg?  

    

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Min forslag var først og fremst å få ren dieselen som var tappet ut og observert som møkkete - ser at jeg formulerte meg som om det skulle være hele løsningen. Uheldig fra min side. Nå er det imidlertid slik at enkelte av disse selskapene påtar seg full dieseldyr rens også - kanskje de har «spyleutstyr» for å klare det i gamle tanker uten mannlokk.

 

Mr Funnel har jeg prøvd. Og returnert, og fått tilbake penger for. Begrenset tro på det.

 

Blir litt redd av å lese den linkede tråden. Der var det mye i bunnen. 

 

Hvis jeg noen gang gjør samme jobben (lager mannhull) i mine tanker, skal jeg samtidig lage en anordning for å montere diesel polishing filter og pumpe på utsiden av tanken som kan gå en stund etter hver tur. Det vil bidra til å tømme ut oppvirvlet skitt før det legger seg som bunnfall.

 

Link to post

Eg har grovskura tankane, og skal ta finvask når eg har bora ferdig bolthål til lukene.  

   Tenker litt på dieselen eg tappa av.  Synest den var litt mørk på farge.   

Eg kom på at eg hadde eit testsett liggande i ei skuff, diostick som skal vise bakterier.   

Har nokon erfaringer med det ? 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Berre for å avslutte.

Fytti rakkeren for eit prosjekt. Undras på om eg har vorte smitta av dieselbakterier, eg kjenner mentalt ubehag når eg tar på meg fjærde sett arbeidsklær som må kasserast i dag. 

Nå er tanker ferdig skurt. Vaska med diesel, prickbort, diesel, breaclean og til sist diesel med overdose bioprotect.  Støvsugaren har fått kjørt seg. Spørs om den kan startas innandørs fleire gongar.  

   Lokk er laga og montert.   

Nå står dieselfatet på brygga med pumpe og separator med filter og sirkulerer, tilsatt bioprotect.  

20180312_190400.jpg.adc2904c4364fb28c4b887cbd94a2c66.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

For andre som skal gjøre dette senere er følgende produkt (som selges i Norge også) å vurdere:

 

https://www.kf-maritim.se/shop/product/manlucka-i-rostfritt-150-mm?tm=natbutik

 

Løsningen innebærer en leddet flens med pakning og sveiste bolter nede i tanken (leddet gjør at den går ned i hullet), samt flens og pakning og muttre på oppsiden. Fikk dette demonstrert på messen - så ut til å være en veldig lettvindt løsning. Finnes i flere størrelser. Koster ca 1400,- pr lokk / sett i Norge. Selger av Maritim Consultants AS i Norge (samme som BioProtect).

Link to post

Dette med tanker og fleksing kan vel være svært så individuelt. På Hulda flekser det ikk mer enn noen hundredeler, umerkelig. Den gangen jeg bygde systemet la jeg mye energi ned i å i ettertid å kunne komme til hele tanken. For, som man kan se under den utslitte tråden om Hulda, det er nok med en stk møkkete fylling. Så kommer hele jobben på nytt. Jeg har skikkelige filtre, slik at jeg behøvde ikke å 'mumme' tanken innvendig. Men den møkka jeg fikk i den ene fyllingen av 250 liter diesel var fire bæreposer med ren gørr. Så ut som jeg hadde fått pumpet om bord blandning av jord og diesel. 15 liter diesel der jeg knapt kunne se solskiven gjennom femliterskannene. Resten, med unntak av syv centimeter bunnfall på fatene gikk tilbake på tanken. Dette er en jobb jeg regner med å måtte gjenta. Dog, det kommer naturligvis an på hvor- og når man fyller. 

 

Korrosjon i tanker. Det blir ikke korrosjon uten vann. Diesel er ingen elektrolytt i så måte. Det er ikke den minste antydning til korrosjon i jerntanken til Hulda. Det skulle forresten tatt seg ut om alle fartøyer med jerntanker skulle fått rustet hull i løpet av noen år. Tross alt er dieseltanker godkjent som integrert del av skroget. 

 

Da jeg jobbet med dieselsjauen i Rudkøbing i fjor fortalte en båtnabo om en hendelse han hadde vært ute for. Som kaptein på et handelsfartøy. De fylte diesel til hjelpemotorene i Brasil. I løpet av noen dager begynte filtrene å gå tette. Til slutt hadde de ikke fler filterinnsatser, og måtte ta resten av turen uten filtrert diesl. De nådde frem til Irland. Og jeg har flere slike episoder. De er kanskje ikke så unike.

 

Jeg har en tysk bekjent. Der nede har det utviklet seg en hel liten servicenæring etter at det ble forbudt å selge annet en biodiesel til lysbåter. Uansett, for å kunne polere dieselen, så må man få tak i den møkkete dieselen. Og hos meg satt møkka klint på både horisontale- og vertikale flater. Det er ikke nok å koble seg på f.eks. sug og lufting, for så å sirkulere der. I hvert fall fungerer det ikke om bord hos meg. 

Link to post
Mix skrev On 9.3.2018 at 13.05:

Jeg ville lagd en flens utenpå hullene du har skåret ut og gjenga opp hullene i flensen, bolter fra undersiden inni tanken og skrudd opp i flensen, og lokk med pakning og muttere oppå der igjen. Det beste er å sveise fast flensen, men jeg vil tro det går fint uten også med pakningssement mellom flens og tank.

Eg ser at lokka er kommen på plass, men vil likevel sei at eg hadde ein lignande tanke, men eg tenkte flensen inni tanken, med bolter skrudd fast i flensen, kjem gjennom tanken, so nokre skruer med senket hode som held denne på plass, før lokket kjem på med pakning og muttere på toppen.

Link to post

Ja eg hadde neppe klart jobben med dei lokka. Det hadde blitt for lite hull til 450 liters tank. 67 cm dyp innvendig. Det føles ok med denne løsningen. 

Eg valgte å gjeng i lokk å montere de frå innsida fordi 10mm lokk gav gode gjenger vs å gjenge i tanken. Var lenge innpå tanken om å montere innvendig flens med senkhodeskruer slik #Dinamo foreslo, men valgte lettaste utvei i denne omgang. Skulle det bli lekkasje så får eg flytte lokk ut og gå opp fra M6 til M8 og lage støtteflens inni. 

Nå har diesel sirkulert 5 timer. Fuelservice sa eg måtte sirkulere 4000 liter vist eg hadde 500 liter. Eg er langt over det, og har også hatt filterbytte. Så nå bumper eg straks ombord igjen.

 

 

 

 

20180313_114026.jpg

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Dinamo skrev for 21 timer siden:

Eg ser at lokka er kommen på plass, men vil likevel sei at eg hadde ein lignande tanke, men eg tenkte flensen inni tanken, med bolter skrudd fast i flensen, kjem gjennom tanken, so nokre skruer med senket hode som held denne på plass, før lokket kjem på med pakning og muttere på toppen.

Ein proff ville nok lagt flensen oppå tanken og gjenga i den og sveisa den fast, og festa lokket med muttere.  F.eks slik :

Beklager Kommodo for lån av bildet ditt. Det der er proff utført.

img_2432.jpg

 

 

Link to post
Mix skrev for 8 timer siden:

Ein proff ville nok lagt flensen oppå tanken og gjenga i den og sveisa den fast, og festa lokket med muttere.  F.eks slik :

Beklager Kommodo for lån av bildet ditt. Det der er proff utført.

img_2432.jpg

Det kan nok henda, men eg tenkte som slik at om denne ramma vert lagt inni tanken og festa der, so er det like fullt forsterkning i kanten på tanktoppen, samtidig som den måten min gir berre ei pakningsflate, som må vera tett. Eg er ogso av den meining at for å få dette til, må lokket vera ovalt. Og til Komodo kan eg godt seia at det er slett ikkje alle som klarer å sveisa aluminium so pent som dette.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...