krabbelars Startet 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2018 Har bedt om pristilbud på en Flipper 600 SC skjærgårdsjeep , og ønsker en pakke med Evinrude E-Tec G2 150HK HO. Selgeren sier at denne båten bare kan leveres med Mercury motorer (selv om de også er forandler av Evinrude). Hva kommer det av at det er så strenge føringer på dette? Blir både båt og motor importert i en pakke? Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Skrotnisse Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Jepp, og ferdig rigget fra fabrikk. Du kan nok få noen til å endre dette, men det koster naturlig nok. Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 (redigert) Mercury er vel eic av Brunswick som igjen eier en masse andre ting og er så store etterhvert at de kjøper seg eksklusive rettigheter til å levere motorer til flere båtmerker mot at produsenten får gode tilbud. Redigert 26.Februar.2018 av Joltus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 (redigert) Du må jo hente inn et tilbud på Nordkapp Enduro 605 også, i samme slengen ? Den får du med Evinruden Synes den er kanontøff: Redigert 26.Februar.2018 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Der er jo bare å be om pris på ønsket motor, og ønsket båt uten motor. Og så få en pris på montering. Så ser du hvor mye en sparer på at kabler og instrumentering blir montert på fabrikk. Flipper er en del av Bella Boats, her er Brunswick tungt inne på eiersiden. Men de fleste båtprodusenter samarbeider med en motorprodusent, for å få til gunstige pakkepriser. Merkelig, egentlig, at de har brukt Volo Penta dieselmotorer i Aquador, og ikke Mercruiser. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 etterhvert mer og mer vanlig at motorfabrikantene "kjøper seg akterspeil" for å opprettholde / øke sine markedsandeler. Hadde forresten en Bella for 20 år siden - den var lagt opp med OMC instrumentering fra fabrikk :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
krabbelars Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 (redigert) Mange båter kommer altså ferdig rigget i "pakker" inkludert motor , som i dette tilfellet er direkte fra fabrikken i Polen. Mht. Norkapp 605 Enduro så er det en båt som ligner mye , og kan leveres med Evinrude motorer. Den er også (som Flipper 600 SC) designet av Espen Thorup , men jeg tror at skroget er av eldre type der Thorup har jobbet mest med interiøret. Dessverre så blir konsollen her en "dealbraker" for mitt vedkommende, både mht. generell layout, farge på toning av glasset (lysegrønn!) , dårlig plass til føttene , og litt malplassert gass-hendel. Men denne båten kan nesten nå 50 knop med Evinrude motoren jeg nevnte. Kanskje kan jeg kikke litt mer på Buster eller andre aluminiums-alternativer også. Ranger fra Norkapp har vel også kommet i produksjon. Er mest opptatt av god plass på dekk, sportsfiske , transport av matvarer og utstyr, og god fart til- og fra gjøremålene. Er sjelden mer enn to personer ombord ... Redigert 26.Februar.2018 av krabbelars (see edit history) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Båtbrangsjen har bestandig vært useriøs sånn sett og tilpasser seg dårlig kundebehov..rigging av motorer har i visse tilfeller vært amatørmessig med tanke på utførelse plassering av hendler osv.. Båtleverandørene opparbeider seg avtaler med motorprodusenter for å få ned egene kostnader og for å få fine pakkepriser. Men å ikke gi en kunde pris på ønsket motor synes jeg er direkte useriøs... men sånn er det vel hos de fleste... Veldig synd både for kunder og for brangsjen. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Joltus Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Er det så uaktuelt med mercury motor altså? Sitér dette innlegget Link to post
krabbelars Svart 26.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Jeg syns også at "båtsjappa" (som er blant de største) godt kunne forklart dette for meg , og at pakker er ferdig laget. De kunne heller ha sagt at "dette må vi undersøke , men det vil antageligvis bli noe dyrere" , eller noe i den duren... Nå er det mange dyktige båtmerkanikere rundt om i Norge , men det er svært viktig å sikrestille at bedriftene er kompetente på _dagens_ rigging og tekniske løsninger. Det er nettverk , software, og avanserte dataløsninger som gjelder. Mye av denne kompetansen ligger der de masse-produserer båtene/komboene , som f.eks i fabrikkene i Polen. Mercury er ikke uaktuelt som sådan, og de kommer med en ny serie motorer i 2018. Tror imidlertid de har satset mest på å fornye de større motorene fra 175HK og oppover. Mens Evinrude har en ganske så rå motor med V-6'en på 2,7 liter som sitter i nye E-Tec G2, som finnes på motorene fra 150 og opp til 225 HK. Den har ett lavt forbruk, super aksellerasjon, og gir normalt større toppfart. Dessuten så har den et fett lydbilde , ikke helt ueffent det heller :) Sitér dette innlegget Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/ Link to post
Kallethekid Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Hvis alle båter skulle lages forberedte for alle motormerker og alle båtforhandlere skulle skaffe seg kompetanse og utstyr for alle motormerker tror jeg ikke det ville blitt billigere for forbrukeren. I mange tilfeller er også motor og båt importert av samme importør. For eksempel har Erling Sande (Suzuki) Capelli, Askeladden, Beneteau, HR Boat, Linder, Ryds, Scarrab og Suzumar. Yamaha har Buster, Jeanneau, Finnmaster og Yamarin, Honda har AMT, Silver, Honwave og Terhi Mercury selges som nevnt med Flipper, Bella Aquador, Boston whaler og diverse andre amerikanske båter. Du kan sikkert kjøpe båten uten motor og ta den til nærmeste Evinrudeforhandler, men det vil nok ikke bli lønnsomt. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 1 hour ago, Kallethekid said: Hvis alle båter skulle lages forberedte for alle motormerker og alle båtforhandlere skulle skaffe seg kompetanse og utstyr for alle motormerker tror jeg ikke det ville blitt billigere for forbrukeren. I mange tilfeller er også motor og båt importert av samme importør. For eksempel har Erling Sande (Suzuki) Capelli, Askeladden, Beneteau, HR Boat, Linder, Ryds, Scarrab og Suzumar. Yamaha har Buster, Jeanneau, Finnmaster og Yamarin, Honda har AMT, Silver, Honwave og Terhi Mercury selges som nevnt med Flipper, Bella Aquador, Boston whaler og diverse andre amerikanske båter. Du kan sikkert kjøpe båten uten motor og ta den til nærmeste Evinrudeforhandler, men det vil nok ikke bli lønnsomt. Alt avgjøres av kostnader!! Det er helt riktig, men en seriøs forhandler bør kunne tilby en annen løsning mot et pristillegg! Jeg skjønner at det ikke er ønskelig for firmaet! men noen ganger kan det faktisk lønne seg, om den kunden kjøper neste båt også der, eller fremsnakker forhandleren for god service til andre! Da kan man fort selge et par tre båter! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.