Gudrun Startet 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2018 (redigert) Leser at denne uken er det mulig det kan bli kulderekord i store deler av landet. Noe å tenke på hvis man ennå har mulighet å fylle på mer frostvæske... https://www.tv2.no/storm/9705740/ https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qnmORo/obs-varsel-advarer-mot-sibirkulde-og-sterk-vind Redigert 26.Februar.2018 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Har fylt motoren med frostvæske i tilfelle strømmen i havna skulle svikte. Det er kaldt på solkysten i sør og isen legger seg fort nå da vanntempen er 0 grader( desverre) Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Tror eg skal ta turen ned og tilte motoren ned i sjøen disse dagene. Siden Mercury sier at det er slik den skal stå i kaldt vær :s Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Og Ikkje gløm lense brønner / kjøl svin i spreng kulda Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Kenneth82 Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Ja det er godt torsdag er første vårdagen ... ? Sitér dette innlegget Link to post
Bergsholmen Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Trur jammen eg og skal inn å tilte motoren ned, nå når det blir så kaldt.? Sitér dette innlegget Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…) Nå: 92- Nor-Dan 6100 Mercury Verado 200 (2016-...) Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90 (2008-2016) Før: 80- GH10 Evinrude 8 (Midt på 90-tallet) Link to post
Fyrlykten Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Litt varme i motorrommet er heller ikke feil i disse dager Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Popeye70 Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Fyrlykten skrev 2 minutter siden: Litt varme i motorrommet er heller ikke feil i disse dager Sånn gjør jeg det hos meg: Jeg har et 45W varmerør under motoren, og det står alltid på. Hvis temperaturen under motoren synker til under 2 grader C så skrus et ekstra 45W varmerør under motoren seg på. Det står på til temperaturen under motoren går over 4 grader C, da skrur det seg av. Dermed holder motoren seg på pluss-siden hele tiden, og så lenge jeg følger med på temperaturen og når den sist ble oppdatert vet jeg om strømmen i båten er i live eller ei. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Morten1989 Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Min båt ligger på vannet, jeg har en vifteovn i båten som holder hele båten på ca 6-7 grader pluss at jeg har en frostvakt i motorrom i tilegg :-) håper det får holde :-) flere som har det som dette? det var -10 i natt og allikavel god temp i båten :-) hjelper det og legge en presenning over kalesje for å holde mer på varmen? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Har to frostvakter i båten, vurderer å legge en liten snei med varmekabel under motoren nå som "storhufsa" kommer. Sist jeg var i båten så hadde båtnaboen investert i en sånn propell i sjøen, må være den største som en får tak i for det var rene Saltstraumen i havna. Om jeg skulle falle uti vil jeg være midtfjords på et blunk ;-) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Jeg som lurte på å teste kajakken i helga! Det er nok bare å glemme med sånne temperaturer! Håper bare båten vil starte når jeg skal på jobb om morgenen, den er ikke vant til å fryse så mye. Og jeg har ikke strøm på brygga der jeg bor, kun inne på fastlandet. Krysser fingrene for at det går bra, og setter på lader mens jeg er på jobb i det minste. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Joltus Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Helgen blir vel noe varmere? Hverfall på Vestlandet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Ser sånn ut ja. To- tre tøffe dager og så nærmer det seg normalen igjen. Heldigvis. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Rocksolid Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Popeye70 skrev 1 time siden: Sånn gjør jeg det hos meg: Smart løsning. Har du lyst til å forklare oppsettet ditt? Sitér dette innlegget Link to post
Joltus Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Skikkelig raskt ned i temp her nå. Heldigvis skal luftfuktigheten like raskt ned ellers hadde me fått det kaldt her på Vestlandet. Var nedi båten nettopp, og tiltet motoren. Kalesjen var rimelig frossen nå. Men inni båten var det overraskende Nice! Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Rocksolid skrev 1 time siden: Smart løsning. Har du lyst til å forklare oppsettet ditt? Jeg har en TellStick Net som leser av et termometer som ligger oppå motoren. Termometeret har en ekstern føler som henger ned under motoren. Dermed har jeg temperaturen både høyt og lavt i motorrommet. Basert på temperaturen kan TellSticken skru av/på ett strømstick hvor det ene 45W-røret er tilkoblet. TellSticken har to regler nå: 1. Hvis temp under ovnen er lavere enn 2 C, skru på strømmen. Send mail til meg. 2. Hvis temp under ovnen stiger over 4 grader, skru av strømmen. Send mail til meg. Det er enda ett termometeret i båten og to andre styrte strømstikk, men de fungerer etter samme prinsipp som det som styrer temperaturen i motorrommet. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Dr Nelson Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Det er -4 i båten men Meaco avfukteren sviver enda. men slått den nå, av da alt vannet fryser avløpet Sitér dette innlegget Link to post
Gew77 Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Har Telldus løsning jeg også med flere sensorer. Har satt på en varmevifte bak i maskinrommet hvor vanntanker er. Denne slår seg på når temp faller under 3 grader. Av igjen når den går over 6 grader. Fint å kunne sjekke i disse dager? Sitér dette innlegget Følg vårt båtliv her: https://www.facebook.com/batlivet Link to post
Sjøbliss Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Alt er frostsikret og avfukteren står på (og gjør ingenting!). Dette går så fint så :) Men gleder meg til det er over og jeg skal vaske, polere og sjøsette. Vår, kom igjen! Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Rocksolid Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Popeye70 skrev for 8 timer siden: Jeg har en TellStick .. Bra oppsett. Hvor ofte oppdateres systemet, med tanke på strømbrudd? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Rocksolid skrev Just now: Bra oppsett. Hvor ofte oppdateres systemet, med tanke på strømbrudd? Termometerne sender ut temperatur hvert 9.-10. minutt, tror jeg det er. Ser jeg at temperaturen er eldre enn 10 minutter vet jeg at noe er galt. Da har enten strømmen gått, bredbåndsruteren har fått hikke (har skjedd en gang i vinter), eller så har TellSticken fått hikke (har aldri skjedd). Så lenge TellSticken har strøm vil den fortsette å jobbe. Den har all logikk lagret lokalt, og trenger derfor ikke nett etter at den er ferdig oppsatt. Hvis strømmen går og kommer tilbake vil den starte opp og fortsette der den slapp. Det gir litt feiltoleranse. Det som går av nettverkstrafikk er minimalt. Den sender ut sine verdier regelmessig, og sjekker etter oppdatert konfigurasjon/logikk. Minimalt med trafikk. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
aroneid Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) Telldus har gjort det litt lettere å være trygg på at ting er som det skal, ja. Nå er ikke min båt så veldig vinterisolert, så ser at jeg må bort å øke effekten på vifteovnen og skru opp viftehastigheten (slik keramisk varmevifte, står nå på ECO-mode) i ettermiddag. Ellers står det en slik 200W frostvakt kontinuerlig på utenom Telldus-systemet. Har i tillegg et kamera som varsler når det blir disconnected, så da får jeg pushvarsel på telefonen når strømmen forsvinner (eller om noe beveger seg i båten). Motor er tiltet ned. Kjøkkenskapet er med da septiktanken står der. :) Redigert 27.Februar.2018 av aroneid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 28.Februar.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Kommer akkurat opp fra båthavnen. Den digitale IR måleren jeg hadde med viste -15,4 grader... Det er ganske så uvant her vest. Iflg hva en metrolog sa i går er det torsdagen som lå an til å bli kaldest. Så vi får se hva de melder i dag. Ellers en helt nydelig farge på himmelen mot øst. Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 (redigert) Har en varmekolbe under motoren, en frostvakt i kabinen og en frostvakt på toalettet. Vurderer å stikke nedom og sette på et varmerør ved eksosutløpet også. Har også en slik keramisk ovn som jeg foreløpig ikke har slått på. Spørs om jeg bør vurdere det også. Har frostvæske i toalettet, men ikke i motoren siden jeg bruker båten hele året. Men temperaturvarlsene for der båten min ligger er imidlertid ikke så ille, rundt 11-13 minus på det verste om natta. Var utpå en tur mandag etetrmiddag, og da var det for første gang på flere år is rundt båten. Riktignok ganske tynn, men likevel. Redigert 28.Februar.2018 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
index Svart 28.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2018 Fyttirakkeren så kaldt det var I dag morges! Det var til og med antydning til issørpe rundt båten, det har jeg faktisk aldri sett før! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.