Jump to content

Mulig kulderekord i vente i store deler av landet.

Gudrun

Recommended Posts

Trur jammen eg og skal inn å tilte motoren ned, nå når det blir så kaldt.?

Nå: Shakespeare 15,6 fot Suzuki DT140 EFI (Prosjekt) (2021-…)

Nå:  92- Nor-Dan 6100  Mercury Verado 200 (2016-...)

Før: 91- Skipsplast 460 Suzuki DT90         (2008-2016)

Før: 80- GH10               Evinrude 8             (Midt på 90-tallet)

Fyrlykten skrev 2 minutter siden:

Litt varme i motorrommet er heller ikke feil i disse dager

Sånn gjør jeg det hos meg:

35B66263-80BB-4292-99A1-D696C0CA86B6.jpeg.b64d5c8cc8642dc254a2871382fab3e4.jpeg

Jeg har et 45W varmerør under motoren, og det står alltid på. Hvis temperaturen under motoren synker til under 2 grader C så skrus et ekstra 45W varmerør under motoren seg på. Det står på til temperaturen under motoren går over 4 grader C, da skrur det seg av. Dermed holder motoren seg på pluss-siden hele tiden, og så lenge jeg følger med på temperaturen og når den sist ble oppdatert vet jeg om strømmen i båten er i live eller ei.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Guest Avmønstret#

Har to frostvakter i båten, vurderer å legge en liten snei med varmekabel under motoren nå som "storhufsa" kommer. 

Sist jeg var i båten så hadde båtnaboen investert i en sånn propell i sjøen, må være den største som en får tak i for det var rene Saltstraumen i havna. Om jeg skulle falle uti vil jeg være midtfjords på et blunk ;-)

Jeg som lurte på å teste kajakken i helga! Det er nok bare å glemme med sånne temperaturer! Håper bare båten vil starte når jeg skal på jobb om morgenen, den er ikke vant til å fryse så mye. Og jeg har ikke strøm på brygga der jeg bor, kun inne på fastlandet. Krysser fingrene for at det går bra, og setter  på lader mens jeg er på jobb i det minste.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Rocksolid skrev 1 time siden:

Smart løsning. Har du lyst til å forklare oppsettet ditt? 

Jeg har en TellStick Net som leser av et termometer som ligger oppå motoren. Termometeret har en ekstern føler som henger ned under motoren. Dermed har jeg temperaturen både høyt og lavt i motorrommet. Basert på temperaturen kan TellSticken skru av/på ett strømstick hvor det ene 45W-røret er tilkoblet.

TellSticken har to regler nå:

1. Hvis temp under ovnen er lavere enn 2 C, skru på strømmen. Send mail til meg.

2. Hvis temp under ovnen stiger over 4 grader, skru av strømmen. Send mail til meg.

Det er enda ett termometeret i båten og to andre styrte strømstikk, men de fungerer etter samme prinsipp som det som styrer temperaturen i motorrommet.

Rocksolid skrev Just now:

Bra oppsett. Hvor ofte oppdateres systemet, med tanke på strømbrudd?

Termometerne sender ut temperatur hvert 9.-10. minutt, tror jeg det er. Ser jeg at temperaturen er eldre enn 10 minutter vet jeg at noe er galt. Da har enten strømmen gått, bredbåndsruteren har fått hikke (har skjedd en gang i vinter), eller så har TellSticken fått hikke (har aldri skjedd).

Så lenge TellSticken har strøm vil den fortsette å jobbe. Den har all logikk lagret lokalt, og trenger derfor ikke nett etter at den er ferdig oppsatt. Hvis strømmen går og kommer tilbake vil den starte opp og fortsette der den slapp. Det gir litt feiltoleranse.

Det som går av nettverkstrafikk er minimalt. Den sender ut sine verdier regelmessig, og sjekker etter oppdatert konfigurasjon/logikk. Minimalt med trafikk.

Telldus har gjort det litt lettere å være trygg på at ting er som det skal, ja.

Nå er ikke min båt så veldig vinterisolert, så ser at jeg må bort å øke effekten på vifteovnen og skru opp viftehastigheten (slik keramisk varmevifte, står nå på ECO-mode) i ettermiddag. Ellers står det en slik 200W frostvakt kontinuerlig på utenom Telldus-systemet. Har i tillegg et kamera som varsler når det blir disconnected, så da får jeg pushvarsel på telefonen når strømmen forsvinner (eller om noe beveger seg i båten). Motor er tiltet ned.

Kjøkkenskapet er med da septiktanken står der. :)

telldus.png

Redigert av aroneid (see edit history)

Har en varmekolbe under motoren, en frostvakt i kabinen og en frostvakt på toalettet. Vurderer å stikke nedom og sette på et varmerør ved eksosutløpet også.

Har også en slik keramisk ovn som jeg foreløpig ikke har slått på. Spørs om jeg bør vurdere det også. Har frostvæske i toalettet, men ikke i motoren siden jeg bruker båten hele året.

Men temperaturvarlsene for der båten min ligger er imidlertid ikke så ille, rundt 11-13 minus på det verste om natta.

Var utpå en tur mandag etetrmiddag, og da var det for første gang på flere år is rundt båten. Riktignok ganske tynn, men likevel.

Redigert av Pequod (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...