Jump to content

Scanmar 33, rustflekker i laminat i kjølsvin - hva kan dette være?

Guest Thostr

Recommended Posts

Jeg har oppdaget noen områder med det som ser ut som rustflekker i kjølsvinet. Jeg har pusset det vekk, men etter noen måneder så har det kommet tilbake. Se bilde. Hva kan dette være? Laminatskade og rust fra stålkjølen som siver gjennom? Områdene er ikke myke. Båten ligger på vannet så er litt tilbakeholden med å pusse, men skal gjøre et forsøk med lett pussing og se om jeg kan se noe under. Men før jeg gjør det - er det noen som har sett noe liknende eller har ideer om hva dette kan være? Båten er en Scanmar 33.

20180225_193435 (1).jpg

Ja det er ikke en trebåt så noe kjølsvin i ordets opprinnelige forstand er det jo ikke. Det temaet om begrepsbruk kan få leve videre om det har livskraft - i en annen tråd fortrinnsvis.

Jeg skal ta en sjekk om det kan være noe som har dryppet ned akkurat her flere ganger, men et annet bilde av et annet område gir et litt annet inntrykk kanskje (se 'utfloden' til venstre i bildet). 

Screenshot_2018-02-26_17-37-04.png

Bårdp skrev 8 minutter siden:

Om det nå er i skutebunnen du har dette så trenger det nå ikke være mer dramatisk en at det er noe slipe/sagspon av jern som er blitt overmalt. Etter vært som laminatet trekker vann begynner dette å ruste og gir slike flekker.

Ja jeg heller også mot noe slikt. Selv om det ser ganske omfattende ut til å være spon. Uansett rart om rust fra kjølen skal trekke gjennom slik.

Bruk ferrobet e.l. for å fjerne rusten. Kommer den igjen så sliper du litt nedi glassfiberen og ser hva du finner. Det er utenkelig at dette kommer fra kjølen, det er jo minst 10 cm. fra rustflekken ned til kjølen.

Mange, antakelig de fleste Scanmar 33, er forsterket i bunnen pga. svak bunnstokkinnfesting. At det er griset med topcoat, slik bildet viser, kan jo tyde på at det er gjort en slik reparasjon.  Det kan være noe jern/stål som har blitt med i en slik reparasjon, med eller uten hensikt.

Edit: Forøvrig synes jeg også både kjølbolter, muttere og underlagsskiver ser ut til å være av nyere dato. Det er jo klare indikasjoner på at denne båten har gjennomgått en større reparasjon, enten pga. grunnstøting eller pga. dårlige bunnstokkinnfestinger eller begge deler. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)

Jeg har slipt forsiktig med Dremel for å fjerne topcoat, og oppdaget knusningsskader i laminatet. Knusningsskadene var også fordekket med Sika e.l.. av tidligere eier (bit pirket ut merket i rødt).  At det siver vann gjennom her tyder jo også på at det er en dyp og derfor strukturell skade. 

20180226_191852_2.jpg.6663d8d2070cb4bfc25b479932baf338.jpg

:-(

Redigert av Thostr (see edit history)
Guest Avmønstret#
Thostr skrev for 12 timer siden:

Jeg har slipt forsiktig med Dremel for å fjerne topcoat, og oppdaget knusningsskader i laminatet. Knusningsskadene var også fordekket med Sika e.l.. av tidligere eier (bit pirket ut merket i rødt).  At det siver vann gjennom her tyder jo også på at det er en dyp og derfor strukturell skade.

Tror ikke jeg hadde konkludert så kjapt, men det er absolutt grunn til å sjekke det nærmere når du skal ha båten på land. 

Utover rusten, siver det faktisk vann inn? Altså, fylles det opp med vann i området?

Om du akkurat har kjøpt båten så hadde jeg nok stresset litt mer og prøvd å få fortgang i saken, men da må du opp med båten og inn med proffene med en gang. 

Jeg har fra tidligere brakt på det rene at selgeren har vært uærlig. I fjor sommer ble det gjort utbedringer utvendig (delvis profesjonelt) av grunnstøtingsskade som var holdt skjult bl.a. med liknende "teknikker" som her. Denne saken er nå under behandling hos Forbrukerrådet. 

Funnene her gjør saken min mer alvorlig. Jeg vil forsøke å få gjort en profesjonell utbedring, om det er innenfor hva jeg kan bære økonomisk da. Er kanskje fortsatt innenfor hva som er mulig å gjøre noe med for en ekspert-DIY-er, men jeg er nok ikke der enda.

Redigert av Thostr (see edit history)

Uff, ikkje bra. Kan sjå ut som tidlegare eigar har fjuska med ein kjølskade. Sikaflex som tettemiddel på ein skade, er ikkje etter boka, for å seie det mildt! Veit ikkje kva som er beste vegen å gå, men du bør kanskje få nokon proffe til å vurdere skaden. Få det skriftleggjort med dei, så har du litt meir å slå i bordet med. Håper at det går bra. Dersom det er tidlegare eigar som har gjort dette, for så å selge båten, så har eg ikkje mykje godt å seie om vedkomande...

Takk @Kjellg. Ja, det suger hardt. Jeg har engasjert en båtinspektør nå som skal lage en rapport og så vil saken bli vurdert eskalert i rettsystemet. Så skal jeg prøve å få reparert skaden uavhengig av saken og prøve å høste av det som kalles båtglede - og som meg bekjent er den eneste grunnen til å ha fritidsbåt...

Guest Avmønstret#

Googlet og fant at Scannmar 33 har jernkjøl, som jo gir en hard trøkk når en går på grunn. Nå er vel båten din fra 80 tallet og det er antagelig vanskelig å si hvilken eier som har dundret på grunn, må vel nesten tro det kan ha skjedd flere ganger i løpet av snart 40 år... så ifht forrige eier blir vel spørsmålet om han har visst at båten er skadet, er det gjort noe av nyere dato for å dekke over, er det så synlig at han burde skjønt osv..

Ang rustvannet som trenger inn, og har blitt forsøkt tettet, så må jo det komme fra ett sted, og det må være jern involvert mtp rusten. Om båten er grunnstøtt så ville jeg tenke at det kan ha trengt vann inn i overgangen kjøl/skrog, som så drar med seg rust fra kjøl/bolter opp gjennom den delaminerte glassfiberen og inn i båten. 

Jeg ville tatt opp båten og slipt ned bunnstoff, gelcoat, primer i området foran/bak kjøl samt overgang kjøl/skrog for å se om det er spor etter reparasjon og sjekke ut om det er delameringer i glassfiberen. 

Og dersom det ikke er tvil om at det trenger inn vann med rust så hadde jeg ikke seilt videre på noen lengre turer uten å først ha sluppet ned kjølen for å inspisere. Om båten klinken bunnen i 87 og vann har trengt inn mellom kjøl og skrog, inn på bolter og innfestning av de i kjølen, ja da vet en jo absolutt ingenting om boltenes og innfestnigen deres i kjølen sin tilstand. 

Om du googler litt på kjølbolter, og youtuber litt, så vil du se mange eksempler på folk som slipper ned kjølen. Boltene inne i båten ser strøkne ut, naturlig nok, men inntrengning av sjøvann i overgangen har gjort at kjølboltene er redusert til rustne spiker. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...