Guest Thostr Startet 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2018 Jeg har oppdaget noen områder med det som ser ut som rustflekker i kjølsvinet. Jeg har pusset det vekk, men etter noen måneder så har det kommet tilbake. Se bilde. Hva kan dette være? Laminatskade og rust fra stålkjølen som siver gjennom? Områdene er ikke myke. Båten ligger på vannet så er litt tilbakeholden med å pusse, men skal gjøre et forsøk med lett pussing og se om jeg kan se noe under. Men før jeg gjør det - er det noen som har sett noe liknende eller har ideer om hva dette kan være? Båten er en Scanmar 33. Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Forstår ikke helt hvor du har disse flekkene. Du skriver at de er i kjølsvinet men det er da vel ikke noe kjølsvin i en Scanmar 33. Dette må du forklare nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
PatStorm Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Dette så rart ut. Det er ikke bare noensom drypper fra dørken da? Rustvann fra en annen kondenserende plass som finner veien ut her? Sitér dette innlegget Link to post
PatStorm Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Bårdp skrev 1 minutt siden: Forstår ikke helt hvor du har disse flekkene. Du skriver at de er i kjølsvinet men det er da vel ikke noe kjølsvin i en Scanmar 33. Dette må du forklare nærmere. ?..... Jeg har scanmar selv. Vet ikke hva du definerer som kjølsvinn, men jeg pleier å påstå at båten min også har det? Sitér dette innlegget Link to post
PatStorm Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Leste meg opp litt på forumet her nå og skjønner at man er helt nybegynner om man, som de fleste, kaller bunnen av seilbåten, ved kjølinnfestingen for kjølsvinet. Dette er da opprinnelig kjølsvilla som ligger på undersiden gamle trebåter. Men jeg tror du skjønte hvor trådstarter ville? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Ja det er ikke en trebåt så noe kjølsvin i ordets opprinnelige forstand er det jo ikke. Det temaet om begrepsbruk kan få leve videre om det har livskraft - i en annen tråd fortrinnsvis. Jeg skal ta en sjekk om det kan være noe som har dryppet ned akkurat her flere ganger, men et annet bilde av et annet område gir et litt annet inntrykk kanskje (se 'utfloden' til venstre i bildet). Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Om det nå er i skutebunnen du har dette så trenger det nå ikke være mer dramatisk en at det er noe slipe/sagspon av jern som er blitt overmalt. Etter vært som laminatet trekker vann begynner dette å ruste og gir slike flekker. Sitér dette innlegget Link to post
PatStorm Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Bårdp skrev 8 minutter siden: Om det nå er i skutebunnen du har dette så trenger det nå ikke være mer dramatisk en at det er noe slipe/sagspon av jern som er blitt overmalt. Etter vært som laminatet trekker vann begynner dette å ruste og gir slike flekker. Ja jeg heller også mot noe slikt. Selv om det ser ganske omfattende ut til å være spon. Uansett rart om rust fra kjølen skal trekke gjennom slik. Sitér dette innlegget Link to post
ydalir Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 (redigert) Er denne rustflekken i bakkant av masta? Redigert 26.Februar.2018 av ydalir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 (redigert) Bruk ferrobet e.l. for å fjerne rusten. Kommer den igjen så sliper du litt nedi glassfiberen og ser hva du finner. Det er utenkelig at dette kommer fra kjølen, det er jo minst 10 cm. fra rustflekken ned til kjølen. Mange, antakelig de fleste Scanmar 33, er forsterket i bunnen pga. svak bunnstokkinnfesting. At det er griset med topcoat, slik bildet viser, kan jo tyde på at det er gjort en slik reparasjon. Det kan være noe jern/stål som har blitt med i en slik reparasjon, med eller uten hensikt. Edit: Forøvrig synes jeg også både kjølbolter, muttere og underlagsskiver ser ut til å være av nyere dato. Det er jo klare indikasjoner på at denne båten har gjennomgått en større reparasjon, enten pga. grunnstøting eller pga. dårlige bunnstokkinnfestinger eller begge deler. Redigert 26.Februar.2018 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 (redigert) Ser ut som om spon som ruster og vann som drypper/renner ned. Kjølsvin på plastbåt: Redigert 26.Februar.2018 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Glemte å skrive at laminatskader avdekker du enkelt ved å banke på området med en hammer. Å slå på uskadet laminat er som å slå på stål (klank, klank), delaminert/skadet laminat svarer med et mye mykere lyd. Du er ikke i tvil når du hører det. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) Jeg har slipt forsiktig med Dremel for å fjerne topcoat, og oppdaget knusningsskader i laminatet. Knusningsskadene var også fordekket med Sika e.l.. av tidligere eier (bit pirket ut merket i rødt). At det siver vann gjennom her tyder jo også på at det er en dyp og derfor strukturell skade. :-( Redigert 27.Februar.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Norsken Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Makan så dårlig gjort! Hvor lenge har du hatt båten? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Thostr skrev for 12 timer siden: Jeg har slipt forsiktig med Dremel for å fjerne topcoat, og oppdaget knusningsskader i laminatet. Knusningsskadene var også fordekket med Sika e.l.. av tidligere eier (bit pirket ut merket i rødt). At det siver vann gjennom her tyder jo også på at det er en dyp og derfor strukturell skade. Tror ikke jeg hadde konkludert så kjapt, men det er absolutt grunn til å sjekke det nærmere når du skal ha båten på land. Utover rusten, siver det faktisk vann inn? Altså, fylles det opp med vann i området? Om du akkurat har kjøpt båten så hadde jeg nok stresset litt mer og prøvd å få fortgang i saken, men da må du opp med båten og inn med proffene med en gang. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) Jeg har fra tidligere brakt på det rene at selgeren har vært uærlig. I fjor sommer ble det gjort utbedringer utvendig (delvis profesjonelt) av grunnstøtingsskade som var holdt skjult bl.a. med liknende "teknikker" som her. Denne saken er nå under behandling hos Forbrukerrådet. Funnene her gjør saken min mer alvorlig. Jeg vil forsøke å få gjort en profesjonell utbedring, om det er innenfor hva jeg kan bære økonomisk da. Er kanskje fortsatt innenfor hva som er mulig å gjøre noe med for en ekspert-DIY-er, men jeg er nok ikke der enda. Redigert 27.Februar.2018 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Uff, ikkje bra. Kan sjå ut som tidlegare eigar har fjuska med ein kjølskade. Sikaflex som tettemiddel på ein skade, er ikkje etter boka, for å seie det mildt! Veit ikkje kva som er beste vegen å gå, men du bør kanskje få nokon proffe til å vurdere skaden. Få det skriftleggjort med dei, så har du litt meir å slå i bordet med. Håper at det går bra. Dersom det er tidlegare eigar som har gjort dette, for så å selge båten, så har eg ikkje mykje godt å seie om vedkomande... Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Det er som regel slik at grunnstøting gir størst skader innvendig. Knusing av laminat i forkant og særlig i bakkant av kjølen. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 (redigert) Huff hvor uheldig du skulle være. Det er for jævlig at det skulle være så mye lurerier med denne båten. Og alt det erbeidet du la ned i båten i fjor så har du virkelig min sympati :( Redigert 27.Februar.2018 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Takk @Kjellg. Ja, det suger hardt. Jeg har engasjert en båtinspektør nå som skal lage en rapport og så vil saken bli vurdert eskalert i rettsystemet. Så skal jeg prøve å få reparert skaden uavhengig av saken og prøve å høste av det som kalles båtglede - og som meg bekjent er den eneste grunnen til å ha fritidsbåt... Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Googlet og fant at Scannmar 33 har jernkjøl, som jo gir en hard trøkk når en går på grunn. Nå er vel båten din fra 80 tallet og det er antagelig vanskelig å si hvilken eier som har dundret på grunn, må vel nesten tro det kan ha skjedd flere ganger i løpet av snart 40 år... så ifht forrige eier blir vel spørsmålet om han har visst at båten er skadet, er det gjort noe av nyere dato for å dekke over, er det så synlig at han burde skjønt osv.. Ang rustvannet som trenger inn, og har blitt forsøkt tettet, så må jo det komme fra ett sted, og det må være jern involvert mtp rusten. Om båten er grunnstøtt så ville jeg tenke at det kan ha trengt vann inn i overgangen kjøl/skrog, som så drar med seg rust fra kjøl/bolter opp gjennom den delaminerte glassfiberen og inn i båten. Jeg ville tatt opp båten og slipt ned bunnstoff, gelcoat, primer i området foran/bak kjøl samt overgang kjøl/skrog for å se om det er spor etter reparasjon og sjekke ut om det er delameringer i glassfiberen. Og dersom det ikke er tvil om at det trenger inn vann med rust så hadde jeg ikke seilt videre på noen lengre turer uten å først ha sluppet ned kjølen for å inspisere. Om båten klinken bunnen i 87 og vann har trengt inn mellom kjøl og skrog, inn på bolter og innfestning av de i kjølen, ja da vet en jo absolutt ingenting om boltenes og innfestnigen deres i kjølen sin tilstand. Om du googler litt på kjølbolter, og youtuber litt, så vil du se mange eksempler på folk som slipper ned kjølen. Boltene inne i båten ser strøkne ut, naturlig nok, men inntrengning av sjøvann i overgangen har gjort at kjølboltene er redusert til rustne spiker. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Denne saken linker seg nok inn i den du har hos Forbrukerrådet. Har sett tilsvarende tidligere der vannet går gjennom laminatet. Kjølen bør nok ned for kontroll av bolter og laminat. Det kan være de rustfrie kjølboltene som begynner å avgi korrosjonsprodukt. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Fornuftig at du får ein inspektør til å sjå på båten. Ville ikkje gjort noko meir før skaden var grundig sjekka og dokumentert. Deretter kan du vurdere korleis du vil fikse skaden. Satser på at skaden er mindre enn ein kan frykte.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Siden denne saken nå - enda mer enn før - figurerer i rettsapparatet så ønsker jeg å stoppe diskusjonen her nå foreløpig. Takk for nyttige tilbakemeldinger til dere som har skrevet i tråden. Håper å komme tilbake med mer, og ikke minst 'hva har vi lært her'-perspektivet, senere. Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 Det er sikkert både ryddig ogfornuftig. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.