Guest Thostr Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 (redigert) Da er denne saken et tilbakelagt kapittel. I korte trekk så skjedde følgende: 1) Jeg fikk inn en båtinspektør og det ble laget en rapport. Underveis fikk jeg også tak i en tidligere eier, som opplyste at han hadde grunnstøtt båten og solgt den til vedkommende jeg kjøpte den hos uten at den var reparert. Fikk kopi av kontrakten mellom tidligere eier og vedkommende jeg kjøpte den hos, her framgikk det at det var skader etter grunnstøting - det opplyste ikke selger om til meg. Tvert i mot så var skadene skjult med bl.a. tetningsmasse. Rapporten jeg fikk laget underbygget alt dette. 2) Jeg reparerte båten i mars/april 2018. Tok ned kjølen, slipte vekk dårlig laminat og støpte i praksis nytt kjølinnfeste. Laminatet var 35mm tykt, og det var skader rundt nesten hele kjølinnfestet, flere steder gjennom nesten hele laminatet. Det gikk med circa 15 kg lamineringsepoksy (Svapox 110/GL) og store mengder biaksial glassfiberarmering under reparasjonen. Byttet også kjølboltene, som jeg fabrikerte fra gjengestenger. Etter reparasjon målte jeg laminatet i bunnen av kjølinnfestet til 45mm, og også noe tykkere vegger enn opprinnelig. Støpte også tverrgående spanter, som mangler på Scanmar 33. Fikk også inspisert arbeidet av båtinspektør underveis, og fått laget en rapport som beskriver reparasjonen. Båten har vært i aktiv bruk siden, fikk omlag 30 turer i sommer :-) 3) Saken ble fremmet for forbrukertvist-utvalget (FTU) og behandlet i desember 2018. Selgeren tapte saken, og er dømt til å betale meg erstatning for alle materielle kostnader samt dokumenterte kostnader for skriving av rapporter / innleid hjelp fra båtinspektør, løft av båt osv. For egeninnsats ble jeg tilkjent 25 000. Ikke en fantastisk timespris, men greit nok. Erstatningen ble på i underkant av 100 000 totalt. Så hva har vi lært? Først og fremst svært mye om laminat-reparasjon, og om konstruksjonen av Scanmar 33. Reparasjonen var svært lærerik. Har også lært at det lønner seg å gå etter uærlige selgere. Så er det jo dette med å ha tillit til at folk man handler med sier ting som det er. I denne saken var det et svært grovt tillitsbrudd idét selgeren aktivt skjulte skader som han visste var der. Skal man bli mer mistroisk og skeptisk til de man har kontakt med ifm kjøp pga denne erfaringen? Jeg velger å svare nei på det, fordi det ville gjøre meg til et mindre fantastisk menneske. "Tit for tat", altså at man møter folk med tillit, og så slår (hardt!) tilbake om tilliten blir brutt, er for meg en bedre strategi. Når det er sagt, så vil jeg selvsagt gjøre mer grundige undersøkelser ifm et ev neste båtkjøp, fordi jeg nå kan mye mer. Redigert 13.Januar.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Så flott at du har fått båten i skikkelig stand, og kan ha glede av den uten bekymringer om kjølens tilstand :) Men, av ren nysgjerrighet : Er dommen forbrukertvist-utvalget rettskraftig? Dvs. er dommen endelig, eller kan selgeren nekte å betale, slik at saken må bringes videre i rettssystemet? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Knallbra resultat! Takk for utfyllende tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 (redigert) 8 minutes ago, Hulda said: Knallbra resultat! Takk for utfyllende tilbakemelding. Takk for støtte i tråden! @JannmarDom fra FTU er rettskraftig dersom saken ikke bringes inn for tingretten innen søkmålsfristen. Dvs at denne saken er rettskraftig. Når det gjelder betaling av erstatning, så kan saker fra FTU sendes direkte til tvangsinndriving hos namsmyndighetene uten ytterligere advarsler eller dokumentasjon. Om det er en privat selger så har man ganske gode odds, selv om det kan dra ut i tid (ved tvangsutlegg i lønn, salg av verdigjenstander o.l.). En privat selger som velger å ikke betale en slik erstatning velger samtidig en ganske miserabel privatøkonomi minst 10 år fram i tid. Manglende kredittverdighet gjør det umulig å ta opp lån, og til og med tegning av mobiltelefonabonnement vil være vanskelig. Ved profesjonelt salg så er det mange som opplever at selger slår seg konkurs, og da hjelper det ikke så mye at man har rettskraftig dom. Redigert 13.Januar.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Thostr skrev 2 minutter siden: @JannmarDom fra FTU er rettskraftig dersom saken ikke bringes inn for tingretten innen søkmålsfristen. Dvs at denne saken er rettskraftig. Perfekt! Godt å høre at slik ren svindel blir tatt knekken på. Takker som Hulda for god og utfyllende tilbakemelding. Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 Interessant historie – både den tekniske siden av dette, og reparasjonen. Har du noen bilder av reparasjonsprosessen? Er ikke så mange som begår slike reparasjoner på egen båt, og begrenset hva som finnes av dokumentasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 (redigert) 13 minutes ago, Euklid said: Er ikke så mange som begår slike reparasjoner på egen båt, og begrenset hva som finnes av dokumentasjon. Det er sant. Kanskje særlig det å ta ned kjølen var noe som det ble brukt ganske mye tid på å spekulere i hvordan skulle gjøres på en sikker og kostnadseffektiv måte. Vi valgte en annen metode enn jeg har sett beskrevet både her og hva jeg har lest om andre steder. Folk i Scanmar-miljøet har også spurt om detaljer, og jeg har begynt å skrive på en rapport som jeg tenker å poste på en blogg. Har selvsagt masse bilder. Kan legge inn en link til rapporten her om det er av interesse? En av de som har gjort dette selv er @alf-inge, som også var med og hjalp meg underveis og har støttet meg på utallige måter. Han var også med og hentet båten hjem fra Nesna opprinnelig, så takknemlighetsgjelda er rimelige feit etterhvert :-). Av "båtplassens folk" må jeg også nevne @Kjellg som støttet moralsk underveis, og også praktisk med temperaturkontroller for å sikre bra herdetemp i et vinterlig Tromsø - og i et avgjørende øyeblikk da jeg hadde litt for lite Sikaflex under re-pakking av kjølen hvor han tok hasteoppdrag med å kjøre rundt i Tromsø og finne et par ekstra tuber :-) Takk, Kjell! Redigert 13.Januar.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Euklid Svart 13.Januar.2019 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2019 55 minutes ago, Thostr said: ... jeg har begynt å skrive på en rapport som jeg tenker å poste på en blogg. Har selvsagt masse bilder. Kan legge inn en link til rapporten her om det er av interesse? Høres supert ut – gleder meg til du får dette ferdig! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.