Karwi Startet 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2018 Dette er et tema som er tatt opp flere ganger, men jeg blir ikke klok på dette:) Så da prøver jeg med en ny "tråd" på dette emne: Har en tre-flytebrygge ca 2x5meter, som flyteelement tenker jeg å bruke seks stk 200l plastdunker. Feste til land blir kryssfeste, med godt feste på land. Spørsmålet er om noen i det hele tatt kan tørre å anslå vekt på anker/lodd/moring som skal ligge på bunnen ved krysslegging i ytterkant brygge. Ser også at folk henger lodd på tauet for å holde det nede, og sikkert funksjon som "bølgedemper" for bunnfeste, tenkte å bruke 4meter kjetting fra anker/lodd/moring på bunnen for å dekke samme funksjon. Snakket med en proff på utlegg av blåser til båt, og han sa at de brukte 45kg moring på båter opp til 600kg. Det er noe strøminger i sjøen, og det kan bli noe med bølger, men tror det regnes som godt innaskjærs, sand,steinbunn 3-5meter dybde, båt som skal ligge der er ca 500kg. Er det da helt tullet av meg å tenke som så: brygge ca 500kg(har ikke peiling, ren gjetning), 6x200liters fat har etter det jeg har skjønt en oppdrift på ca1200kg?????? dette til sammen mener jeg skulle tilsi at det holder lenge med 100kg lodd/anker/moring til kryssfeste ytterst, eller?????? Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 100kg moring? Ville nok ganga det med 5. Når vind, strøm og bølger gjør sitt så er 100kg svært lite Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 Jeg jobber som betong pusher, og vi laget litt moringer av restbetong, disse er på 1.3m3 og veier ca 3.2t på land. Disse blir brukt veldig mye av lokale og de som holder på i med vedlikehold og rep for havnevesenet hos oss. hvis du har ett betongblandeverk i nærheten av deg pleier de som regel og lage slike klosser av restbetong. vet ikke hva andre selger de for, men jeg selger de for 600+ mva. I min kommune blir de brukt på kommunale bryggeanlegg, det var nettop flom her PG da tror jeg de hadde 6 slike for å holde oppe 300 båtplasser i elva. Moringene flyttet seg ikke så mye men flytebrygga røyk så de er ganske effektive :-) Skulle jeg ha stemplet av en flytebrygge skulle jeg i hvertfall ikke brukt for liten moring heller for stor.. 1 liter betong veier 2.4kg over vann. Sitér dette innlegget Link to post
Dolviking Svart 26.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2018 (redigert) Sjekk her. Mye god teori om temaet. flytebrygger.no/side-manual.html Redigert 26.Februar.2018 av Dolviking (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Februar.2018 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2018 I båtforeningen hos oss bruker vi betonglodd på ca 1x1x0,5m. Tau hele veien ned, og en daumann støpt I en 25 liters kanne halvveis på hvert tau. Tauene festes I kryss, dvs på motsatt side av flytebryggen. Dette har holdt fint, uansett vær. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.