Jump to content

Favorittlim?

Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Uhm, hvert lim til sitt bruk. Så det er ikke helt lett å skulle ramle ned på «en» favoritt. Om det er noe favoritt så er det vel gode gamle hvittlimet/snekkerlimet: billig, lett å jobbe med, og sitter som fxxx når det har riktige forhold. 

Utover det så har jeg vel alltid en liten dæsh epoxy av ett eller annet slag, en liten tube Sikaflex, og en liten klump «kjemisk metall» med meg. Og med det tror jeg at jeg skulle få festet det meste, i hvert fall midlertidig. 

Hulda skrev 23 minutter siden:

Universallim og fugemasse jeg med stort hell bruker er Biltema Superbond Rapid. Penliming av treverk brukes trelimet til Biltema beregnet for utvendig bruk. Til forveksling lik Casco.

Du bør lese på den flaska med utendørslim fra Biltema. Mener å huske at det sto at den var anbefalt til innendørs bruk? 

Ser nå at de har fått ny flaske som faktisk er til bruk utendørs, den gamle var det ikke. 

Redigert av Cheyenne (see edit history)

Trelim testes i henhold til vannfasthet. Det deles i 4 forskjellige kvaliteter hvor den ene knapt finnes i butikker i Norge.

D1- Ikke vannfast (PVA-hvitlim)

D2- Ikke vannfast (PVA- hvitlim. Denne kvaliteten brukes når det produseres såkalt "Vinterlim")

D3- Vannfast (PVA- hvitlim som takler fuktig utemiljø)

D4- Vannfast også kokende vann (denne kvaliteten er gjerne PU som gjenkjennes på at den ser ut som sirup og bobler litt under herding. Denne kvaliteten kan benyttes under vannflaten)

For å finne vannfastheten, sjekk bak på etikett, det står alltid D-klassen der.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Sverger til tec-7 til det meste. Varierer kun fargene.  Men ikke noe bra i dusjen , da det er lite soppdreper i tec-7. 

Limer spikerslag til malt stål innvendig istedenfor og skru i stålet.

Bruker såppass mye at jeg burde vært sponset. 

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Cheyenne skrev 41 minutter siden:

Du bør lese på den flaska med utendørslim fra Biltema. Mener å huske at det sto at den var anbefalt til innendørs bruk? 

Ser nå at de har fått ny flaske som faktisk er til bruk utendørs, den gamle var det ikke. 

Skjønner ikke. Biltema har hatt lim for innendørs- og utendørs liming i årevis. Bruker uansett limet innvendig på Hulda. Utvendig sveiser jeg. Fuging går med Superbond. Skulle ha fra hverandre et trestykke for noen dager siden. Treverket revnet.

Jernklumpen skrev for 1 time siden:

Sverger til tec-7 til det meste. Varierer kun fargene.  Men ikke noe bra i dusjen , da det er lite soppdreper i tec-7. 

Limer spikerslag til malt stål innvendig istedenfor og skru i stålet.

Bruker såppass mye at jeg burde vært sponset. 

Typen soppdreper i MS-polymer er ikke like god som i silikon, men det viktigste er at silikon har veldig lav overflatespenning og derav lett å holde ren. I tillegg er den tette overflaten behjelpelig. Får omvende deg fra Tec7 til sommeren :-) Når du limer spikerslag finnes det et elastisk lim som heter Fix ALL Turbo. Dette herder 3 ganger raskere enn Tec7 og et spikerslag er ferdig herdet etter en drøy halvtime !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Komodo skrev for 9 timer siden:

Dette?

Stemmer det Komodo :-)

Tom Molenaer(han uten hår) viser frem både Fix ALL Turbo(den gule patronen), som er verdens raskest herdende elastiske lim samt Fix ALL Crystal(den lyseblå patronen) som er et 100% transparent elastisk lim. Det står også en rød patron på benken der, Fix ALL High Tack, som minner mye om Tec7, men har enda høyere umiddelbar vedheft(wet tack). Gubben som drar i andre enden har egentlig ansvaret for eksport til asiatiske land :-)

Komodo skrev for 4 timer siden:

Får man kjøpt Soudal-produktene i butikk her i Fredrikstaddistriktet?

De fleste Tools butikker i hele landet, Rakkestad Sogneselskap, Diamantboring(Unicon) er de jeg kommer på i farten.

Redigert av VannTro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...