Jump to content

Får ikke opp turtallet under fart


prøven

Recommended Posts

Hei

 

Er det noen som har erfaring med diselmotor som oppnår fullt turtall i fri men under kjøring ikke kommer over 3000 omdreininger.

 

Har en mercruiser d170 (6- syl) som skal kunne gå opp til ca 3800 omdreininger. Båten er en 23 fots Marino.

Har byttet dieselfiltret og prøvd å gjøre rent filteret rundt turboen. Båten har ikke vært oppe i år så den er nok ganske gjenngrodd under (kan det være årsaken)

 

Oppnår 16 knop, men båten skal kunne gjøre mellom 25 og 30 knop.

 

Håper noen kan hjelpe meg..... :headbang:

Link to post
Share on other sites

Ja. Hadde rett turtall i fjor også. Hadde problem på 1 turen da men da kom motoren når jeg ruset den på tomgang. (det ble lagt igjen sot i vannet rett etter det) Når jeg prøver å justere på trim flapsen nå så hører jeg at motoren vil øke turtallet ( og nålen går litt over 3000) men når bauen kommer opp og motstanden blir for stor så detter turtallet.

 

:eek:

Link to post
Share on other sites

Båten har ikke vært oppe i år så den er nok ganske gjenngrodd under (kan det være årsaken)

Tror nok du selv har rett. Groe på propeller og skrog kan ha svært mye å si.

Prøv med å rengjøre båten under samt propeller før du begynner å "tukle" med motoren.

 

At motoren soter skyldes sansynligvis at den får nok diesel, men ikke nok luft.

Link to post
Share on other sites

Tror nok du selv har rett. Groe på propeller og skrog kan ha svært mye å si.

Prøv med å rengjøre båten under samt propeller før du begynner å "tukle" med motoren.

 

At motoren soter skyldes sansynligvis at den får nok diesel, men ikke nok luft.

<{POST_SNAPBACK}>

Røyk fra motor kan også komme av at motor jobber for tungt pga. groe.

Har vært ute for det samme. Rengjøring av propell og skrog langs vannlinja gjør underverker.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...