Jump to content

Gode, saklige råd om valg av forsikringsselskap?

sigdy

Recommended Posts

Husk kasko.. er ikke som på bil. Dvs. Hvis du kun har ansvar og en annen båt får tekniske problemer og kjører i båten din får du ingen erstatning. Er båtfører beruset, ja da får du, men ikke ved teknisk svikt. Jeg har jobbet i Tryg for noen år siden så jeg er sikkert litt inhabil, men vilkår er stort sett likt for de 4 store selskapene. Store, dyre båter anbefalte jeg som oftest å tegne forsikring via knbf. https://www.norskesjo.no/

sjekk dekninger, ikke bare pris. 

Du må ha kasko på vannet. Båtforsikring er ikke som bilforsikring. Ref. Sjøloven

Om det er Saga 29 du skal forsikre tenker jeg du er godt innafor der de norske selskapene er bra. På dyrere båter er det sjelden de norske er gode nok, da er det Norwegian Broker som gjelder

Da jeg hadde motorbåt var god motorskadeforsikring viktig. Derfor hadde jeg Gjensidige de siste årene. Har også erfart at de er meget gode på oppgjør ved motorskade. 

Gjensidige betaler ut kundeutbytte som bør tas med i regnestykket. De gir også gode rabatter om man feks er medlemt av DNT.

Hvilket selskap du bør velge , bør avhenge av kunde-tilfredshet , basert på tidligere forsikringsoppgjør og erfaringer med de forskjellige selskapene.

Her burde det finnes lett tilgjengelige rapporter og sammenligninger (type Forbrukerrådet) som viser potensielle forskjeller mellom selskapene, og ikke bare selskapenes egen skrytevideoer , annonser , og reklame.  

Har selv vært offer for et båt-tyveri for et par år siden , og har litt erfaring å dele i den forbindelsen. Håper andre kan ha litt nytte av dette; 

Du kontakter forsikringsselskapet ditt og forsikrer deg om å notere navn og kontakt-info til personen som mottar beskjeden om tapet/uhellet. (Et selskap kan , bevisst eller ikke,   sende deg fra en person til en annen ,  og du får forskjellige mennesker å forholde deg til for hver gang du ringer eller kontakter dem om saken)

Dersom du har fått et godt førsteinntrykk , så spør gjerne behandleren om han/hun er rett kontaktperson , og om dere kan fortsette dialogen til et resultat foreligger. (Ofte sitter saksbehandlerne på forskjellige steder , til og med i forskjellige byer).  Normalt så ligger nå alle data hos selskapet siden første gangen du kontaktet dem. Men hvis du føler deg komfortabel med å snakke med en og samme person , så be om å få snakke med denne.      

Etter at forløp og all annen informasjon har blitt utvekslet , så er det ofte en takstmann som skal sette en pris. Sørg for å få  vite hvilken takstmann som har fått saken , og be om kontakt-info til denne. (Det kan være en takstmenn ansatt i selskapet, eller en ekstern takstmann som blir hyret inn) 

Ved større skader og/eller tap , så kan det også være smart å kontakte en takstmann på eget initiativ / privat basis  (utenom ditt eget forsikringsselskap) , for å få et  estimat på verdien av skaden / tapet.

I Gjensidige så ble disse punktene fulgt godt opp , syns jeg.  Jeg var godt fornøyd med oppgjøret , og traff høflige og kyndige folk hele veien.

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Dnb kasko, de har en policy nå som heter «hvis andre selskap dekker x dekker vi det også» dersom det er noe i avtalen som ikke dekkes. Sjekk dette selv først da. Vi endte opp med dnb etter å ha satt selskapene opp mot hverandre i pris (dæven så mye de gikk ned i pris etter noen runder! Dnb endte billigst fordi de til slutt ikke kunne matche If, men satte da ned renta på huslånet! ).. Altså det er mye å gå på her. Ta en runde med eposter.

On 3/1/2018 at 12:52 PM, Båtsjauer said:

forsikring via knbf. https://www.norskesjo.no/

Dette er i realiteten Fender forsikring. Vet ikke om det har noen betydning, men er vel helt eller delvis utenlandsk byrå dette?

Fender Marine AS ble etablert i 2005 og eies i dag av Fender Gruppen AS og MS Amlin Plc (et av de største syndikatene i Lloyd’s). Selskapet er en forsikringsformidler og representerer Lloyd’s for de fleste av sine produkter

Duppe skrev 1 time siden:

Dette er i realiteten Fender forsikring. Vet ikke om det har noen betydning, men er vel helt eller delvis utenlandsk byrå dette?

Fender Marine AS ble etablert i 2005 og eies i dag av Fender Gruppen AS og MS Amlin Plc (et av de største syndikatene i Lloyd’s). Selskapet er en forsikringsformidler og representerer Lloyd’s for de fleste av sine produkter

www.norskesjo.no er KNBF sitt selskap ikke Fender forsikring, men Fender drifter det for KNBF.

Pantaenius dekker nytt for gammelt, dvs uten aldersfradrag på skader. Ved totalhavari er det avtalt forsikringsum på fartøyet som dekkes. (Hos Pantaenius er forsikringssummen på din polise en fast verdi, som utbetales uten fradrag ved en totalskade.)

Selskapet begynte med forsikringer for lystbåtmarkedet for en del år siden etter å ha vært i en årrekke  (40 år) i Yachtmarkedet.

I tillegg har de en meget bra ansvar, passasjer ulykkesdel. Har kontor i Norge.

http://www.pantaenius.com/no/denmark/home.html

Redigert av Dykker (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...