Jump to content

Kraftblokk, kan oljen gå varm ved kontinuerlig drift?


Hordalandsfisker

Recommended Posts

Har en sjark med kraftblokk som er drevet av en liten hydraulikkpumpe. Denne er reimdrevet og ser ut til å ha konstant drift. 

(Legger ved et bilde jeg lånte på nett)

Det jeg lurer på er om det er noe særlig risiko for varmgang i oljen når jeg kanskje skal gå et par-tre timer i marsjfart? Motoren er en 30hk innenbords. 

Burde jeg seriøst vurdere å montere innkobling? Forslag til løsninger?

CE231340-7192-4CCB-9F97-4A0650677805.jpeg

Link to post

De systemet du har bilde av har vært brukt i flere tiår.

Det som gjerne skjer under lengre tids gangtid og oljen blir varm er at "løftekapasiteten" nedsettes.

Har sett de som haler mye teiner fra de store dyp monterer en egen nivåtank utenom.

Men har du mye å løfte kan det og bli for lite og du må inn med oljekjøler. 

Hvis det er et problem hos deg er det som Bårdp skriver: Kjøp deg en pumpe med kobling.

Problemet er gjerne at de koster skjorten.

Har sett de som heller kobler av reimen.

En stund hadde jeg kontakt med "Rapp Hydema" og de kunne gi gode råd.

 

https://www.hydema.no/

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post

Om ikke selve blokken er i bruk, så tviler jeg på at oljen blir noe særlig varm. Det er motstanden i systemet som gjør at oljen blir varm, og når blokken ikke er i bruk, så er det lite motstand i pumpen. Men det er jo fort gjort å finne ut om den blir varm. Om du kjører deg en tur på 2-3 timer, så er det jo bare å kjenne på pumpa om den blir varm. Så lenge den er under 50-60*C, så anser jeg det som normalt. Ved skikkelig hardkjør av blokken, så kan nok pumpen bli opp mot 100*C eller mer, siden du ikke har kjøler.

Link to post

Som talerne over hevder behøver ikke dette å bli noe problem. Men hvis du vil koble ut pumpen behøver det ikke å bli så dyrt. Du kan sette på en elektromagnetisk 12V innkobling ala denne

http://stroem.no/butikk/elektro-magnetisk-clutch-remskive/ 

 

Flere forhandlere av slikt, f.eks. Industrihydraulikk her i Fredrikstad.

 

En annen ting man kan gjøre er å sette på en større tank slik at olja får lengre hviletid. Det er en fordel for å få ut luftbobler og unngå skumming og kavitasjon, samt at den blir kaldere. 

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Jeg synes de pumpene har påfallende liten tank. Men, så hører jeg jo at de er mye i bruk, og det er visst ikke noe problem med at olja går varm. Så da er det kanskje ikke noe å lage et problem ut av heller?

 

Lagt til:

Men hvis jeg skulle hatt en slik pumpe hadde jeg nok satt på en elektromagnetisk kobling :giggle:

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post

Dette systemet har det som heter åpent senter, pumpe gir konstant flow og går som enkelte sier rett gjennom retningsventil og rett til tank. Det finnes knapt trykk i systemet da.

Skaper minimalt med varme når du ikke bruker blokka og er designet for å gå i timevis, ikke nødvendig å gjøre noe som helst.

En annen ting, pumpa lager bare flow, det er motstand som skaper trykk.....og varme.

Det som gjør at blokka går rundt er Delta P over hydraulikkmotoren. Det også det som skaper varme. 

Nei, ikke kast vekk penger på noe som ikke er nødvendig

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...